40 meter mast

Eller kanske inte.. tänk om de blir "skrämda" av att höra ordet torn/mast och nästan 40 meter hög? :O
Min egen erfarenhet är att grannar ibland kan tycka att det är bra att någon sätter upp något som "blixten kan slå ner i" så sover de mycket bättre under åsksäsongen.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Eller kanske inte.. tänk om de blir "skrämda" av att höra ordet torn/mast och nästan 40 meter hög? :O
Det finns ju alltid den kategorin människor som blir rädda för allt som ser ut som en mobilmast, STRÅLNING:eek:
Hoppas du slipper sådana grannar.
 
Hej
Nuförtiden är det ganska ont om lättillgängliga ritningar på mastfundament bland annat för tillverkarens ansvar över att produkterna är säkra.

Det finns hur mycket som helst att läsa om fundament för vindkraftverk men väldigt lite om fundament för master och torn för antenner.

Det finns gamla ritningar som säger att strax över 6 kubikmeter betong med sidomåttet 1500mm och höjden 2800mm (2500mm under marknivå) ska vara lämpligt för ett 45 meter högt torn med en antennyta på 0,27 kvadratmeter i toppen.

Numera gör man ibland fundament med en annan utformning som ger samma bärförmåga med lite mindre betong. Man använder även metoder som inte kräver formsättning vid gjutning av fundament vilket innebär att återfyllning runt fundamentet kan göras direkt och man slipper vänta på att betongen ska härda och formen rivas.

Som tur är kan man få idéer och tips från några kanske oväntade ställen.

Här är länkar till ett sådant ställe

Register för FMV handbok katalog fasta master https://www.fmv.se/FTP/POINT/Mek/MAST/Register.pdf

Direkt till sidorna om mast- och stagfundament https://www.fmv.se/FTP/POINT/DIVERSE/Mast-o-stagfund/Katalog-2000.pdf

Och en direktlänk till principer för jordtag https://www.fmv.se/FTP/POINT/Mek/MAST/FLIK14/201154f.pdf

OBS! De länkade ritningarna är kompletta CAD-ritningar i .dwg format och för att kunna se ritningarna krävs ett CAD program eller en .dwg viewer.

Även om många tillverkare har tagit bort skisser och ritningar på fundament från de vanliga webbplatserna så lägger de ut bilder på sociala medier.
De som till skillnad från mig har Facebook kan till exempel söka på ScanmastAB och se om det finns några fina bilder på betongfundament.

73 de SM7NTJ Lorentz

Edit lagt till dwg info
 
Last edited:
Tydligen finns det problem med att öppna de länkade ritningarna via vissa webbläsare och vid vissa inställningar av hur Acrobat reader visar dokumenten.

Prova att högerklicka på länkarna och välj spara länk som.
Välj sedan ett lämpligt namn och plats att spara ritningsfilen på.

OBS återigen ritningarna är i .dwg format och går endast att öppna i ett CAD-program.

Här är ett exempel på ett par delar av en ritning för mast typ Alta 42m

Först en sidvy
ALTA 42m sidvy.JPG
Och så tittar vi på en planvy
Alta 42m planvy.JPG

Det är som synes ett ganska stort fundament. Bottenplattan på 6 x6 m är 35 cm tjock och ligger 2 m djupt.
De violetta linjerna visar den ganska omfattande armeringen både i under- och överkant av gjutningen. De streckade armeringsjärnen som syns i stjärnform från pelarna har diametern 16mm och ska försäkra att de 550x550 mm grova pelarna som bär upp masten håller för påfrestningarna.

Det finns detaljanvisningar på ritningarna för bockning av armeringsjärn och anvisningar för formsättning, gjutning och montering av mast.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ja det är pdf dokument.

I dokumenten finns det länkar till ritningar och länkar till övriga dokument i serien.

Till exempel länktexten på sidan 6 i dokumentet om mast och stagfundament, i blått G0870. 001.00/14.101 Sektion 15 – 21. Fundament i jord / berg sammanställning
Så här ser länken ut om jag kopierar den i Firefox https://www.fmv.se/FTP/POINT/DIVERSE/Mast-o-stagfund/Alta-2000/14101.dwg

Crome och IE verkar i vissa fall blockera både länkar i dokument och länkar i innehållsförteckningen. Vid nedladdning av dokumenten via dessa webbläsare får dokumentet ett annat utseende och länkarna verkar vara blockerade även där.

Det kan förstås vara någon inställning eller annat jox som gör att problemet uppstår för flera av de som provat att kika på filerna.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Då har jag fått lite tid att förbereda arbetet med masten igen. Har fått skrifligt från LFV att allt är ok. Har även hittat uppgifter på masten. Se bifogad PDF. Min mast är katalog nr 137 (37.5 meter) I dokumentet jag har så hänvisas det till ett mastfundament (fundamentplan 4). Men det är inget jag lyckats hitta tag på.
Jag har kikat lite på dokumenten som Lorentz hänvisat till.
Det är synd att jag inte känner något byggnadsingenjör som kan räkna på en fundamentkonstruktion som passar min mast rakt av, med belastningsberäkningar osv.
Gräva, bygga och gjuta, den delen kan jag. Men beräkna är inget jag behärskar tyvärr.

Gillar lösningen med vad det verkar som en bottenplatta som det sedan står gjutna "pelare" på. Går ju inte åt lika mycket betong då och jag antar att fyllnadsmassorna sedan hjälper till med att stå för vikten så att säga.
Får jag bara till fundamentritning så är nog allt klart för att skickas in till byggnadsnämden sedan.

73 de SM4WWG // Jörgen
 

Attachments

  • inskannat0011.pdf
    1,4 MB · Views: 35
Kul att du kommit igång.
Jag antar att du blir glad för en sådan här ritning?
Ritningen visar storleken på fundamentet, dock så saknas armeringsritningen.


73 de SM7NTJ Lorentz
 

Attachments

  • Mast_och_fundament.pdf
    80 KB · Views: 38
Kul att du kommit igång.
Jag antar att du blir glad för en sådan här ritning?
Ritningen visar storleken på fundamentet, dock så saknas armeringsritningen.


73 de SM7NTJ Lorentz

Sånt blir man glad över. ;) 5 kubik betong! Ja, den lär ju väga lite ;) Den är ju av varianten "solid" eller hur man ska säga. Det kanske är lättare att gå den vägen, även om
betongkostnaden då blir lite mer än vid den andra varianten :)
 
Hej,

Kan detta vara till någon hjälp?

73 de SM7SJR, Björn
torn 001.jpg torn 002.jpg torn 003.jpg

P.S Jag flyttade mina fundament när jag bytte hushåll, 14 ton styck! hihi
 
Nja, det är ganska mycket betong i den andra varianten men den är fördelad på ett annat sätt. För den 42meters mast som den tidigare CAD-ritningen visar fundamentet för är det cirka 13m3 bara i den platta botten. Sedan tillkommer pelarna. De masterna klarar dock betydligt mer vindlast.
Ja fyllnadsmassan hjälper till.

Kolla med https://www.saferoadvagbelysning.se/ om de kan hjälpa dig med ritningar eller ingjutningsgods för mastfoten. Jag tittade i grossistkatalogen men den tog bara upp de mindre masterna. För flera av de nyare masttyperna finns det färdiga fundament, gräv och lyft i.

/ Lorentz
 
Hade tänkt att använda några gamla betongringar till min.
Gjorde en egen variant av fundament här.
 

Attachments

  • Mastfundament.pdf
    115,7 KB · Views: 36
Armering enligt orginalritning... blir en hel massa betong dock :S
 

Attachments

  • 14411.pdf
    169,9 KB · Views: 27
Hallå alla som följde denna tråd förut. Det har tagit en massa tid, men när väl allt var inskickat till byggnadsnämden, så tog det tre veckor så kom det beskedet att jag måste komplettera
med en remiss till Försvarsmakten! Suck och dubbelsuck!!! När jag frågade handläggaren vad som behövdes så var detta INTE med i listan. Jag hade ju fixat allt annat. Ritningar, Luftfartsverket, osv.

Sökte på nätet och mycket riktigt!
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...makten-i-samhallet/samhallsplanering/bygglov/

Hade jag vetat att det skulle krävas så här mycket jobb för en radioamatör att resa en mast utanför tätbebyggt område hade jag nog inte skaffat 40 meter masten :(

Synpunkter, tips o råd?

// En trött SM4WWG, Jörgen
 
Det behövde inte jag för att få bygglov, jag skulle bara skicka in hindersanmälan till luftfartsverket innan den restes.

Måste man skicka in te FM iallafall tro?
 
Hallå alla som följde denna tråd förut. Det har tagit en massa tid, men när väl allt var inskickat till byggnadsnämden, så tog det tre veckor så kom det beskedet att jag måste komplettera med en remiss till Försvarsmakten! Suck och dubbelsuck!!! När jag frågade handläggaren vad som behövdes så var detta INTE med i listan. Jag hade ju fixat allt annat. Ritningar, Luftfartsverket, osv.

Sökte på nätet och mycket riktigt!
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...makten-i-samhallet/samhallsplanering/bygglov/

Ja om du backar till inlägg #8 och läser texten jag skrev där så är det förklarligt att försvarsmakten vill ha ett ord med i laget.
Ditt hus råkar ligga i utkanten av ett område som enligt miljöbalken kap 3 §9 klassats av försvarsmakten som ett "område med särskilt behov av hinderfrihet"
(Det finns ett skjutfält i din närhet)

För att säkerställa att du inte får problem med din mast måste du ta hand om lite pappersarbete innan du går vidare med mastarbetet.

Det är tyvärr nog bara att fortsätta pappersarbetet.
(Med hänsyn tagen till normal vindriktning och skjutfältets placering så borde det inte vara omöjligt att få ok från försvarsmakten, men det kan bli tufft.)

73 de SM7NTJ Lorentz



 
Måste man skicka in te FM iallafall tro?
Nej, bara om över du bygger över 40 meters höjd inom tätbebyggt område eller över 20 meters höjd utanför planlagt område samt om du är i närheten av särskilt utpekade områden.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top