434,665MHz störning eller ej?

SM0GLD

Vänsterhänt
I kväll fick jag en kraftig, S9+20, bredbandig störning på 434,665MHz.
Söker man på nätet finner man LoRaWan på just den frekvensen.

Vad är det och vem kör bredbandigt, flera kanaler brett, på dessa frekvenser?
 
.
http://www.radio-electronics.com/info/wireless/lora/rf-interface-physical-layer.php
säger bl.a. följande:

The LoRa wireless system makes use of the unlicensed frequencies that are available worldwide. The most widely used frequencies / bands are:
  • 868 MHz for Europe
  • 915 MHz for North America
  • 433 MHz band for Asia
Skulle det kunna betyda att du råkat hitta signaler från sånadära direktimporterade "felfrekventa" saker, dvs i detta fall grunk avsedd för Asien?

(Jag har inte kollat på pts.se vad som gäller här i SM.)

/Janne
 
Jag hittade ett dokument från 2015 på nätet och där anger man även 433MHz för EU.
Detta lät helt klart som en digital modulation men det är omöjligt för mig att avgöra om det verkligen var LoRa.
Med tanke på att det är max 10mW som gäller så kan det vara en granne.
 
Surfar man runt finns det många organisationer som vill fylla etern med detta protokoll som sista länken i "Internet Of Things". Så risken är stor att det blir en kontinuerlig signal överallt på ISM-banden. Har inte fattat om 433 MHz fortsättningsvis ska få användas för datatrafik.

/Roland
 
Jag har en granne som jobbar med data/IT-produkter så troligtvis är det han som "roar" sig med olika varuprov.
Ska hålla koll på dom frekvenserna. Kanske kan jag hitta källan.
 
Sänder den kontinuerligt? ISM-banden tillåter bara 10% duty cycle om jag minns rätt.
Jo LoRa kan nog bli ett betydande problem för HAM då trafiken är avsedd att kunna nå flera km. 14dBm /25mW som verkar få lov att kopplas till "riktiga" antenner.
http://www.elinor.se/index.php/Microchip-lanserar-LoRa-modul.html

Här var ett bra dokument om LoRa https://www.yumpu.com/en/document/view/54497405/notice-use-disclosure/47
Men signalen du har kan självklart vara något helt annat. Du får väl knalla över och fråga, jag är iallafall nyfiken...
 
Last edited:
Nej den sänder inte kontinuerligt, nu är det tyst.
I går höll den på i ca 5min efter att jag hade upptäckt den.
Jag scannade över 70cm repeaterfrekvenserna och den hördes mellan 434,625-434,675MHz
Man kunde tydligt höra dataflödet med vissa typiska datavariationer.
Då signalen var så stark fick jag dämpa ordentligt för att hitta centerfrekvensen.

...men som sagt, vi vet inte ännu vad det var.
 
Som jag tolkar regelverket får ingen manick ha längre sändningar än några sekunder i taget och då m effektrestriktioner. Vanligast m sändningar <100ms. Har den legat och databrusat flera minuter är det knappast LoRa.
 
Har den legat och databrusat flera minuter är det knappast LoRa.
OK,
Jag hade också den uppfattningen att man bara får sända korta "dataskvättar" och ingen kontinuerlig sändning på ISM banden.
Kanske hinner jag få igång en RTL-sticka nästa gång så blir det lättare att analysera.
 
Har nu lyckats fånga det hela i vattenfallet.
Signalen var så stark att jag misstog mig på bandbredden.
Det tycks vara ca 10kHz BW.
När jag nu sökte runt lite hittade jag flera frekvenser.
434,572MHz
434,687MHz
434,510 och samtidigt 434,560MHz.
Dessa kommer och går och har gjort så hela kvällen under flera timmar.
Signalerna kan komma i en kort skur eller vara flera minuter.
Jag hör dom på min FT-857 och även på en RTL-sticka med 30cm innomhusantenn.

Jag blir så nyfiken att jag inte kan sova;)
 
En tanke: Såg att det i varje lägenhet i ett stort hyreskomplex i Malmö installeras mätutrustning för att hålla koll på förbrukning av varmvatten och lägenhetstemperatur. Utrustningen sänder där mätdata på frekvenser inom vårt 70 cm-band. Massor med sändare som skvätter iväg de värden som samplats under viss tid; någon timme tror jag.

Det låter som upplagt för en skaplig brusmatta. Dubbel-urk!

/Janne
 
En tanke: Såg att det i varje lägenhet i ett stort hyreskomplex i Malmö installeras mätutrustning för att hålla koll på förbrukning av varmvatten och lägenhetstemperatur. Utrustningen sänder där mätdata på frekvenser inom vårt 70 cm-band. Massor med sändare som skvätter iväg de värden som samplats under viss tid; någon timme tror jag.

Det låter som upplagt för en skaplig brusmatta. Dubbel-urk!

/Janne

Vi har ett sådant system för att övervaka temperaturen i lägenheterna. Vårt system kör på
så pass låg effekt och med så korta burstar att det inte märks av utom om man ställer in
frekvensen och lyssnar.

Då är allsköns datorer med mera en större plåga - framför allt på 2m.
 
Dom där riktigt korta skurarna finns här också men verkar vara centrerade kring 433,92MHz, ISM-bandets centerfrekvens.
Nu på morgonen är bara 434,510MHz aktiv med relativt korta utbrott. Denna gång utan sin systerfrekvens 434,560MHz som i går alltid körde parallellt.
Vi får väl se i kväll om dom andra frekvenserna dyker upp igen.
 
Har nu lyckats fånga det hela i vattenfallet.
Signalen var så stark att jag misstog mig på bandbredden.
Det tycks vara ca 10kHz BW.
När jag nu sökte runt lite hittade jag flera frekvenser.
434,572MHz
434,687MHz
434,510 och samtidigt 434,560MHz.
Dessa kommer och går och har gjort så hela kvällen under flera timmar.
Signalerna kan komma i en kort skur eller vara flera minuter.
Jag hör dom på min FT-857 och även på en RTL-sticka med 30cm innomhusantenn.

Jag blir så nyfiken att jag inte kan sova;)

Hoj, det är inte så att du hör digital trafik, typ DMR, på frekvensen 434.6875 ?


Anders
 
DMR kan det kanske vara. Den "störningen" är starkast.
Dom som ligger på 434.510 / 434.560MHz låter inte lika.
Men vad är det på 434.662MHz dåhhhh?
Tråkigt att man inte kan ladda upp .wav
 
Anders/BMK har nog rätt, det är DMR.
Frekvenserna stämmer ju.

Fast jag hade också rätt, digitalt är ju en störning:D
 
Hoj, det är inte så att du hör digital trafik, typ DMR, på frekvensen 434.6875 ?

434,687´5 - Är väl den nya Yaesu Fusion repeatern här i SM0, Ru375 ? Den håller de som bäst på att försöka trimma in har jag förstått. Nya kaviteter mm
Kör både analog FM o digital Fusion trafik. Får in den ibland här på Värmdö, bägge moderna, men svag hitils.
 
434,687´5 - Är väl den nya Yaesu Fusion repeatern här i SM0, Ru375 ? Den håller de som bäst på att försöka trimma in har jag förstått. Nya kaviteter mm
Kör både analog FM o digital Fusion trafik. Får in den ibland här på Värmdö, bägge moderna, men svag hitils.
Aha! så kan det va.

Jag gillar inte digitalt...men det har ni väl redan listat ut:) hade dom talat klarspråk så hade detta aldrig hänt.
Vad är det för fel på AM som vanligt folk kan förstå?
 
Back
Top