Hej!
Vi har nåt liknande på SK4AO, fast 5 el för 14 MHz och 4 el för 21 MHz. 14 MHz har fungerat oklanderligt sen den kom upp första gången ca 1982. 21 MHz hade bra anpassninge på åtminstone en del av bandet men funktionen var sådär. I slutet av 90-talet var antennerna nere för översyn och jag lyckades övertyga övriga i klubben att ändra 21 MHz-delen. Efter att ha kört antennen i simulatorprogram såg jag att 14 MHz såg bra ut och inte påverkades nästan alls av om 21 MHz antennen var på plats eller inte. 21 MHz-antennen såg bra ut ensam men monterad med 14 MHz-elementen på plats blev vertikala strålningsdiagrammet intryckt rakt fram, max hamnade i runt 30 grader elevering. Jag fick tillåtelse av de övriga i klubben att flytta befintliga element men inte ändra längden. Efter att ha kört några varv i Omnec fick jag gain rakt fram och flatare SWR-kurva. Med ändrade elementlängder hade det blivit en dB till eller två.
Omnec (
SM5BSZ Home Page) optimerar till skillnad från de flesta andra på att minska gainet i de riktningar man inte vill använda, det som blir över hamnar framåt. Gammamatningar har jag aldrig simulerat. Eftersom jag hade en antenn att utgå ifrån så kollade jag impedansen i modellen av ursprungsantennen med dipol som matarelement på den frekvens anpassningen var bäst. Sen satte jag det som önskad matningsimpedans på 21050 och 21350 med ganska hög vikt i optimeringsparametrarna. På så sätt slapp jag justera gamman alls, man är ju lat...
Gainet blev betydligt bättre, strålningsdiagrammet mer normalt för 4 element och anpassningen blev bra på hela bandet. Nu verkar det fungera som det ska mot DX på 21 MHz men fortfarande är 14 MHz det band som fungerar bäst.
Kontentan är: Använd inte gamla måtten, utan optimera om antennen. I alla fall den för högre frekvensbandet.
73! /Jan