4CX250B - Hög skärmström?

SM7NDX

Member
Hej!

Efter byte av rör (4CX250B) ett gammalt Dressler D-200 144 MHz-slutsteg, fick jag troligtvis överslag i en av stoppkondensatorerna på anodsidan.

Jag tror att det är så, då skärmströmmen går i taket så fort jag trycker in PTT:n (utan modulation).

Är det någon som vet var man hittar en kondensator på 100 pF 5 kV? I manualen står det TO 25x16. (Ytermåtten diameter 25 och höjden 16 mm?)

73 de Jan

Förmodligen har du ingen anodspänning, och då blir skärmgallret anod i stället.
En orsak till detta kan vara avbrott i högspänningssäkringen Si3 .

Det är mycket vanligt att rör som legat ett tag ger upphov till interna överslag som kan lösa ut säkringar.

Du får också mäta om det är överledning till jord på "rörsidan" av Si3 utan att ha några spänningar tillslagna.
Jag tror dock inte så mycket på detta, eftersom då skulle säkringarna gå direkt även utan att PTT aktiveras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Det var riktigt hsp-säkringen som gått. Tyvärr löser steget ut för overload direkt, när man lägger på signal in i steget. Kan jag ha knäckt röret? Det kanske är läge att köpa ett nytt rör, eller ett begagnat som är OK?

Steget är i grunden ett Dressler D200, men modifierat utan dokumentation. T ex är hsp-trafon urplockad och finns i en separat enhet.

Det dumma är att steget fungerade till att börja med, men lämnade endast 150 W. "Girig" som man är så försökte jag med andra rör (som säljaren hade) utan att veta om de var hela. Nu fungerar det inte ens med det som satt i från början, för jag provade även med det röret när anodspänningen saknades.

73 de Jan

Last edited:
Förmodligen har du förstört skärmgallren.
Är skärmgallerlikriktaren inte ström- eller effektbegränsad är det ett ögonblicks verk.

Undersök även om avkänningskretsen för anodström är OK.
Ett överslag kan ha skadat den så att den löser för mindre anodström.

Det kan också vara så att röröverslag lösgjort gas i rören, och då blir arbetspunkten
ostabil med "lavineffekter". Umgänget med 4CX250-familjen kräver mer fingertoppskänsla än man tror.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Som tillägg till AOM:s avslutande mening råder jag att aldrig köpa eller låna begagnade rör som ägaren inte vet något om. Innan jag tar ett obegagnat rör i drift som ju har legat i lager ett antal år kör jag med glödström och lätt fläktkylning under minst sex timmar. Då aktiveras gettret som sitter vid katoden och absorberar gasmolekyler som annars skulle ställa till problem när anodspänningen slås på.

Lennart

Hur kollar man upp sitt gamla 4cx-rör ?
Har en låda med beg. 4cx250/4cx350 rör som är tänkt att driftsättas vilket år som helst.

Jag har provat mina med enbart likström efter att ha börjat med den tidigare beskrivna katodupphettningen. Naturligtvis ska kylfläkt vara igång. Motstånd på 50 k mellan skärmgaller och katod, 50 mA säkring till skärmgallerlikriktaren, variabel styrgallerspänning och 50-100 ohm trådlindat i serie med anodspänningen. Därmed är det enkelt att matcha rör som ska parallell- eller push-pullkopplas.

Lennart

Kolla även skärmgaller kondingen, det är vanligt att det blir överslag i den till jord om du får överslag i röret,

Tack för tipset.

Tyvärr visar inte slustegets instrument någon spänning, även om den finns, så det var lite svårt att se att anodspänningen försvunnit. (om det nu är nån som undrar, varför såg han inte det på instrumentet :) )

Back