5/8-ing?!

sm0zbq

Active Member
Är det någon som har koll på hur man tillverkar en 5/8-antenn för flygbandet (~ 123 Mhz)?

Själva sprötet är ingen konst att såga till, men att få till baulunen är lite svårare. Har försökt att googla på det men inte lyckats hitta något bra exempel.

Tack på förhand!

sm0zbq
 
Last edited:
Det är tunt med beskrivnigar och antennexperiment när det gäller 5/8 dels pinnar, i alla fall utanför 145 MHz.
Mitt förslag är att du gör en halvåg i stället.
Gärma mittmatad och vetikal.
Då är du säker på att max effekt går mot horistonten där de avlängsna flygtegen finns.
En dipol kommer att ståla vinkelrätt, dvs mot horisonten även om den blir fel i frekvens, dvs om du lyssnar på 134 MHz flygband.
Gör den på 125 MHz och då 300 / 125 = 2,4 meter. En halvåg blir då 1,2 meter .
Exakt om man gör den 95 % av den längden.
Balun duger med en liten spole på kaoxen, exvis 5 varv dimater 30 mm vid matningen.
Men vabnligen brukar ju en kvartsvågs GP vara flygantenn. De strålar ju lite uppåt och lämpar sig bättre som flygatenn jämfört med att använda den vid lamdmobilt.

Varför inte en Slim Jim, den är beskriven på alla de ställen på nätet. Det finns även ett lite program att ladda hem för att dimensionera Slim Jim.
Den är bättrte än 5/8 ingen.

Att jag är 5/8 ing hatare är väl ingen hemlighet.....
 
Håller helt med -FPD, 5/8-ing är ingen bra lösning om du inte är speciellt intresserad av markstationer på flygbandet. Bygg en 1/4-vågs GP enligt "handboken" eller följ -FPD:s recept.
Det är ingen slump att flygvapnet valde 1/4-vågs GP till "flygradion". :rolleyes:

73 de SM7MCD / Leif
 
Jag har fått i uppdrag att snickra ihop en markstation. Min tanke var en portabel antenn som inte kräver jordplan och som är enkel för användaren. En GP är bra men blir bökig att bära med sig.

Slim Jim lät helt klart intressant. Jag ska utvädera den.

Tack för bra svar!
 
Har provat en Slim Jim nu och den funkar helt ok. Projektuppföljning:

- Bandkabel; 45 kr (FM-dipol från Euronics, fanns inte ens att köpa på löpmeter från ELFA)
- Metspö; 30 kr (trasigt visningsex från ÖB)
- Kablage; 0 kr (låg i skrotlådan)

En sak som förbryllar mig är att jag fick kapa bort 17 cm från den uträknade längden innan SWR-mätaren visade minimum (1:1,05 @ 123 Mhz). Från 174 till 157 cm.

Ngn som har en förklaring?
 
Uträknade längder är teoretiska och många faktorer påverkar, reflektioner, höjd etc. När jag gjorde en kryssdipol för 80/40m så skulle benen vara 20,4m för 80 och 10,4m för 40. När antennen satt på plats ca 14m upp och jag mätte med analyzer så fick jag korta benen med ca 1m på 80m dipolen.
 
Bok om VHF-antenner, fri att ladda ner

Boken "Practical Antenna Design" (avser huvudsakligen VHF-antenner) finns att ladda ner (gratis) på adressen:

http://www.radioscanner.ru/files/antennas/file311/

Boken är mycket praktiskt inriktad med detaljerade, snygga måttritningar och materiallistor/bygganvisningar för de vanligaste antenntyperna. Besparar kanske en del grubbel. Huvudsaklien behandlas antenner för 144 MHz, men konstruktionerna kan ju skalas om för andra frekvensområden.

73 JanneG
 
Back
Top