300 gånger högre uteffekt än lagligt

Borage

Well-Known Member
Jag skulle köpa lite kontakter & kablage från en firma i Tyskland, och då såg jag en handburen LPD radio till ett bra pris. I och med att jag behövde en apparat för kortdistanssändning så slog jag till direkt. I går så fick jag hem prylarna, och när jag idag testar utrustningen så upptäcker jag att uteffekten är ställbar från 500 mW till 3 W. :eek:

Nu när jag har apparaten i handen så förstår jag att det inte är en leksak som var och varannan unge springer omkring med. Den verkar väldigt stor och gedigen för att vara en leksak, och man kan till och med byta ut den fasta antennen om man köper en kontakt från tillverkaren.

Ska man bli förbannad och lämna tillbaka prylarna, eller ska man bara tacka och ta emot att man kan sända med 300 gånger så hög uteffekt än vad som tillåts? :confused:
 
Last edited:
Borage said:
Ska man bli förbannad och lämna tillbaka prylarna, eller ska man bara tacka och ta emot att man kan sända med 300 gånger så hög uteffekt än vad som tillåts? :confused:
Behåll radion och låt ditt samvete bestämma effekten...:cool:
/Ingvar
 
sm7czr said:
Behåll radion och låt ditt samvete bestämma effekten...:cool:
/Ingvar

Jag talade med firman, och de hade av misstag skickat exportversionen. Den har en högre uteffekt, och med amatärradiolicens får den användas. Den radio jag beställde är ställbar mellan 10-500 mW beroende på vilket frekvensband som används. Nu kommer den ju att dra mer ström, så jag kommer att behöva släpa på fler uppsättningar av batterier. :mad:
 
Back
Top