433,9

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
Runt 433,9 MHz förekommer en hel del kortdistanssändningar av typen fjärrkontroller, trådlösa termometrar osv. Jag skulle vilja avkoda dessa sändningar i datorn, går det? Känner ni till någon mjukvara som klarar detta? Vilken modulation används vanligen? Ska jag lyssna i AM, FM eller SSB-läge tro...

Efter lite googlande har jag kommit fram till att det tydligen finns ett protokoll som heter X10, och det finns en mottagare att köpa men den är dyr...

SA6APZ
 
Tackar för länken men den gav inte så mycket information, tyvärr. I vilken ordning ettor och nollor kommer och vad de betyder, den infon kan man hitta på nätet. Då är det värre att klura ut hur radiosignalen ser ut. Jag har experimenterat lite med mina fjärrkontroller och min FT-897 utan att komma fram till något mer än att signalen verkar ganska bred...

SA6APZ
 
Hade du ingen nytta av zip-filen?

(Temperatur-Funksensor Protokoll)

/ Ingvar
 
Last edited:
@Fredrik, hur går det med signalerna?
Jag är lite nyfiken eftersom jag fått en lite microcontroller-idéer i huvudet som bygger på att man kan dekoda signalerna billigt och enkelt.

73 SM0RVV
 
@Fredrik, hur går det med signalerna?
Jag är lite nyfiken eftersom jag fått en lite microcontroller-idéer i huvudet som bygger på att man kan dekoda signalerna billigt och enkelt.

73 SM0RVV

Jag har fått hem en sådan här mottagare:
RX433N mottagarmodul 433.9 MHz Moduler Radio/HF electrokit
har dock inte hunnit med några experiment ännu.
Någon som känner till något bra mjukvaruoscilloskop eller liknande nyttigt program för ljudkortet förresten?

SA6APZ
 
Back
Top