2st. ANTENNER 1st. TUNER

sluggo

Well-Known Member
Hej.
Blir glad om någon hoppar in här med synpunkter.
Först men inte minst, vill jag tacka de som ihärdigt stått ut med alla mina antennfrågor.
Förhoppningsvis har även en del nybörjare fått nytta av detta.

Nu börjar det ta form...Dipolen jag har funkar lika bra på 80-10m med en tuner som en avstämd antenn matad med coax ex. på 20m, om jag använder mig utav en bandkabel.

Bra eftersom hela luften kring huset skulle vara fullt utav avstämda antenner annars på alla band 10-80m.

Nu to the point: Eftersom min 2x20m dipol har sina fastsättningspunkter ungefär norr-syd och bör stråla då rent teoretiskt bäst i öst-väst riktning, så sätter jag upp en likadan som har sina fästpunkter på öst-väst.
Det kan vara bra att kunna switcha mellan dessa dipoler ibland.

Jag har i dag endast 1st. tuner. Jag är beredd att köpa en till, men mina tankar går till att ha endast en.
Har tänkt lösa detta med ett sådant relä, som byter helt mellan mina bandkablar, menar då inte enbart ena tråden utan båda, det finns sådana på Biltema eller Mekonomen.


Kan jag totalt hamna i en rävsax med denna tanke? Borde inte detta gå utan för mycket förluster, eftersom inte enbart den ena tråden utan båda switchas.

(Om den ena tråden i en bandkabel ligger mot plåt eller liknande ledande material så kan det ju ställa till med problem har jag fattat och däemed ställa till obalans.)
Vänligen och hälsningar KTC Erland
 
Last edited:
Full förståelse....

Hejsan.
Nu har 74st. pers. läst min tråd och ingen har någonting att tillföra.
Måhända jag ställt frågan aningen rörigt, annars är det jag som är för inovativ.

Är det svårt så stärker det givetvis min självkänsla, 74st. är ganska många.

Nytt försök:
1st. tuner vilken är förbunden med 1st. balanserad bandkabel.

På utsidan av huset förgrenar jag denna med ett relä (dubbelverkande eller 2st. enkla)
Nu har vi ut från detta relä, två stycken bandkablar helt plötsligt.
(en bandkabel in och två ut) och givetvis 2st. dipoler 2x20meter långa som jag switchar mellan.

Inga metallföremål som kan störa, lådan blir av hårdplast på väggen utanför huset.

Kul om någon har provat, ni som redan har läst är givetvis välkomna åter att läsa vart detta leder.
Billigare än att köpa en tuner ytterligare.
Det finns så otroligt många som har svar på allt utom när det gäller antenner, läs och kolla, vem är bäst, riktiga amatörer.

Välkomnar de som kan detta ex. AOM, IVE, EQL KRI, PHU FPD och några ytteligare som jag inte lagt in i mitt RAM ännu.

Detta är inte lätt, men jag kommer att koppla detta, så får vi se hur det går om ingen avråder mig.
KTC
 
Hej.
Blir glad om någon hoppar in här med synpunkter.
Först men inte minst, vill jag tacka de som ihärdigt stått ut med alla mina antennfrågor.
Förhoppningsvis har även en del nybörjare fått nytta av detta.

Nu börjar det ta form...Dipolen jag har funkar lika bra på 80-10m med en tuner som en avstämd antenn matad med coax ex. på 20m, om jag använder mig utav en bandkabel.

Hej Erland!

Just så. Ett alternativ (varför?) till bandkabel är en s.k. dubbelkoax, dvs två 50 ohmiga koaxer parallellt med varann där innerledarna ansluts till respektive antennben. Sätt ihop skärmarna i ändarna och jorda skärmen närmast sändaren. Detta blir en 100 ohms stege med skärm som tydligen anammats ganska ofta här i Linköpingstrakten.

sluggo said:
Kan jag totalt hamna i en rävsax med denna tanke? Borde inte detta gå utan för mycket förluster, eftersom inte enbart den ena tråden utan båda switchas.
Vänligen och hälsningar KTC Erland

Om dina dipoler är högt upp kommer de att ha riktningsverkan. Men i fallet med 80 meter så kan du näppeligen hitta ett träd som är så högt att det blir någon utpräglad riktverkan. På 14 MHz och uppåt kan det dock spela roll. Hur högt upp kommer dom?

Det går utmärkt att switcha så (med ändarna öppna) men den oanvända antennen kan ta upp en del energi och leda ner till reläet. Om de är riktade 90 grader ifrån varann ska kopplingen dock vara minst.

/Micke
 
Last edited:
Jag skulle realisera detta med någon form av en gammaldags knivomkastare, eller gjort någon annan manuell mekanisk omkoppling, om man vill göra sig omaket att gå utomhus en kort sväng och koppla om, du kanske kan kan sätta boxen på insidan där ledningen går ut från huset?

Men visst kan man åstadkomma något med reläer, bara de tål effekten, du får tillräcklig isolation mellan antennerna och om det går att strömförsörja reläet på ett säkert sätt, men den kabeln skall nog gå annan väg än vad feedern gör. Den antenn som används oftast kan få gå igenom reläet i viloläget och den antenn som används minst med draget (strömsatt) relä.

Själv har jag aldrig använt reläer utan använt vanliga riktigt kraftiga 2-poliga omkopplare från skrotade likriktare.
 
Last edited:
1/2 vågsdipoler som sitter mindre än c:a 1/2 våglängd över marken har ingen större riktverkan i horisontalplanet.

Man vinner därför inte så mycket ifall man använder 2 dipoler och kopplar om mellan dem. På högre frekvenser
är däremot dipolerna inte längre små jämfört med våglängden, och det uppstår "flikiga" antenndiagram.
Har man då två antenner blir då sannolikheten dubbelt så stor att någon av flikarna pekar i en riktning som man är intresserad av.

Man ska kanske tänka på att det kan bli ganska höga spänningar och strömmar i matarledningen när man använder avstämd matarledning och "tuner". Det finns då risk för att det blir överslag i reläet och/eller att reläkontakterna "svetsas ihop".

Reläet (kontaktdimensionering och överslagsavstånd) får därför väljas "med smak" så att denna risk minimeras.
Den effekt som den oanvända antennen tar upp kan man försumma ganska riskfritt.

Om matarledningen är "kort", 10 - 20 m, så går det nog bra med "dubbelkoax". Vid längre ledningar blir förlusterna vid höga SWR sådana att stege kan vara att föredra.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
TNX alla tre.

Hej på er "gubbar" JAB, KRI o AOM.
Jag är nog ganska rörig i min beskrivning tror jag.

Har INTE tänkt att här blanda in några coaxkablar.
En 450ohm´s bandkabel leder till ett relä från min tuner.

När reläet är odraget skall effekten gå till den ena 2x20meters dipolen.

När reläet är draget skall effekten frigöras och gå till den andra 2x20meters dipolen som ligger ca. 90grader från den första.

ALLT skall matas med 420ohms bandkabel.

Skall INTE köra båda antennerna samtidigt, utan endast en i taget.

73 Erland
 

Attachments

  • Tuner.JPG
    Tuner.JPG
    30 KB · Views: 122
Last edited:
Hej Sluggo,

Tack för inbjudan att ge synpunkter. När det gäller två till synes lika antenner monterade ungefär på samma sätt inte allt för nära varandra så kan du räkna med att de uppvisar helt olika lobform. I teorin ser de ut ungefär som i läroböckerna men i praktiken där hus, träd, lyktstolpar förekommer kommer du att få flikiga strålningsdiagram som AOM berör i sitt svar. Detta kan låta negativt men är i själva verket mycket positivt och dessutom användbart. Genom att koppla om mellan två eller flera antenner kommer du att finna att en av dom ofta ger bättre mottagning, antingen i form av högre signalstyrka eller att en störande station hamnar i ett minimum och undertrycks.

Vi som DX:at i vår ungdom vet att ju fler trådar som gick att få upp i träd och häckar ju mer hörde vi. Jag liksom många andra hade ett tiotal kortare eller längre "long wire antenner" anslutna till en panel med Clas Ohlssons 1-poliga knivbrytare. Genom att fälla ner brytarna i olika kombinationer gick det alltid att finna en bästa kompromiss där nyttosignalen framhävdes och störsignalen undertrycktes. Samma principer är gångbara på amatörbanden och storfräsarna som använder Beverage Antenner för lågbanden brukar ha denna möjligheten.

När det gäller sändning så kan du anta att du går ut bäst på den antenn som för ett givet ögonblick ger högst signalstyrka på S-metern. Emellertid ändrar sig jonosfären snabbt och om du skulle registrera signalstyrkan från båda antennerna över tid så hade du funnit att än den ena än den andra hade varit bäst. Detta är också grunden för diversitetsmottagning där man kombinerar två eller flera utsignaler från mottagarna till en sammansatt signal där antennomkoplingen sker automatiskt.

Ang omkoppling av högohmiga matarledningar (bandkabel eller öppen parallellledning/stege) så kommer isolationen in i bilden. Bäst blir det med knivomkastare där avståndet mellan icke inkopplad antenn och mottagaren kan vara flera centimeter: Detta representerar en liten kapacitans som betyder hög dämpning.

Det går dock utmärkt att använda vanliga småreläer för 230 V av typen som brukar finnas på kretskort. Du kan räkna med isolationstal på 14 MHz runt 10..30 dB beroende på sort och hur hög impedans du kopplar om. Genom att använda fler poler eller fler reläer kan du jorda den icke använda antennen och på så sätt förhindra oönskad överhörning.

För att röra till det hela är det vidare så att om de båda antennerna inte monterats vinkelrätt mot varandra så får du alltid en viss återverkan. Det betyder att om du lyssnar på antenn A och kortsluter antenn B eller på annat sätt förändrar impedansen så kommer du att påverka antenn A:s lobform. Detta kan också vara användbart t e x för att undertrycka lokala störningar som ju ofta kommer från en störkälla som inte flyttar på sig.

Ja det var några delsvar på dina frågor som du får pussla ihop med de andras...

Antenner är kul och ju mer man experimenterar ju mer erfarenhet får man. När man experimenterat tillräckligt mycket och läst allt som skrivits om antenner så inser man att man inget förstår eftersom det står si på det ena stället och så på det andra. :)

/Bengt
 
"Isolationen" mellan trådantenner när de sitter på låga höjder över marken inom normalstora tomter brukar man uppskatta till 20 - 30 dB. Om man matar in 1 kW i den ena antennen så får man räkna med att det kommer ut någon W ur den andra.

Man bör därför inte låta den ena antennen vara ansluten till något ömtåligt som t.ex. en mottagare när man sänder i den andra.

Påverkan av antenndiagrammen genom koppling mellan antennerna finns, men är svår att upptäcka bland allt annat som påverkar strålningsriktningen.

Har man mer utrymme till sitt förfogande så ökar isolationen snabbt. Undersökningar i ämnet som jag och min alltför tidigt bortgångne kollega Bengt Dagås gjorde i början av 90-talet med log-periodiska och romb-antenner i både Karlsborg och Grimeton visade på att medelisolationen låg på över 50 dB.

Detta var högt nog att inte påverka intermodulationsprestanda märkbart på de 30 kW sändare som användes då, och det gick också att samexistera med halvledarbestyckad materiel om bara frekvensvalet gjordes med förnuft.

Undersökningarna fick också till följd att isolationskraven för antennomkopplarmatriser kunde ställas till mer realistiska 60 dB istället för de 80 - 90 dB som förekommit tidigare. En matris med sådana prestanda kostade bara en liten bråkdel av vad en matris med hög isolation betingade.

För "amatörkrav" torde isolationen i även ganska enkla reläer räcka långt, så länge som de klarar de spänningar och strömmar som kan förekomma.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Helt makalöst förbannat trevligt detta !!!!

Hej Bengt och Karl-Arne.
Helt otroligt intressanta svar ni kommer med båda två.

Ni måste förstå detta att ni två är och måste vara som "kaviartuber" som jag i likhet med andra kan klämma ur det bästa från.:)

Jo jag är säker på detta.. Det är oerhört bra, viktigt och intressant för många utav oss, betydligt flera än vad som visas här i text som har glädje av detta.

Bengt skriver att han är glad att han bjuds in att svara mig...vad tror du??
Många är otroligt pålästa utav er där ute och det är synd att inte flera ger sig till känna i forum.
Vi har flera som på mig har imponerat med all kunskap ni sitter inne med.
RPZ, DCO och DFI verkar också väldigt pålästa, liksom även KRI och Mikael SM5J...förlåt men tappat hela callet här.

Till saken hör att jag fick en hel del nu som är väldigt värdefullt.
Hoppas ni kommer till Eskilstuna eller SSA mötet i år, skall nämligen dit nu efter alla år, det har inte blivit av tidigare.
Skulle vara kul att träffas eftersom vi har samma intressanta hobby, kanske kan jag pressa ur er ytterligare lite då :)

Det är till sådant här som forum skall vara till tycker jag, hoppas att jag/vi kan ge någonting vettigt tillbaka ibland.
73 från Erland KTC
 
Back
Top