40 meter mast

Äntligen!!! Då är masten (tornet!) på plats! :)
Tänkte det är väl på sin plats att efter flera år faktiskt dela med mig av att den kom upp till slut ;)

Passar på att tacka de här på forumet som hjälpt med tips och tricks,m.m :)

Har några videos som spelas upp 10x hastigheten (så det inte tar en timme att se masten lyftas på plats), men
får jag lägga upp på youtube eller något. Länk kommer isf. :)

Inga antenner uppe än. Behöver kolla igenom vad jag har och skicket på dem. Upptäckte även att den rotor jag
har, som jag minns som en kraftig en, inte alls är det. Hur mycket "skrot" orkar en HAM-II CD-44 med?
Inte tillräckligt gissar jag, då de beamar jag har liggandes är rätt stora.

73 de SM4WWG // Jörgen

IMG_20230914_144117677.jpgIMG_20230914_183725847.jpgIMG_20230914_183447184.jpg
 
En dansk Gitter-mast, ser ut som maken till den som fanns hos SK4BX och som ursprungligen kom från Televerket. Masttypen var framtagen främst för belysningsändamål.

1695020960599.png

Det var mycket mast för pengarna en gång i tiden, och det verkar som om de är mycket beständiga.
 
Mina är bara 30meter. Nåja med toppsektionen blir dom 37,5meter. Ser snarlika ut, även om dessa är från VHF-teknik tror jag. (20m antennen är inte eleverad, det måste vara en dålig fotograf).
 

Attachments

  • 20230905_084204.jpg
    20230905_084204.jpg
    2,2 MB · Views: 38
En dansk Gitter-mast, ser ut som maken till den som fanns hos SK4BX och som ursprungligen kom från Televerket. Masttypen var framtagen främst för belysningsändamål.

View attachment 10741

Det var mycket mast för pengarna en gång i tiden, och det verkar som om de är mycket beständiga.
Jo, SK4BX hade liknande, det stämmer! :)
 
Mina är bara 30meter. Nåja med toppsektionen blir dom 37,5meter. Ser snarlika ut, även om dessa är från VHF-teknik tror jag. (20m antennen är inte eleverad, det måste vara en dålig fotograf).
Det ser ut som du har klätterskydd på dina? Något krav för att få ha dem?
 
Det ser ut som du har klätterskydd på dina? Något krav för att få ha dem?
Det finns skrivningar i PBL och flera andra lagar om skyldigheten att förhindra barnolycksfall.

Därför är det ofta nödvändigt att efter en riskanalys se till att någon lämplig åtgärd förhindrar att små obetänksamma yngre kan klättra upp i masten/tornet när de får för sig att det vore jättekul att göra det.

Staket runt masten, någon form av svep runt mastens nedre del eller ett klätterhinder monterat i masten är de vanligaste lösningarna.

Min mast är placerad på en stor sten samt har ett klätterskydd av brädor upp till 2 meters höjd. Master närmare samhällen brukar ha ett klätterskydd av galvad plåt.
Mer spännande master brukar ha flera olika hinder och klätterskydd.

Teleskopiska belysningsmaster vid byggarbetsplatser brukar ha ett svep av glasfiberduk som funderar som både arbetsmiljömässigt fingerskydd och som klätterskydd.

För beslutsamma personer med ålder från övre tonår upp till xy år som släpar med sig verktyg och stegar finns det ingen åtgärd som kan förhindra att de klättrar. Kan de även filma händelsen så...
 
Det finns skrivningar i PBL och flera andra lagar om skyldigheten att förhindra barnolycksfall.

Därför är det ofta nödvändigt att efter en riskanalys se till att någon lämplig åtgärd förhindrar att små obetänksamma yngre kan klättra upp i masten/tornet när de får för sig att det vore jättekul att göra det.

Staket runt masten, någon form av svep runt mastens nedre del eller ett klätterhinder monterat i masten är de vanligaste lösningarna.

Min mast är placerad på en stor sten samt har ett klätterskydd av brädor upp till 2 meters höjd. Master närmare samhällen brukar ha ett klätterskydd av galvad plåt.
Mer spännande master brukar ha flera olika hinder och klätterskydd.

Teleskopiska belysningsmaster vid byggarbetsplatser brukar ha ett svep av glasfiberduk som funderar som både arbetsmiljömässigt fingerskydd och som klätterskydd.

För beslutsamma personer med ålder från övre tonår upp till xy år som släpar med sig verktyg och stegar finns det ingen åtgärd som kan förhindra att de klättrar. Kan de även filma händelsen så...
Hej Lorentz,
Tack för utförligt svar!

Jag tar och sätter dit några plåtar. Tror jag har lite takplåt (korrugerad) som jag kan fästa fast på något bra sätt.
Vill inte ha på mitt samvete att någon grannes unge klättrar upp och gör sig illa. Även om jag bor på landet så finns det grannar några hundra meter bort.
 
En dansk Gitter-mast, ser ut som maken till den som fanns hos SK4BX och som ursprungligen kom från Televerket. Masttypen var framtagen främst för belysningsändamål.

View attachment 10741

Det var mycket mast för pengarna en gång i tiden, och det verkar som om de är mycket beständiga.
@
En dansk Gitter-mast, ser ut som maken till den som fanns hos SK4BX och som ursprungligen kom från Televerket. Masttypen var framtagen främst för belysningsändamål.

View attachment 10741

Det var mycket mast för pengarna en gång i tiden, och det verkar som om de är mycket beständiga.
@SM0AOM: Du verkar ju känna till masten. Har du någon uppfattning hur pass mycket skrot jag törs sätta uppe i toppen?
Du kanske har sett mitt andra inlägg angående att identifiera några antenner.
Rent spontant känns det inte aktuellt att sätta upp vad som verkar vara några Cue Dee (Duo för 14/21 Mhz) samt monobandare för 28 MHz.
14/21 har ju en bom på 15 meter och väger nog en bit över 50 kg.

En variant jag blev tipsad om är att sätta lite lättare antenner högst upp, exempelvis 6 meter beam, min gamla Frizel FB33 och lite smått för 2meter och 70cm,m.m rotorstyrt och sätta bamse-antennerna fast monterade halvvägs upp i masten, då pekande mot staterna eller så.
 
Masten är en "belysningsmast", och följaktligen inte konstruerad för
stora topplaster. Hur stor vindlast som kan tolereras beror primärt på
"vältmomentet" hos fundamentet och på böjhållfastheten hos fackverket vid infästningen.

En stor HF-antenn längst upp i toppen torde överskrida designvärdena rejält hos en 40 m hög mast. Det är inte vikten i sig som är problemet, utan den dynamiska vindlasterna som direkt skapar stora drag- och knäckpåkänningar vid fästet.

Jag var synnerligen perifert inblandad i SK4BX-mastens första inkarnation i Ormesta 1974/75 min far som var byggmästare räknade ut hur stort fundamentet behövde vara

1696930256414.png
(från vänster; SM4COK(SK), SM4CWV, SM4CJY) och förmedlade även en "sponsad" mobilkran för monteringen och lyftet.

1696930501999.png

Själva masten hade via SM4AXO:s förmedling kommit från Televerkets nedlagda mellanvågsstation vid Trängens IP i Örebro.

Hos SK4BX så bar den åtminstone en "tri-bander" samt lite VHF-antenner.

Har inte sett några data för tillåten topplast hos sådana master, men en
liknande typ nytillverkas hos AB Varmförzinkning i Smålandsstenar enligt SS-EN 1090 och i den finns dimensioneringregler för sådana master.

Man kan nog fråga dem om tillrådliga laster.
 
Last edited:
Hur mycket skrot du kan sätta i toppen av masten?

Eftersom du inte bor vid kusten kan du i toppen på din mast sätta upp något med formfaktor 1,6 och maximal vindyta på 0,35m² som inte orsakar en större sidokraft än 64kp. Vill du ha ett topprör på 1,5m så minskar tillåten vindarea till 0,23m² och tillåten sidokraft till 42kp.
Dessa uppgifter hittar du i dokumentet "inskannat" som återfinns här inskannat :)
 
Hur mycket skrot du kan sätta i toppen av masten?

Eftersom du inte bor vid kusten kan du i toppen på din mast sätta upp något med formfaktor 1,6 och maximal vindyta på 0,35m² som inte orsakar en större sidokraft än 64kp. Vill du ha ett topprör på 1,5m så minskar tillåten vindarea till 0,23m² och tillåten sidokraft till 42kp.
Dessa uppgifter hittar du i dokumentet "inskannat" som återfinns här inskannat :)
Haha! Ja, det dokumentet har jag ju delat med mig. Det du egentligen säger är "Lär dig beräkna vindytan på dina antenner och sidokraft så har du svaren!" ? ;)

Ok, jag får försöka sätta mig in i vad formfaktor 1,6, vindyta 0.35m2 betyder i praktigen :D
 
Masten är en "belysningsmast", och följaktligen inte konstruerad för
stora topplaster. Hur stor vindlast som kan tolereras beror primärt på
"vältmomentet" hos fundamentet och på böjhållfastheten hos fackverket vid infästningen.

En stor HF-antenn längst upp i toppen torde överskrida designvärdena rejält hos en 40 m hög mast. Det är inte vikten i sig som är problemet, utan den dynamiska vindlasterna som direkt skapar stora drag- och knäckpåkänningar vid fästet.

Jag var synnerligen perifert inblandad i SK4BX-mastens första inkarnation i Ormesta 1974/75 min far som var byggmästare räknade ut hur stort fundamentet behövde vara

View attachment 10851
(från vänster; SM4COK(SK), SM4CWV, SM4CJY) och förmedlade även en "sponsad" mobilkran för monteringen och lyftet.

View attachment 10852

Själva masten hade via SM4AXO:s förmedling kommit från Televerkets nedlagda mellanvågsstation vid Trängens IP i Örebro.

Hos SK4BX så bar den åtminstone en "tri-bander" samt lite VHF-antenner.

Har inte sett några data för tillåten topplast hos sådana master, men en
liknande typ nytillverkas hos AB Varmförzinkning i Smålandsstenar enligt SS-EN 1090 och i den finns dimensioneringregler för sådana master.

Man kan nog fråga dem om tillrådliga laster.
SM4CJY kan jag höra i mitt huvud hur hans väldigt breda näääärkiiiingska ljuder! Haha! :D

Som -NTJ så vänligt påminde mig om så har jag lite specifikation på masten, men måste försöka få grepp vad det betyder i praktiken.

Exempelvis vet jag inte vad formfaktor 1.6 innebär. Inte heller 0,35m2 och 64kp. Så får ta lite google-time och läsa på lite helt enkelt :D
 
Beräkning av vindlasten på en antenn är rätt komplicerat, och
beror på antennens form och orientering i förhållande till vindriktningen.

Här


och här


finns vägledning i hur sådant beräknas.

Mina egna kunskaper i ämnet härrör sig från "Mekanik B" på Chalmers, och är därför ganska ålderstigna.

Allmänt sett så gör man så att den sammanlagda exponerade arean av antennernas bommar+element räknas ut, den s.k. "projicerade arean".
När man vet den så har man den area som vinden verkar på.

Enligt tillverkardata så ska den inte överskrida 0,35 m².

Vindlasten beror sedan i sin tur på "formfaktorn" vilken blir olika beroende på orienteringen. Vanligen hamnar den på 1,2-1,6.

Eftersom man vet den maximala vindlasten F, 64 kp
(gamla enheter = 630 N) maximala projicerade arean A och formfaktorn µ så går det att lösa ut den vindhastighet v där hållfastheten hotas.
Grovt räknat är vindlasten proportionell mot vindhastigheten i kvadrat;

F= k µ A v²

Säg att det har använts en säkerhetsfaktor av 3 i konstruktionen, då
blir vindhastigheten vid hållfasthetsgränsen

v = roten (3*F/k*µA),

konstanten k innehåller luftens viskositet och densitet.

Med siffor insatta:
µ=1,6
A = 0,35
konstanten k = 0,5*1,25 kg/m3
ger F c:a 500 N

löst för v = roten(3*500/(0,625*1,6*0,35)) = 65 m/s.

I detta värde ingår också en ytterligare säkerhetsfaktor för dynamiska laster. En komplikation vid dynamiska krafter som uppstår genom
t.ex. vindstötar är att de kan ge utmattningsfenomen i metallen och även
i svetsfogar.
 
Jag tittade lite närmre på dina bilder av masten och ser nu att du har toppsektionen med topprör.
Drar du upp det röret helt så kan du troligen bara montera en liten 1/4 vågs GP för 2m i toppen av masten.

Det kanske är dags att tänka efter lite på vilka antenntyper du vill montera i masten.

Med sidokraft så är det den kraft som verkar horisontellt i toppen på masten och bildligt talat försöker dra omkull masten.
Om jag kommer ihåg rätt så innebär formfaktor 1 runda rör och formfaktor 1,6 lite med kantiga saker men som K-A skriver det är numera länge sedan jag läste hållfasthet.

Lite så här efterklokt skull vi kanske tidigare frågat vilka antenner du vill ha i masten men det är inte försent ännu.

0,35m² vindyta innebär trots allt en ganska stor antenn och en sådan går att sätta på översta sektionen, men inte så mycket mer i antennväg ryms inte.:(

Ett sätt att slippa våndas över om masten ska hålla för beamar på kortvåg är att ta ett omtag med mobilkranen. Trots att det kan kännas fel nu när masten står där så skapar det helt andra möjligheter.

Lyfter man av den lilla toppsektionen och de översta 7,5m av masten så förändras belastningsförmågan rejält och du får en 13m mast över till annat.

Består masten av sektionerna 2, 3, 4 och 5 så blir den 30 meter hög. Den tål en toppbelastning på 272kg och den tål en vindyta på 1,57m²

Detta innebär att den tål flera ganska häftiga kortvågsbeamar och lite annat i antennväg utan risk för att den ska blåsa omkull..

Nu hoppas vi dock att du funderar ut en lösning där du får upp den önskade antennparken utan att behöva börja om.
 
Sk4BX hade under många år ett likadant torn. Vi övertog den från televerket i slutet på 70-talet. När den sattes upp vid vår dåvarande klubbstuga i Ormesta saknades pengar till fundamentsbultar. Bottensektionen ställdes ner i gropen och betong hälldes i. Nu var tornet bara 40 m.
Efter nägra år flyttade vi till Adolfsberg. Bottensektionen skars av vid fundamentet och den avskurna delen gjöts fast i det nya fundamentet.
Tornet hade nu krympt till ca 37 m.
Uhder årens lopp har tornet burit många olika antenn konstellationer. Kortvågsbeamar tillsammans med stackade VHF/ UHF yagis.
Senast en 2 el 40 meters beam plus 2 och 70 cm yagis.
Enda problemet var i slutet på 80.talet då toppsektionen vek sig beroende på att en stor gran föll på en trådantenn som var fäst i toppen.
Sektionen togs ner, rätades och sattes upp igen.
 
Back
Top