3-faskoppling?

SM0NOR

Well-Known Member
Hej,
Kanske en korkad fråga :)

Jag har byggt många PS i mina dar, men bara med 1-fas 230 volt (och 220 när det begav sig).
Nu skall jag för första gången ge mig på att bygga ett PS baserat på en 3-fastrafo. Min fråga är: var ansluter jag nollan? Trafon har ju bara tre anslutningar. En för vardera fasen.
Jag förstår att nollan är nödvändig om jag vill skapa en parallell 1-faskrets i PS:et också. Men ponera att jag bara vill koppla in 3-fasaren, skall nollan hänga i luften då?

Nästa fråga:
Trafon har några år på nacken så den har primärer för 220 och 240 volt. Inte 230. Bör jag vara konservativ och ansluta till 240-voltslindningarna? Annars är det frestande att koppla till 220-voltslindningarna för att få litet högre spänning...

73
Uffe / SM0NOR
 
Hmm.. blev nog mer förvirrad... :)
Sekundärsidan är nog ganska straight-forward. 6 diodsträngar istället för 4 enligt "handboken".
Men ditt svar om primären gjorde mig inte klokare.. :-(
Jag har inte 3-fas i schacket idag, så jag kan ju speca vad jag vill ha till elektrikern. Trafon ser ut så här på primären: 3 plintar med 3 anslutningar i varje. Dessa är märkta 0-220-240.
I lådan som jag räddat trafon från var det kopplat så här:
- Nollorna på trafo-plintarna ihopkopplade, men ej anslutna till nätet.
- 240-voltsanslutningarna var kopplade till vardera L1,L2 och L3 nätplinten.
- Från nätet går svart-brun-svart till L1, L2 och L3 på nätplinten
- Från nätet går blå ledare till 0 på nätplinten
- Och gul/grön till chassit.
Lådan innehåller som sagt både tre-fastrafo och diverse utrustning för 1-fas.
Sammanfattning: trafon är endast matad med L1,L2 och L3 (brun-svart-brun)
Övriga reläer och små-trafos matas från nollan (blå) och L1 (brun)
Så vad gäller trefasaren så hänger nollan "i luften". Är det korrekt?
 
Verkar vara en Y-kopplad trafo. Eftersom trafon är en symmetrisk trefaslast
så behöver den ingen nolla.
 
Frågan är inte korkad men det behövs lite mer uppgifter för att ge ett bra svar.

Kan du lägga in en bild här på transformatorns märkplåt så är det lättare att se vad transformatorn kan. Uppgifter om omsättning och kopplingstyp underlättar.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Till en deltakopplad 3-fas trafo ansluts ingen nolla och det kommer att vara 400V mellan faserna L1-L2-L3.

Nollan kan du dra, obs skiljt från skyddsjord, till dina 1-fas trafos tillsammans med en av faserna.

I uttaget i shacket bör/skall du ha alla ledare dvs, L1, L2, L3, nolla och skyddsjord för standard 5-ledar system. Det kan ju tänkas att du, eller någon annan vill koppla annan utrustning till 3-fas uttaget!

På högspänningssidan, som jag förutsätter då även den är deltakopplad, kopplar du en diodkedja till + och en diodkedja till - för var och en av faserna för att få en 6-puls likriktare.

/Lasse
 
Last edited:
OK. Så här ser den ut....

43 kilo. Lär inte bli varm i första andetaget :)
 

Attachments

  • IMG_1275.jpg
    IMG_1275.jpg
    95,8 KB · Views: 259
5000VA = 5KVA plintarna längst till vänster är det till för ett övertempskydd eller
NC= No Connection eller och hur många ampere kan man få ur den på hsp sidan?

mvh Lasse sm0ydó
 
Ok
Du kan välja om matningens nolla ska kopplas in på primärens mittpunkt.
Jag skulle själv välja att koppla in den då du får en stabilare utspänning med mittpunkt som inte flyter runt beroende på belastningen.

Transformatorn är i nuläget Y-kopplad för elnät med fasspänning 240V och huvudspänning 400V.

Transformatorn går inte att D-koppla på 400V då varje lindning bara tål 240V.

Jag skulle inte koppla in den i 220 läge för att få högre utspänning.

Transformatorn borde kunna lämna cirka 1,5A efter likriktaren.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
"Vad är det du inte förstår"

"Jag trodde att du hade en trefastrafo som skulle ge dig trefas i sekundären från 220 volt primär !"

Vilket enligt SM6XYY är detsamma som:

"En en-fas trafo med tre en-fas, skilda lindningar, på sekundärerna ?
Naturligtvis kan du inte få "riktig trefas" då det blir samma fasvinkel på alla tre utgående spänningarna"

Otydligheten är nog mest en språkfråga, antar jag...
För mig betyder ovanstående citerade uttryck, två helt olika saker! Det du menar har inget med 3-fas att göra...

/Lasse
 
QUOTE=SM7NTJ;71629]Ok
Du kan välja om matningens nolla ska kopplas in på primärens mittpunkt.
Jag skulle själv välja att koppla in den då du får en stabilare utspänning med mittpunkt som inte flyter runt beroende på belastningen.

Hmmm... Menar du att jag kan välja om jag vill koppla nollan eller L2 till mittpunkten? Mm jag kopplar nollan på mittpunkten som du föreslår. Var hänger jag i så fall L2?

Studerar illustrationen på Wiki just nu... den säger i så fall huvudspänning mellan två terminaler och faspänning mellan den tredje terminalen och neutralpunkten. Det är i så fall 400 volt mellan det första och 230 mellan den tredje och neutral.... Märkligt...

Får litet kortslutnig i hjärnan...



Ok
Du kan välja om matningens nolla ska kopplas in på primärens mittpunkt.
Jag skulle själv välja att koppla in den då du får en stabilare utspänning med mittpunkt som inte flyter runt beroende på belastningen.

Transformatorn är i nuläget Y-kopplad för elnät med fasspänning 240V och huvudspänning 400V.

Transformatorn går inte att D-koppla på 400V då varje lindning bara tål 240V.

Jag skulle inte koppla in den i 220 läge för att få högre utspänning.

Transformatorn borde kunna lämna cirka 1,5A efter likriktaren.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Huvudspänningen får du mellan faserna L1 L2 .L1 L3 och L2 L3 fasspänningen får
du mellan N mittpunkten på lindningarna och till L1 eller L2 eller L3

mvh Lasse sm0ydo
 
Precis som YDO skriver! I 3-fas elnät är det idag 400V mellan faserna, oavsett vilka två, och 230V mellan någon av faserna och nolla.

/Lasse
 
Tänk bara på att det är 120 graders förskjutning mellan faserna.

120 gånger 3 = 360 grader ett varv runt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hämtade bifogat kopplingsschema från Wiki. Skall jag tolka det som att lindningarna klarar huvdspänningen på 400 volt eftersom två faser alltid ligger over två lindningar som därmed hamnar i serie?



Precis som YDO skriver! I 3-fas elnät är det idag 400V mellan faserna, oavsett vilka två, och 230V mellan någon av faserna och nolla.

/Lasse
 

Attachments

  • trefas koppling.PNG
    trefas koppling.PNG
    11,5 KB · Views: 1.299
Om din trafo överenstämmer med detta schema, med Y-kopplad primär och D-kopplad sekundär skulle jag säga - ja!

/Lasse
 
Är ingen expert på trefas men, kommer inte de tre sammankopplade H2 terminalerna bilda en virtuell nolla och du får 230V över vardera lindning?

Denna kommer bli svajig som någon skrev så det är bättre att faktiskt ansluta den till "nollan". På din transformator motsvaras H2 av 0 på terminalen för var fas och dessa ska alltså kopplas ihop och helst anslutas till "nollan" du kan sedan ansluta 220 eller 240 terminalerna till respektive fas. Om jag förstått dig rätt var det precis så den var kopplad från början, bara att de inte valt att koppla in nollan.
 
Last edited:
Otydligheten är nog mest en språkfråga, antar jag...
För mig betyder ovanstående citerade uttryck, två helt olika saker! Det du menar har inget med 3-fas att göra...

/Lasse

Jag visste inte att du var ordningsman och språkpolis i skolan :rolleyes:
 
Jag håller med -KBW m fl. Eftersom du har möjlighet att ansluta nollan på primären - gör det! Det är dessutom välgörande om det är så att du har jordfelsbrytare i din elcentral!

/Lasse
 
Back
Top