Skulle behöva ett slutsteg till min Elecraft KX3. Nu har jag 2 st. 4cx250B samt ett gammalt skrotat PA chassie till Collins 618T-3. Power supply på 1400 eller 2400 V finns också.
Vilken koppling rekommenderar ni av följande:
1. 618T-3 original PA modul men förselektiva kretsar saknas. Kan man ha KX3ans ATU till anpassning till ingången?
2. Anpassning på ingången med HF belastningsmotstånd på 50 Ohm som Acom1011. Enkelt!
3. Anpassning på ingången med 1:4 balun och sedan avstämda spolar?
4. Grounded grid med avstämning på ingången?
Vad säger ni om detta?
Med tanke på att endast 50 V toppvärde behövs för att styra ut 4CX250B fullt så skulle jag rekommendera en passiv gallerkrets
där ett avslutningsmotstånd på 200 ohm parallellt med gallren används. 10 W ger 63 V toppvärde över 200 ohm.
Det hela drivs via KX3 inbyggda ATU.
Om drivningen inte skulle räcka till på de högsta banden kan man sätta en liten induktans i serie med 200-ohms motståndet för att kompensera något för ingångskapacitanserna.
Principerna bakom detta har provats i full skala med S.P. Radio effektsteg och ATU i Telefunken 30 kW PA-steg med 4CX15000A
under 90-talet. Även SRT provade detta med Skanti ATU och ett 150W effektsteg i Philips 30 kW PA.
En besläktad lösning för fasta frekvenser med 100W effektsteg + MFJ ATU går i f.n. drift på Collins 10 kW effektsteg.
Grounded-grid fungerar dåligt med 4CX250B.
73/
Karl-Arne
SM0AOM