433 MHz börjar bli fullt

Favorit i repris. Såg det på SVT.SE.
Intressant att få höra vad Henrik SA3BPE hittar.

/Roland
 
Jag har inte sett det på TV.
Men fenomenet känner jag igen, minns inte nu var det var någonstans.
Vet inte heller om det blev utrett någon gång.

Tänk om störningen visar sig komma från affären. :D
 
Ja, det där "fria" segmentet med fjärrstyrning av billarm, butiksdörrar, kameror, babysitters och allsköns grunkor är
nog ganska fullpackat. Mottagarna i denna typ av utrustning är oftast breda som ladugårdsdörrar, och verkar inte ha
någon som helst filter på ingången. Selektiviteten blir därefter och i ett område med många källor, typ köpcenter med
tillhörande parkering blir det ofta kaos och ganska lustiga situationer att observera om man stannar kvar i bilen när
gumman är inne och handlar :)

Lyssna med din mobilstation / handjagare på 433.850 (ungefär) i WFM-läge på en sån parkering så förstår du.
Eller, om du har möjlighet, ta med din enkla SDR-mottagare och kolla in radiospektrumet kring dessa frekvenser.
Då inser du snart också att det även saknas filtrering på själva sändarna och att dessa ofta sänder ut signaler långt
långt utanför tilldelat frekvensområde.
 
Visst finns det många apparater som arbetar i detta frekvensområde men det brukar innebära intermittent signalering.
Vad kan det vara som sänder kontinuerligt?
 
Det blev väl aldrig utrett i Grangärde fallet vad jag kommer ihåg. Som du säger, det mesta på den frekvensen sänder mer i spridda skurar, vad kan det vara som sänder kontinuerligt?
 
Tja, typexempel kan väl vara nån sorts dörrvakt i entren på ett mycket välbesökt ICA Maxi kanske ?
Eller en felande dito ? Nån privatimporterad trådlös kamera som inte är tillåten här i SM och inte
borde ligga där ? Nu spånar jag vilt, men ändå ?

Det finns ju mycket skit on air som inte är ce-märkt...
 
Det finns ju mycket skit on air som inte är ce-märkt...
Så sant, så sant!

Går alla "trådlösa högtalare" på 2,4GHz eller finns det billigt jox som använder 433MHz?
Om det skulle vara så så ligger ju bärvåg ute så länge man har anläggningen på även om skivan har tystnat.
 
Har hört om en piratimporterad trådlös telefon i Örebro trakten som låg i 433MHz-bandet.
Det var många amatörer som avlyssnade denna "privata" telefon p.g.a de roande samtalen.
 
Min dåvarande svärmors bil drabbades av detta problem. Bilen gick att låsa överallt, men inte hemma. Verkstaden hittade inget fel, men bytte till slut ut hela larmet(!) utan att problemet försvann.
När jag fick höra talas om problemet tog jag en handapparat och lyssnade på aktuell frekvens. Jag kunde konstatera att hennes sons trådlösa hörlurar sände på just den frekvensen. En justering av dessa till annan "kanal" löste problemet.

Det kan vara vad tusan som helst, precis som SM0O är inne på.
 
Min dåvarande svärmors bil drabbades av detta problem. Bilen gick att låsa överallt, men inte hemma. Verkstaden hittade inget fel, men bytte till slut ut hela larmet(!) utan att problemet försvann.
När jag fick höra talas om problemet tog jag en handapparat och lyssnade på aktuell frekvens. Jag kunde konstatera att hennes sons trådlösa hörlurar sände på just den frekvensen. En justering av dessa till annan "kanal" löste problemet.

Det kan vara vad tusan som helst, precis som SM0O är inne på.
Licensierade bilreparatörer behöver tydligen också vara licensierade sändaramatörer. CW-kunskaper kanske inte heller skadar... :cool:

/ Göstha
 
Back
Top