2SC2925

SM6AZZ

Member
Lagar ett nätagg till en FT-736R.
Ett antal komponenter som har brunnit upp.

Just nu letar jag efter en 2SC2925.
Någon som har en sådan trissa ny eller fungerande begagnad?
Går att få tag på i GB men då kostar den en slant innan den har hamnat i brevlådan
Så vore fint att hitta en i SM-land.

Skulle i nödfall också gå med 2SD1779 tror jag. :)
 
Last edited:
Transistorn finns på Irland, för € 2 för 5 st.


Annars bör en "TUN" med någon W förlusteffekt och ganska högt hfe fungera lika bra, t.ex.BC 337-40. Den sitter i en switchkrets med några 10-tal kHz switchfrekvens.

Är det så att transistorn är för klen kanske BC141-16 eller BD139-16 är bättre val.

1720105203800.png
 
Transistorn finns på Irland, för € 2 för 5 st.


Annars bör en "TUN" med någon W förlusteffekt och ganska högt hfe fungera lika bra, t.ex.BC 337-40. Den sitter i en switchkrets med några 10-tal kHz switchfrekvens.

Är det så att transistorn är för klen kanske BC141-16 eller BD139-16 är bättre val.

View attachment 12125
Hej
Tack för tips. Även D1 och TR4 hade släppt ut den magiska blå röken, 2SC3536 har jag ersatt med BUV48A.
Tyvärr har Donberg min. order value på 50Euro.
 
Last edited:
Har både BC141-16 och BC337-40....säg bara till så kan jag skicka dem Peter....no charge! Just hamspirit....;)
 
Har både BC141-16 och BC337-40....säg bara till så kan jag skicka dem Peter....no charge! Just hamspirit....;)
Toppen! Ska bara läsa igenom databladen innan jag bestämmer mig. Jag hör av mig på Messenger imorgon om det är o.k. för dig Bjarne?
 
...Det kan vara en idé att passa på att kontrollmäta andra komponenter innan ett startförsök görs...

Ställd inför liknande problem några gånger har jag valt att byta ut rubbet av lytar, kontrollmäta trafar, trissor, dioder, etc.
 
Definitivt.

Switchade nätaggregat är hårt återkopplade icke-linjära reglersystem, där ett fel i en del ger återverkningar
i helt andra delar. Dessutom finns det stora potentialer för "self destruction".

Det är därför viktigt att man skaffar sig en uppfattning om vad som orsakat haveriet från början.
 
...Det kan vara en idé att passa på att kontrollmäta andra komponenter innan ett startförsök görs...

Ställd inför liknande problem några gånger har jag valt att byta ut rubbet av lytar, kontrollmäta trafar, trissor, dioder, etc.
Jo, det är nog läge att göra.
Elektrolyterna är redan bytta av ägaren till aggregatet för något år sedan.
 
Switchtrissan TR4 2SC3536 (bytt till BUV48A) och drivtrissan TR3 2SC2925 (bytt till BC141-16, tack för trissan Bjarne/SM7FBJ :)) samt likriktarbryggan D1 RBV406 (bytt till diskreta dioder) alla hade släppt ut den magiska röken. :p
Förmodligen åska.
Fungerar men återstår att se om TR3 har tillräckligt gain vid max-ström .
 
Last edited:
Back
Top