Sedan de på PTS som jag har haft mest kontakt med båda gått i pension,
är mina insikter numera mer begränsade. Dock kan man säga så att PTS numera ser på spektrumtilldelning i ett strikt nyttoperspektiv, man behöver mycket bra argument för att disponera frekvenser. De som kan påvisa samhällsnytta sett i ekonomiska termer står först i kön.
Tidigare hade spektrumtilldelning lite drag av skönhetstävling, man kunde få ganska mycket frekvenser bara genom ett "vackert yttre".
En annan fundamental skillnad mot andra länder är att företrädare för svensk amatörradio aktivt har sökt strid mot PTS, vilket inte direkt förbättrar relationerna.Dessutom agerar svensk amatörradio på en "marknad utan efterfrågan".
I och med avregleringarna försvann sådana möjligheter, utan PTS har fått direktiv från politiskt håll att maximera den ekonomiska nyttan för samhället, och har utformat olika former av "spektrumstrategier". Om dessa finns det en del skrivet, se t.ex. ESR Resonans 1/2014:
https://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR_Resonans_1_2014.pdf
Ett talande exempel på strategins effekter är hur spektrum omfördelats för försvarsändamål, för drygt tio år sedan reducerades militärens spektrumutnyttjande från knappt 15 GHz av exklusiv bandbredd till dryga 9 GHz delad bandbredd. Detta åstadkoms genom ett effektivare spektrumutnyttjande och genom att "inmutningar" som behållits av tradition men inte utnyttjats helt enkelt strukits.
Just det militära exemplet är intressant. Den svenska Försvarsmakten har i fredstid grovt räknat samma antal potentiella radiosändare och radioanvändare, oräknat radar och liknande, som amatörradiorörelsen, men klarar sig med en bråkdel av spektrumtilldelningen (9 GHz jämfört med drygt 23 GHz)
Att få PTS handläggare att verka för fler amatörband, i synnerhet i VHF/UHF- områdena, torde i dag vara utsiktslöst. Helt enkelt för att man inom ledningen numera inte ser något som helst egenvärde i amatörradio, utan endast ser oss som skapare av merarbete och problem. När verksjuristen fick ta hand om en JK-anmälan för korruption (!) från en radioamatör för några år sedan förbättrade det inte heller inställningen hos ledningen.
Det som hände en av de nu pensionerade handläggarna är också talande; efter WRC15 där han varit den drivande bakom den kompromiss inom CEPT vilken möjliggjorde 5 MHz i Region 1 trots motstånd från Ryska Federationen, NATO och Frankrike, gjordes en intern uppföljning av hur resurser hade disponerats före och under konferensen. Han fick då kritik för att ha lagt för mycket arbetstid på amatörradiofrågor.
De tidigare arbetsuppgifterna med anknytning till amatörradio har fördelats över ett antal nya medarbetare, vilka inte visar någon direkt entusiasm över att behöva syssla med sådant. Man skulle kunna anta att den som kommer försent till jobbet upprepade gånger kan bli tilldelad rollen som amatörradiohandläggare. Något stöd från Sverige för amatörradio inom varken CEPT eller ITU kan man inte räkna med längre.
Det blir intressant vilket mottagande som den nye SSA-ordföranden, vilken suttit i PTS styrelse, får vid kommande överläggningar med myndigheten.