2SC2097 transistor

Jo naturligtvis det är jag medveten om men jag strävar efter återanvänding(recycling) av elektronik så nån kanske har nån skrotat rigg eller delar därav.
 
Tänk på att likande transistorer har funnits i felra av ICOM:s riggar
2SC2097 fanns i IC-701 och 720, och senare kom en version med H och HH som suffix.
de senare skulle vara mer robusta.
Transistorn fanns säkert i någon mer modell än dessa.

Senare riggar har andra sluttransitorer, men de går lika bra att anända, skillndena är myckt små, möjligen kan de modernare ha ngt högr gain.
Bias brukar ligga på 300 mA för alla typen.

2SC2904, finns i IC-735, IC-725, IC-765, IC-707, IC-718, Och är en bra kandiat.

2SC2694, finns i IC-756

2SC3133, fanns i IC-75, men inte så många andra modeller, varför vet jag inte.

2SC5125, fanns i IC-756PROIII

Så det bör finnas en viss marknad att finna skrotade radiostationer att plundra på komponenten i fråga.
Nu är det väl så att om man byte transistortyp så bör båda bytas. Men jag vill visa lite alternativ.

Srotade och sönderskruvade, sndertrimmade IC-720 och 701:eek:r borde finnas många där ute....
Av ngon anledning ligger väldigt många sådana exemplar och väntar på att ägaren skall få tid att laga dem.
En tid som troligen aldrig kommer.

Senare riggar, som nyare versioner av IC-718 och 706:eek:r och senare, har MOS -FET och de kan du inte bruka.
Prisbilden på de olika sluttransistoerna kn underökas på E-bay, men som sagt, då måste du köpa två.

Dessutom sker, sorgligt nog, många dödsfall bland radioamatörer.
Jag vet sådana fall där det finns flera IC-720 med hela slutsteg, men det är lite för känsligt vid sådana fall, Där måste efterlevande få första hand på försäljning. Kanske hamnar väldigt mycket i eleketronikåtervinningen.

SM4FPD
 
Ang falska transistorer, kina typer.
Jag vet någon som hade köpt en grabbnäve LM317, den variabla spänningstabben lik 7805.
Alla var felkopplade, eller gick inte att få liv i.
Så visst förekommer det skräp.
Så dyra specialkomponeter, och mer sällsynta, som dessa sluttransistorer är väl tveksamt att man förfalskar... men överskningarnas tid är inte förbi.

SM4FPD
 
Back
Top