40 m Vertikal

troon

Member
Hej,

Har haft en GP för 40m 5m upp i en björk med 6 st radialer. Har ersatt den med en 10.2 m vertikal med ca 60 radialer 10m från den gamla GP antennen. GP antennen sitter kvar dock utan radialer( enkelt att sätta tillbaka). Vilka mått gäller för GPn om jag vill använda den som reflektor/radiator, om det nu funkar med en GP och vertikal (rejäl höjdskillnad).
Vill gärna slippa QRM från öst så tacksam för tips.

Uffe/SA3ANZ
 
Lättare att få det att funka och djupare dipp med två element får du om du matar båda men med olika fas. Avståndet 10m är ju perfekt på 40m och det du behöver göra är att ha en 1/4-våglängd längre kabel till den ena.

Om höjdskillnaden vet jag inte...
 
Fasade vertikaler

Om höjdskillnaden vet jag inte...
Inte jag heller, men jag vet att SM7EQL har haft sådant arrangemang med fasade vertikaler en gång och vad jag förstår så måste placeringen geografiskt stämma om du vill dämpa signaler från öst. Hade du tur, troon?
/Ingvar
 
Inte jag heller, men jag vet att SM7EQL har haft sådant arrangemang med fasade vertikaler en gång och vad jag förstår så måste placeringen geografiskt stämma om du vill dämpa signaler från öst. Hade du tur, troon?
/Ingvar

Troligen med tanke på att han ville använda den ena som reflektor.
 
Tack för svaren
Har aldrig provat fasade antenner. Matar man den ena med 1/4 våglängd längre koax till gemensam matn.punkt å sen vidare till riggen eller.... Vilken blir reflektor? Antennerna står i NO/SV riktning så en del av östQRM borde försvinna med bättre F/B ratio.

Uffe/SA3ANZ
 
Tack för svaren
Har aldrig provat fasade antenner. Matar man den ena med 1/4 våglängd längre koax till gemensam matn.punkt å sen vidare till riggen eller.... Vilken blir reflektor? Antennerna står i NO/SV riktning så en del av östQRM borde försvinna med bättre F/B ratio.

Uffe/SA3ANZ

Jag skulle göra det hela med kabel.

Först kabel i från shacket till ett T-stycke. Sen två 1/4*0,66-längd RG-59 för stackningen. Den ena kabeln direkt till antennen du vill ska agera "reflektor" och sen 1/4*0.66 RG-58 mellan den andra RG-59 och den vertikal du vill ha som drivelement och den riktning som det ska stråla.
 
Men troon, vad är det för skilland på en GP och en vertikal kvartsvåg med jordplan?
Du berättar om en GP för 40 meter, tolkas 7 MHz, 5 meter upp, den antas vara en kvartsvåg med 6 st kvartsvågs jordplan.

Du har ersatt denna med en 10,2 m vertikal, tolkas 10 meter lång för 7 MHz, och med 62 radialer dvs jordplanstrådar.

Varför heter den senare "vertikal" och den första GP?

Är inte båda GP antennern eller har jag tolkat fel?



Kanske en GP är när det är 4 jordplan och en vertikal är när det är fler jordplan.
Är jag ute och cyklar?
 
GP och vertikal

Jag har förstått det som att han har satt upp en vertikal (basen vid marken), placerad 10 meter från den gamla GP:n (basen 5 meter upp). Samtliga ska ha jordplan. Men jag kan ju ha fel, i så fall bjuder jag på det. :)
/Ingvar
 
Jag har förstått det som att han har satt upp en vertikal (basen vid marken), placerad 10 meter från den gamla GP:n (basen 5 meter upp). Samtliga ska ha jordplan. Men jag kan ju ha fel, i så fall bjuder jag på det. :)
/Ingvar

Hej alla.
Om inte jag tar fel så är bägge samma GP=Vertikal.
GP= Vertikal radiator med jordplan
Vertikal= Vertikal radiator med jordplan

Kanske ett missförstånd någonstans.
//Lasse SM4IVE

även jag bjuder på eventuella fel påståenden.
 
Hej
Ursäkta ordsvamlet med GP och vertikal. Båda är ju ground-plane antenner.
Tillbaks till fasningen. Har tittat på länkarna, och det är inte helt lätt att hitta en enkel lösning för
fasning av två antenner.
Det funkar inte med den ena av antennerna som reflektor utan matning?

Uffe/SA3ANZ
 
Jo, du kan testa med att ansluta en matarledning till den antenn du vill ha som reflektor och låta radiatorn i den andra antennen sväva fritt. Förläng nu antennen så du får minsta SWR ca 5% lägre i frekvens än där du vill köra, dvs 6,65 MHz om du vill köra på CW-delen. Tag bort den tillfälliga matningen från reflektorn och kortslut matningsstället och anslut matarledningen till radiatorn. Har du tur kan F/B kanske bli 5-10dB och gain 3-4 dBd. Om du fintrimmar längden på reflektorn med hjälp av en signal i backriktningen kan du kanske pressa F/B ytterligare ett par dB.
Fördelen med att fasa vertikalerna t ex med kvartvågsledningar är att det går att få till ett djupt minimum bakåt.
I bägge fallen blir strålningsdiagrammet "njurformat".

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Jag roade mig med att försöka optimera antennen i NEC4WIN. Jag använde vertikalen som stod på backen som matat element. Den upphissade vertikalen försåg jag med två radialer som gick ut vinkelrätt mot vertikalernas förbindningslinje. Maximal Fram/Back fick jag när reflektorn låg 100 KHz under lyssningsfrekvensen, men det är en kritisk gräns så nog säkrast att spara någon dB och lägga sig kanske 200 kHz under. Med "genomsnittlig" mark blev det en F/B på 10dB och förstärkning på ca 5 dBd.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Tack Roland,
Kommer att prova. Intressant att du bara hade 2 radialer, minskar ju besväret HI.
Att fasa antennen ger ju större möjligheter. Tipset från SM4RNA om fasning känns också lovande.
73 Uffe/SA3ANZ
 
Back
Top