5/8 vertikal - dum fråga

Ballz

Well-Known Member
Jag har grunnat på den där 5/8-ingen med bottenspole som jag tänkte linda upp med FK på ett metspö.

Är det den elektriska eller den fysiska längden som är avgörande för att den ska få dom lite lägre loberna, jämfört med 1/4 våglängds GP?

Säg 8,5m (minns inte exakta måttet nu) FK lindad på en 6m längd... (21MHz)

Och edit på det:
Var strålar en 1/4 GP mest - från toppen?
Var strålar en 5/8 mest? På mitten? För i s f är ju hela 5/8-idén kass. Jag kommer skjuta mina lober rätt in i plåttaket på huset p g a bristande fri höjd.
 
Last edited:
Både 1/4-vågsvertikalen och 5/8-vågsvertikalen strålar som mest runt strömmaximum. Strömmaximum befinner sig 1/4 våglängd från toppen.

Det är inte särskilt stor skillnad på en 5/8-ing och en 1/4-ing. Och gör man som du föreslog att linda de 8,5 metrarna på 6m så blir det nog lika bra med bara en 1/4 våg.

Sedan kan det betydelse vad man har för jordplan, om det är betydande förluster i jordplanet och på vilken nivå över marken antennen sitter och en del annat.

Sture
 
Först och främst, frågan är inte särskilt dum!

Om du inkluderar spolen när du säger elektrisk längd, så blir det inte 5/8 våglängd utan 3/4 våglängd! Dvs tråden ovanför spolen ska vara 5/8 våglängd, elektriskt. Räkna med 0,95-0,98 som våghastighet för vanlig 1,5 kvadrat kabel. Det är inte superkritiskt då du ordnar avstämningen med antal spolvarv.

En 5/8 antenn är ju drygt en halvvåg lång och får därför sitt ström- och strålningsmax en bit över mitten på antenntråden. Hela finessen med en 5/8 antenn är just att man får lägre strålningsvinkel.

73/Lasse
 
Jag har grunnat på den där 5/8-ingen med bottenspole som jag tänkte linda upp med FK på ett metspö.

Är det den elektriska eller den fysiska längden som är avgörande för att den ska få dom lite lägre loberna, jämfört med 1/4 våglängds GP?

Säg 8,5m (minns inte exakta måttet nu) FK lindad på en 6m längd... (21MHz)

Och edit på det:
Var strålar en 1/4 GP mest - från toppen?
Var strålar en 5/8 mest? På mitten? För i s f är ju hela 5/8-idén kass. Jag kommer skjuta mina lober rätt in i plåttaket på huset p g a bristande fri höjd.

lite oldschoolinfo på 1/4 eller 5/8 - fortfarande relevanta iakttagelser ...

http://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/pdf/7107016.pdf

ed: så kom radialerna in i bilden, även här en del relevanta iakttagelser....
http://rudys.typepad.com/files/qex-ground-systems-part-4.pdf
 
Last edited:
Ett alternativ kan vara om det finns utrymme att ha en halv våglängd tråd? Borde vara någonstans runt 6,3-6,4 meter för 15-metersbandet. Då kan man med en kvartsvågstransformator av t.ex. 300 ohm bandkabel komma ner i närheten av lämplig matningsimpedans.
Sture
 
Hej Sture!

Det beskrevs i QST på 1970-talet en metod att öka verkningsgraden (och få ned strålningsvinkeln) utan att behöva "gödsla" hela tomten med radialer. Jag har en kopia och ska försöka komma ihåg att ta med mig den till jobbet på Ekebygymnasiet för att göra fler kopior, så att du kan få en.

Törs jag åka till Boland och skicka den via XYL? ;)

/ Göstha
 
Låter intressant! Var det eleverade radialer då?

(Ja, skicka gärna med frugan, hon gillar allt som har med amatörradio att göra, som du vet! ;-))

Sture
 
Om det är en ändmatad verikal så måste du ha en impedansanpassning, oavsett det är en 1/2våg eller 5/8 -ing. Jag tycker du ska välja en 1/2våg och se till att den kommer över horisont(tak) eller vad det kan vara. Om inte antennen redan har anpassning och du väljer att göra själv, så kan (Z) 1:9 vara en bra start..

/Sven.
 
Back
Top