32 Volt 10-15A ?

sm6nzb

Well-Known Member
Håller på uppgradera med nytt PA på 1296 MHz och frågade om hur man skall driva en TUG och fick svaret:

"leta upp ett kragg som kan ge 32V ca 10-15A"

Min Daiwa-PS30MXII ger 24-25V om man plockar ut före regleringen, har använt det för 24V relästyrning, men det räcker inte. Man tappar många dyrbara wattar med så låg matningsspänning.

Någon som har ett tips på 32V kragg ?

Hur driver ni era TUG ?

tugmod2.gif

Bild från
SM0DFP hemsida

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Går det inte med ett "data-aggregat"? I övrigt var det någon som tillverkade slutsteg för 2m och hade 24V aggregat. Kanske det går att "fixa" dom?

Jan
 
Till VVG, jo jag vet vilket Data-aggregat du menar, har ett sånt i källaren men det är ju 5V(120A), 12(30A), 24(??A och 45(0.5A)
45volten är bara 0.5 A så det måste till en ombyggnad av det
så 24 blir 32 på något vis. Tror att 24V drev fläktar bara, så det är nog inte tillräcklig många A. Hittade förresten en burk med 3 sådana aggregat som kommer att skrotas snart. håller kollen !
 
Hej

Gjorde det enkelt för mig. Har 2st 12V/20A. Seriekopplade dem och erhåller nästan 28V eftersom de är ställda för ca14V. Ger mig bara 50-60W ut på 23cm. Fast jag hoppas modulen håller längre.

ULF/LCB
 
sm7vvg said:
Går det inte med ett "data-aggregat"? I övrigt var det någon som tillverkade slutsteg för 2m och hade 24V aggregat. Kanske det går att "fixa" dom?

Jan

Hej,
Förmodar ni syftar på mig!?
Bygger en del PA med transistorer som kräver 28V matningsspänning och även nätaggregat till dessa. Har en variant som ger 28V/12.5A som det lätt går att öka spänningen till ~33-34V. Har även 24V/300VA ringkärnetrafos om ni vill bygga själva!
Mer info på min hemsida : http://hem.passagen.se/sm7uyj/
 
SM7UYJ said:
Hej,
Förmodar ni syftar på mig!?
Bygger en del PA med transistorer som kräver 28V matningsspänning och även nätaggregat till dessa. Har en variant som ger 28V/12.5A som det lätt går att öka spänningen till ~33-34V. Har även 24V/300VA ringkärnetrafos om ni vill bygga själva!
Mer info på min hemsida : http://hem.passagen.se/sm7uyj/

Nej jag syftade inte på dig utan på ett kragg som sitter i EMC disc cabinett
som används bla på Unisys Stordatorer. Jag skrotade 9 cabinett med 3 i varje och sålde på SK7CA:s auktioner förra året.

MEN, kragget på din hemsida ser väldigt trevligt/prisvärt ut !
Tack för tipset. / 73 Tommy SM6NZB
 
SM7NZB said:
Nej jag syftade inte på dig utan på ett kragg som sitter i EMC disc cabinett
som används bla på Unisys Stordatorer. Jag skrotade 9 cabinett med 3 i varje och sålde på SK7CA:s auktioner förra året.

MEN, kragget på din hemsida ser väldigt trevligt/prisvärt ut !
Tack för tipset. / 73 Tommy SM6NZB

Hej Tommy,
Helt ny i forumet så det blev kanske lite fel.
Syftade på SM7VVG's kommentar om 2m PA-bygge + nät!
Får jämt höra att det bara är jag som bygger och speciellt med 28V, men det finns väl fler, förhoppningsvis!! ;-)
Hur mycket ström behöver modulerna vid fullt effektuttag??
73 de SM7UYJ/Roger
 
Hej Tommy.
Jag har ett agg som ger 10-20 amp vid 36V, är det något som skulle passa?

mvh
Leif
 
nätagg som passar TUG

Tommy,
om du kör med 36V så kommer troligen transistorerna att gå sönder. Dom är i orginal avsedda för +28V men med "amatördata" kan man till nöds köra +32V och fortfarande ha viss marginal till genombrott. Om du har örnkoll på VSWR och uteffekt etc kan du köra med 34 Volt, men då lever TUG troligen ett kort liv.
Så, för att ha den marginal som behövs, och om du har grejorna, stabba 36 Volten ner till 32 Volt och sedan lever TUGgen till hög ålder och kommer producera god effekt. Sätt helst (om du har) en cirkulator mellan PA och ant. relät så minskar risken för PA haveri ytterligare.

I mitt TUG steg har jag gjort ungefär som LCB, och kör med +28V, väl medveten om att jag har förlorat ca 0,5 dB uteffekt, men det har jag istället kompenserat genom att hybrida ihop två st. TUGgar och får ca 150W ut. Mitt steg lever ännu efter ca 5 år i regelbundet NAC testande.

Better safe than sorry.

73 Per dfp
 
Hej, det var ett 2 år gammalt inlägg som fick svar av Leif MCD.
Tack för erbjudandet Leif, har även fått ett lokalt erbjudande om 28V kragg idag.

Och till Per, det har inte varit aktuellt på ett tag då SM6EHY har dubbel-TUGG:en
sedan ett år. Han har doch inte drivning nog för att köra i närheten av full efekt.

Får ta hem grejerna och fixa klart till utomhus-säsongen, dvs när bommen till
Ramberget öppnar igen.

Har ni sett förresten att det finns 28V batterier !
De används i UPS:er och väl egentligen 2 x 12 ihopkopplade. De byts frekvent
så dom går att få gratis om man har tur....

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Per SM0DFP har en ny hemsida. Kolla på SM0DFP
Vissa av länkarna fungerar inte där ännu men ombyggnadsbeskrivning för 1296 ser ut att fungera.
73 de Anders
 
Back
Top