300 ohm bandkabel på ebay

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag kom på att det säljes 300 ohm bandkabel på ebay i olika längder och den här ser
ut att vara svart och tåla 1 kW och jag funderade oxå på dx wires ledning och den är
åxå på 300 ohm men den ser inte ut som någon bandkabel så vad ska man köpa till
en ballanserad matare eller ?

73 mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jo jag vet att man kan göra en egen stege och jag har varit på sk0qo fieldday för några år sedan
när Tore var där och demonstrerade det hela men jag tror att stegen blir jättelång i förhållande
till radiorummet och där antennen sks upp mellan träden på tomten som delvis består av skog
av stora granar och björkar och att det kan bli snårigt mellan träden för att få den att gå fritt mellan träden
därför vill jag köra isolerad ledning istället.

Jag har gjort ett rektangulärt hål på väggen på baksidan av rummet och sktuvat dit en backelitskiva som är infälld med
diverse genomföringar för typ N kontakter PL kontskter och porlinsgenomföringar gör att kunna dra
kabeln rätt in i rummet till den ballanserade avstämmaren som jag oxå håller på och bygger.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Men vänta nu, min hemgjorda stege är också gjord av helt isolerad tråd.
Det är ju lika snårigt för en stege som för en bandkabel ute i skogen och
proximitetsproblemen är desamma för båda typer :)
 
De e bar å åk... Gör stegen av FK-kabel och vad du hittar att ha som distanser mellan ledarna. Tore -CBS recept är ett bra tips.
 
Jag gjorde en stege av delad högtalarsladd och spridare av bitar av plaströr. Drog ihop trådarna mot rörändarna med två buntband i varje.
Snyggt, enkelt, billigt...
 
Jag gick till mitt lokala hackerspace och bad dom skriva ut stegspridare på deras 3D skrivare för min portabel/QRP antenn.

Den blev väl hyfsad, men om någon ids göra en bättre produkt och dela ut filen på thingiverse eller någon annan delningstjänst för filer till 3D skrivare så blir nog jag och väldigt många andra radioamatörer glad.

Den jag "konstruerade" (dvs jag sa hur jag ville ha den och killen som kunde gjorde filen) är en lättviktare som bara fungerar med just den tråddiameter jag hade med mig.

Det skulle ju inte vara svårt (för någon som kan) att cadda upp en som fungerar med olika tråddiameter och kanske för flera olika spacingavstånd.

3D skrivare är kul och borde finnas på amatörradioklubbarna (man kan skriva ut i nylon också) för att göra adaptrar/axelkopplingar/isolatorer till kondingar och spolar, spolstommar, isolatorer, elementfästen och tusen andra "bra att ha saker"
 
till den ballanserade avstämmaren som jag oxå håller på och bygger.

Intressant Lasse. Är det kanske efter den välkända Johnson Matchbox som du bygger din balanserade tuner ?

Har labbat lite med baluner och min autotuner MFJ 929. Försökte göra den balanserad genom att mot alla goda råd sätta en kraftig 1:1 toroid balun *före* ingången till tunern :) Tunerns chassi blev alltså hot med RF. Sedan kopplade jag på en liten hemma-snickrad stege från jord och wire utgång till en dipol antenn.
( Tunern drevs med ett separat litet 12V Batteri för att kunna ta bort väggtransformatorn )

Verkade funka OK. Men körde endast QRP nivåer, så det var inga effekter att tala om..
 
Last edited:
Jag brukar göra mina stegar utomhus, tar dubbla stegens längden FK kabel, viker den på mitten
runt en stolpe sedan är det bara att ta dessa eminenta rosenclips som Tore säljer och placera dem
på lagom avstånd. Har en spetsig tång för att driva ned FK-kabeln i spåren på clipsen. Slutligen är
det bara att klippa upp den ända som är vid stolpen.

Tack Tore från oss alla som har byggt stegar med dina importerade rosenclips!
 
Hej avstämmaren som jag håller på med är pa0fri design och jag har en 3 gangvridkondensator och på axeln har
jag satt dit en planetväxel med ratt på och spolen är lindad på en keramisk kärna ifrån en kommersiell radiosändare.

mvh Lasse sm0ydo
 
Om du söker här på forumet så har PA0FRI's lösning diskuterats en hel del och du kan
säkert hitta tips i de trådarna.

Vet inte om sökfunktionen är bättre i nya forumet, i det gamla var det bättre att söka
via google, t.ex "pa0fri site:ham.se" för att få träffar på äldre trådar.
 
Gokväll KBW, 157 talet träffar här i forumet och ett 70 tal om man låter google arbeta. Balanserade tuners , baluner och stegmatning. Här finns att läsa !
 
Hej igen efter en del letandes på ebay efter mittendelen till antennen så fann jag den efter
en del sökandes på olika engelska ord som typ Sigma centre dipol och då fick jag två olika
träffar.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top