34A och 12V = 600W...?

Tittar man på datat från tillverkaren ser det något lite mer nyanserat ut: (marginellt)
www.rmitaly.com
300 W output, det ryms iallafall inom 12*34. :)

Själv har jag det här inkopplat ibland:
www.rmitaly.com
Funkar bra, men jag har aldrig mätt hur mycket effekt som verkligen kommer ut. Jag brukar köra det väldigt måttligt, 10-12A in eller så.
Det steget har också filter, vilket KL500 saknar.

73 SM0RVV
 
Alltså....12V x 34A = 408W inmatad effekt. Om det ska vara linjärt så borde det ha en verkningsgrad på säg 60%, det bli ca 240W ut........

Vad driver du ditt 150W steg med för radio då? Det verkar konstigt med en kortvågsradio som behöver ett slutsteg på 150W.....:eek:

Nåja, det är ju knappast något steg som har något berättigat på amatörradiobanden att göra...
 
Vad driver du ditt 150W steg med för radio då? Det verkar konstigt med en kortvågsradio som behöver ett slutsteg på 150W.....:eek:

Nåja, det är ju knappast något steg som har något berättigat på amatörradiobanden att göra...
Det är inte så konstigt som du vill göra gällande. :)
Mina burkar är Elecraft K2 samt Yaesu FT-817. För det mesta kör jag QRP och PSK31. Men ibland kan man ha nytta av några extra wattar, då kopplar jag in steget och kör ut lite mer. T ex för att kompensera en usel antenn i bilen.

Som sagt, alla kör inte 100W-radios.

Beträffande KL500 och alla andra steg från RM som saknar valbara filter håller jag med dig fullständigt. De hör inte hemma på amatörbanden.

73 SM0RVV
 
Ja, va kul! Den är riktigt bra tycker jag. Rolig att bygga var den också.
Det enda jag saknar som digimode-körare är en riktig in- och utgång för att ansluta mot modem/dator.
Jag har börjat bygga in det, men jag är långt ifrån klar.

73 de SM0RVV
 
...............Men finns det de som tror att man kan få ut 600W(PEP) om man stoppar in 408W...(12V x 34A)...??
 
...............Men finns det de som tror att man kan få ut 600W(PEP) om man stoppar in 408W...(12V x 34A)...??

Jag misstänker att dom 34A som anges är "Max Average input current"
600W PEP är givetvis "peak power"

Om man mäter DC-medeleffekten in i ett slutsteg så är den ofta hälften eller mindre än hälften av PEP-uteffekt.

Hur stor skillnaden blir beror på hur mycket pådrag man har på sin compressor/speach processor.

Enligt min åsikt handlar det hela alltså bara om skillnader i mätmetoder.

/Micke
 
Ok Micke, men de som kör med detta steg stor nog att om de säger Aaaaaaaaaaaaa i mikrofonen så ska effektmätaren stå och darra på 600 Watts-stecket.

Det är ett typiskt säljtrick, precis som när man uppger en "förstärkning" i en antenn till dBi...som bara finns i teorin....
 
Jovisst håller jag med, jag gillar inte heller dessa säljtrick.
Det är samma visa med uteffekten från en bilstereo angiven i "musikeffekt"
"continuous output power" är det enda acceptabla sättet att ange uteffekten.
Att man sedan får ut mer i peak är en ren bonus......men det säljer tyvärr.

/Micke
 
Fast dBi, dvs. en isotropisk antenn i fri rymd känns ju faktiskt som ett ganska hederligt sätt att mäta. Jämför det med en hel del antennleverantörer som presenterar resultat i dBd och som adderar på jordreflektionen som förstärkning.

Jag har definitivt inga problem med dBi, eftersom det är ganska lätt att jämföra med en dipol i fri rymd.

Sen är det väl så att man fortfarande räknar med matad effekt till slutsteget och inte "nyttoeffekt" när det gäller slutstegs effektanvändning. Jmfr gamla B90....

73 de Kai

PS: Att hojta aaaaaa kan ju vara ett bra sätt att ställa in prylarna. Dock behöver väl inte bra prylar ställas in var annan minut ;)


Ok Micke, men de som kör med detta steg stor nog att om de säger Aaaaaaaaaaaaa i mikrofonen så ska effektmätaren stå och darra på 600 Watts-stecket.

Det är ett typiskt säljtrick, precis som när man uppger en "förstärkning" i en antenn till dBi...som bara finns i teorin....
 
Sen är det väl så att man fortfarande räknar med matad effekt till slutsteget och inte "nyttoeffekt" när det gäller slutstegs effektanvändning. Jmfr gamla B90....

73 de Kai

Om du tittar på länken i första inlägget, så står det:

Maximum power output: SSB/CW: 120-600 W

Det vara bara den ekvation en jag inte fick i hop när det står att Current drain är 34A vid 12V.
 
Så var det förr oxo på Amerikanska rörriggar.
500 W pep, mäter man sen upp en sådan så kunde den ge nästan 100 W ut på de lägre banden åtminstone.
Begreppet Pep har därmed genom tiderna förknippats med ineffekt.

De
FPD
 
Last edited:
Haha, helt rätt. Output blir omöjligt. Möjligen momentant om kondesatorbanken är tillräckligt stor på nätaggregatet. Men även då känns det ganska oseriöst.

I stand corrected :)

73 de Kai

Om du tittar på länken i första inlägget, så står det:

Maximum power output: SSB/CW: 120-600 W

Det vara bara den ekvation en jag inte fick i hop när det står att Current drain är 34A vid 12V.
 
Instämmer. Därtill kommer att ingen av dem är de minsta intresserade av att försköna den bittra sanningen.

/ Göstha
 
Back
Top