3-fastrafo på 1-fas?

SM0NOR

Well-Known Member
Går det att köra en 3-fastrafo på bara en fas? Trafon på min hylla är sannolikt Y-delta-kopplad. Primären har 3 anslutningar och nolla medan sekundären bara har 3 anslutningar. Jag har tidigare diskuterat denna trafo här: https://ham.se/threads/3-faskoppling.23670/
Jag har testat att skicka in 18VAC mellan en lindning och nollan. Då får jag ut ca 200 volt på andra sidan.
Så, är det möjligt att köra 1-fas 230VAC och få ut ca 2800VAC på andra sidan? Och vilken effekt kan jag då plocka ut?
 

Attachments

  • trafo.jpg
    trafo.jpg
    95,8 KB · Views: 32
Inte nödvändigtvis.... Jag har inte 3-fas i shacket. Men funderade på om jag ändå kunde använda trafon till ett hsp-agg med bara en fas tillgänglig. Självklart borde VA-rating bli lägre och ripple borde bli som från en 1-fasare - om det fungerar...
 
Så länge du kopplar ihop lindningarna i rätt fasläge så ser jag inget hinder, serie eller paralell.
 
Måste man inte betänka magnetiska flödets väg och riktning här? Om kärnan ser ut som ett "stängt E", med en primärlindning på varje ben, så lär det väl bli lite si och så med flödet om alla spolarna jobbar åt samma håll. Spontant skulle jag tänka mig att använda primärlindningen endast på mittbenet och att sedan seriekoppla sekundärerna för att nå önskad spänning (och då får man tänka lite på fasläget). Men troligen går det att haka på de andra primärerna också, om man får in dem i rätt fasläge.
 
Så, är det möjligt att köra 1-fas 230VAC och få ut ca 2800VAC på andra sidan? Och vilken effekt kan jag då plocka ut?
I den tidigare tråden har du fått svar på i stort sett alla dina frågor sett från förutsättningen inkoppling till ett trefasnät.

Din transformator har endast primärlindningarnas lindningsändor tillgängliga.
Sekundärlindningarna är fast kopplade internt inne i transformatorn till en koppling med tre utgående anslutningar

Du kan inte parallellkoppla primärlindningarna till en enfasmatning 230V på grund av sekundärsidans fasta koppling.

Försök inte att använda trefastransformatorn på annat sätt än vad den är konstruerad för.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Din transformator har endast primärlindningarnas lindningsändor tillgängliga.
Sekundärlindningarna är fast kopplade internt inne i transformatorn till en koppling med tre utgående anslutningar
OK! jag trodde alla lindningarnas ändar var åtkomliga.
 
I den tidigare tråden har du fått svar på i stort sett alla dina frågor sett från förutsättningen inkoppling till ett trefasnät.

Din transformator har endast primärlindningarnas lindningsändor tillgängliga.
Sekundärlindningarna är fast kopplade internt inne i transformatorn till en koppling med tre utgående anslutningar

Du kan inte parallellkoppla primärlindningarna till en enfasmatning 230V på grund av sekundärsidans fasta koppling.

Försök inte att använda trefastransformatorn på annat sätt än vad den är konstruerad för.

73 de SM7NTJ Lorentz
Hej Lorentz!
Min fundering var om man kunde använda EN (1) lindning på primären? Att man inte kan parallell-koppla blir ganska tydligt när tittar på kopplinsschemat för en Y-koppling. Så det var aldrig min fundering. Instinktivt så tänker jag nog också inte att det är lämpligt. Men frågar man inte så får man inga svar :)
 
Ja du kan välja mellan att få ut 2800V (inkopplas R-O)(1/3 av märkeffekt) och 1400V (inkopplas R-S)(även här 1/3 av transformatorns märkeffekt)
 
Last edited:
Ja du kan välja mellan att få ut 2800V (inkopplas R-O)(1/3 av märkeffekt) och 1400V (inkopplas R-S)(även här 1/3 av transformatorns märkeffekt)
Vet inte om jag förstår vad R-O och R-S betyder.... HUr skulle det se ut på kopplingsschemat om primären är Y och sekundären Delta?
 
R anger en av faserna på rimärsidan. S en annan av faserna på primärsidan. O anger nollan, transformatorns mittpunkt.
Övning: försök själv att rita upp ett diagram
 
trefas_trafo.jpg
Varsågod!
En liten skiss som underlag för en diskussion om hur...
De runda ringarna motsvarar kopplingspunkter åtkomliga utanför transformatorns kapsling.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Måste man inte betänka magnetiska flödets väg och riktning här? Om kärnan ser ut som ett "stängt E", med en primärlindning på varje ben, så lär det väl bli lite si och så med flödet om alla spolarna jobbar åt samma håll. Spontant skulle jag tänka mig att använda primärlindningen endast på mittbenet och att sedan seriekoppla sekundärerna för att nå önskad spänning (och då får man tänka lite på fasläget). Men troligen går det att haka på de andra primärerna också, om man får in dem i rätt fasläge.
Ja, man undrar lite om flödet i de yttre benen blir ganska högt och det riskerar bli varmt där?
Har egentligen ingen aning men det är bara en känsla jag får.
Får man kolla transformatorns nollföljdsegenskaper?
 
Ja, man undrar lite om flödet i de yttre benen blir ganska högt och det riskerar bli varmt där?
Har egentligen ingen aning men det är bara en känsla jag får.
Får man kolla transformatorns nollföljdsegenskaper?
Ja, flödet blir väldigt konstigt om det saknas returväg för flödet. I en trefasansluten trebent transformator ligger flödena fasförskjutna och summan av flödena är i varje ögonblick noll. Så är inte fallet om den kopplas enfasigt.

Inkopplad på enfas med full inspänning kan bekymmer med flöde, mättnad eller temperaturstegring bli överväldigande.

Som trådskaparen visat med ett försiktigt prov på en fas går det att få ut spänning på sekundärsidan. Vid ett sådant test blir även de andra två primärlindningarna spänningsförande då det magnetiska flödet även passeras dessa.

Ett av problemen i det här fallet är att det inte går att koppla om lindningarna på sekundärsidan då de är fast kopplade.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag måste ändå ställa frågan.
Varför inte köra den med trefas-matning?

Ja, det är kanske trots all enklast att dra fram tre-fas till schacket. Hela min fundering kom sig av att jag i junkboxen har denna trafo och ett YC236, aka 8877, litet vridkondingar och annat godis. Och jag gillar att kapa plåt till chassin :). Jag blev enkelt sugen på att bygga ihop det. Men eftersom jag inte har någon trafo som levererar lämpligt utöver denna tre-fasare så var min tanke att se om jag kunde få ihop något med ett minimum av kostnader.
Att dra tre-fas till schacket är nog enetligen ingen biggie. Men ändå en liten show-stopper för det är litet onödigt.

Tack för alla bra svar!
 
Hittade denna texten i en text från Lunds Universitet gällande en trebent trefastransformator:

Deepin skärmdump_select-area_20210410221144.png
 
Back
Top