40M loadad Moxon på befintlig HF beam?

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Jag sitter och funderar på litet nya antennlösningar till våren (vem gör inte det?).
Jag bor trångt inne i stan och det är svårt att få till låga band. Men en loadad 40M Moxon (ungefär som Optibeam OB2-40M) skulle vara möjlig att få plats med.

Nu till utmaningen... jag skulle vilja bygga en sådan placerad på samma bom som min variabla 20-6M yagi (Ultrabeam UB-50). Jag tänker mig en konstruktion helt i glasfiber och tråd. Styvt rör från bommen och ut till spolen. Därefter "radio-metspön", alltså typ Spiderbeam. Inte för mete....

1, Elementen skulle hamna ganska nära befintlig reflektor och direktor.. ca 2 dm. Vilken interaktion kan jag förvänta mig? och hur eliminerar jag den?
2, Vilken är den optimala placeringen för kortnings-spolen?
3, Om jag använder MOXGEN för att räkna fram en fullskalig Moxon, hur kan jag räkna ut kortnings-induktansen för den element storlek jag tänker mig?

Säkert fler frågor om jag sjösätter projektet. Men jag börjar så här för att försöka förstå om det är möjligt. Eller bara ett dumt projekt :)

73' de SM0NOR
Uffe
 
Har sett din intressanta fråga ett par dagar nu. Det finns delar av frågorna som jag inte är tekniskt kompetent att besvara, men jag ger mina egna synpunkter på det som känns "inom räckhåll".

Min bedömning är att det känns både som ett mekaniskt och elektriskt experiment som säkerligen både kan lyckas och misslyckas... Men vi amatörer ska ju testa saker och ting och därför är jag helt med på noterna att det kan vara värt ett försök.

2 dm känns litet nära befintliga element så jag är nog ganska säker på att du kommer uppleva kopplingseffekter som kan påverka både 40 meter och vissa av de andra banden negativt.

Nu ser jag inte hela bilden på ditt QTH framför mig, men vore det inte enklare att placera en roterbar 40-metersdipol två meter ovanför din existerande beam. Du kanske till och med skulle kunna göra den fullsize (med någon smart stagningslösning i vertikal- och horisontalled).

Även om du inte kan få till det med en 2 x 10 meters roterbal dipol kanske du kan göra en förkortad dipol med spolar som gör formatet med behändigt.

Skillnaden mellan en Moxon beam och en fullsize roterbar dipol tror jag är högst marginell. Front to Back i en sådan yagi är rätt risig och den blir inte bättre av att den ligger "interlaced" inne i en Optibeam.

Nu kan jag ha stuckit ut hakan litet för långt, men ville i alla fall få gång diskussionen. Kanske det finns bättre antenngurus än undertecknad som kan bestrida eller kanske stödja mina åsikter - eller komma med mer konkret information till dig.
 
Back
Top