2W 0-6GHz Golden Attenuator SMA-JK Male to Female RF Coaxial Attenuator

SM2OWW

Well-Known Member
Ytterligare lite prylar från Banggood har anlänt!

Attenuatorer, -10 dB, -20 dB och -30 dB. Känns som att allt man beställer från Kina är på mer förlust än på vinst! :oops:

Men jag måste säga att utifrån mätningar med NanoVNAn så är jag helt klart nöjd med dom, inom 100 kHz till 500 MHz så räcker det helt klart för en hempulare som jag. :)


Attenuator -10dB.jpgAttenuator -20dB.jpgAttenuator -30dB.jpg
 
Jag tycker inte de var så imponerande för det priset. Nu var det iofs några år sedan jag köpte nya non-name dämpare från eBay i rostfritt för 80kr styck som dessutom höll sig inom specarna för Mini-Circuits, budgetdämpare. Tyvärr verkar den säljaren lagt ned sin butik men de liknar dessa.
 
Det kan jag inte säga att jag vet, men det är prisvärda grejer som håller vad de lovar enligt min amatöråsikt.
 
Minicircuits har ett bra basutbud av byggblock. De säljer också dom halvledarelement som ingår
i deras egna byggblock till ganska konkurrenskraftiga priser.

MC var en av de större leverantörerna av byggblock till min fd. arbetsplats.
Vissa produkter har utmärkta data. Litet grovhugga byggen ibland men oftast helt acceptabla
ur prestandasynpunkt. En bekant i branschen noterade en viss variation i kvaliteten
för olika batcher när det gällde effektdelare för litet lägre frekvenser (som innehöll handlindade mycket små
toroider.) Det antogs att denna variation berodde på vilken person som satt och lindade dom
och om denne var ledig eller tilldelats andra arbetsuppgifter när vissa batcher skulle tillverkas...
 
Ser att priset på dom verkar ha stigit!

När jag köpte dom, sex stycken - två av vardera värde, var priset 87.25:- / styck + frakt 13.25, totalt 536.75:-

Attenuator - Order.jpg
 
Last edited:
Appropå MiniCircuits och kvalitet...

Bifogad bild visar en liten effektsensor från MC som gick i bingen på jobbet då den slutat fungera. Jag tog (naturligtvis) hem den med avsikten att kanske kunna använda kapslingen till något. Den visade sig inte vara direkt användbar men eftersom alla utspänningar var noll gjordes en besiktning i mikroskåpet. Det visade sig att anslutningen mellan +5V in (röda Ez-hooken) och laminatet var så uselt gjord layoutmässigt att kontakt uteblev.

Efter att ha lagt på mer tenn fungerade den lilla sensorn som återbördades till asken ha-bra saker...

MCL.JPG
 
Back
Top