40m QRP transceiver från Kina

Tack för hjälpen!

Jag har beställt en SWR/effektmätare för kortvågsbanden och ytterliggare en QRP transceiver av en annan modell för att göra nya försök!

//SA7CNG
 
Du kan ju mäta strömförbrukning vid sändning resp. mottagning.
Drar den inte märkbart mer ström vid sändning så har du ingen uteffekt.
 
Nu är även en antenavstämningsenhet beställd i byggsats, förhoppningsvis ska det inte vara raketforskning att få ihop den. QRP Manual Days Antenna Tuner Tune Diy Kit 1 - 30Mhz For HAM RADIO promotion | eBay

Har jag förstått det rätt om denna gör att jag skulle kunna använda en antenn som inte är en hel dipol? Om jag skulle kunna komma undan med att ha en som är hälften så lång så skulle den få plats helt utsträckt i trädgården, möjligen även en permanent installation.
 
Last edited:
Hejsan!
Jag har just avslutat ett QSO med OK1IF/qrpp. Han körde med en PIXIE 4 på 300 mWatt och LW antenn. Han sa att den innehåller 2 transistorer och säljs för 7 USD på ebay. Fullt läsbar nästan hela tiden här på Öland. Rst 339 - 559. Han heter Milan och bor i Liberic.
Han skull sända mig mera info så jag kanske återkommer. Jag körde qro dvs 100 watt med TS590 och min horisontalella triangulära 100 meters loop på 10 m höjd och stegmatning förstås.
Fantastiskt! 0,3 watt och långwire! ger qso mellan Tjeckien och Sverige
God Fortsättning
Tore SM7CBS

Jag fick just e-brev från honom. Ja det är samma rig som Du SA7??? hänvisar till. De är ett kompisgäng o OK som gått ihop och tävlar om vem som är bäst på att få i hop DXCC-länder med 300 mW .Kul idé.
 
Last edited:
En dum fråga angående RBN och trafikformaliteter: är det OK att som du beskriver sända "CQ" i en lång slinga utan att skifta till mottagning? Sträng taget söker man ju inte kontakt, i alla fall inte i den traditionella meningen.

Använd istället TEST DE SM7TLH. Då blir det inga missförstånd. Resultatet blir detsamma.

73 och God Fortsättning,
Kjell PB3SM - SM6CPI
 
Vi fick precis det tipset tidigt i försöken men TEST genererade inte så många många träffar som CQ från de stationer som vi hade mest nytta av. Tydligen kan programmet för skimmermottagarna ställas in på olika sätt och det skulle vara förklaringen enligt en jänke jag kollade upp detta med. Annars är TEST mer passande så klart. Men med tillägget BEACON och ref till webbadressen så kan det nog anses vara OK.

Vet du mer om hur skimmerprogrammet kan konfigureras och hur de flesta deltagarna i RBN har ställt in parametrarna Kjell?
 
Efter att ha provat med en annan antenn har jag nu fått Pixien att generera svar på RBN! På en halvtimmes körning genererades 2st träffar, en i Wales och en i Italien. Båda två var ungefär 1100km bort, inte illa för 1W och 70kr.
 
CQ CQ CQ ONLY P5 DE ....

Då lär du IAF inte få så många svar som du inte önskar ;)
 
Det var ju kul att du fick bekräftat att din Pixie fungerar till slut.

Om du sänt med 1 watt på 21 MHz så hade du fått träffar från USA också. Där blir antennen också mindre och lättare att få plats för på en liten tomt. Men labba vidare på 7 MHz så skall du se att det kan gå långt där också när konditionerna är bra. USA ligger definitivt inom räckhåll.
 
Efter att ha felsökt den dåliga mottagningen lite visar det sig att det nog är problem med ljudöverföringen till datorn. Ljudet i hörlurarna är betydligt bättre än ljudet som datorn får(provade att spela in och spela upp på datorn). Om microfonförsärkningen är låg så får man för tyst ljud för att det ska vara användbart, och om den är för hög så får man en massa brumm och brus.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det?

//SA7CNG
 
Last edited:
Har du laptop så kan du kanske köra på batteri? För du får förmodligen
in skräp från nätet eller från datorns nätaggregat.

Annars kan det vara bra med en liten audiotrafo mellan radio och dator.
En tråd handlade nyligen om störningar från dator när man kör SDR du
kan kanske hitta något matnyttigt i den tråden?
 
Nu har jag satt en audiotransformator vilket har löst problemet med ljudkvaliten, mottagningen är dock fortsatt för dålig för att kunna läsa ut fullständiga meddelanden.

Förmodar att detta beror på antennen och/eller störningar i mitt radiorum. Bifogar bild som visar hur signalen ändrar sig i styrka. qrp.png

//SA7CNG
 
De variationer du visar på bilden är helt normala och inget konstigt. Du får tänka på att mottagaren i din Pixie är väldigt enkel i sin konstruktion och därför kräver förhållandevis starka signaler. Ditt avkodningsprogram kan dessutom vara känsligt för allt för stora variationer i signalnivå. Svagare signaler är också svårare att avkoda osv. Vissa avkodningsprogram har automatisk nivåreglering och kan fungera bättre. Jag känner dock inte till ditt program och vad det kan och inte kan.
 
Back
Top