5 element yagi för 10m plus 4 element på 15m

Code:
[root@zombiezoo bar]# diff -u omnec/Makefile omnec.build/Makefile
--- omnec/Makefile      2002-03-21 22:47:43.000000000 +0100
+++ omnec.build/Makefile        2021-04-15 19:51:08.055215063 +0200
@@ -1,15 +1,15 @@

 .c.o:
        gcc -I/usr/local/include -O -W -Wimplicit -Wreturn-type -Wformat \
--Wunused -Wcomment -Wchar-subscripts -Wshadow -Wuninitialized \
--Wparentheses -Wstrict-prototypes -Werror -ffast-math -fforce-mem \
+-Wunused -Wchar-subscripts -Wshadow -Wuninitialized \
+-Wparentheses -Wstrict-prototypes -Werror -ffast-math \
 -fomit-frame-pointer -c -o $*.o \
 $<

 .f.o:
 #      gcc -c -o $*.o $<
-       gcc  -O -ffast-math -fforce-mem \
--fomit-frame-pointer -W -Werror -Wshadow -Wuninitialized -Wunused -Wcomment \
+       gcc  -O -ffast-math \
+-fomit-frame-pointer -W -Wshadow -Wuninitialized \
 -c -o $*.o $<

 .s.o:
@@ -36,7 +36,7 @@
        gxx.o helix.o isegno.o move.o \
        qdsrc.o readgm.o readmn.o reflc.o sbf.o tbf.o \
        trio.o wire.o solve.o solgf.o zint.o ctime.o \
-       movres.o parste.o calc.o calc1.o -lg2c -lm
+       movres.o parste.o calc.o calc1.o -lgfortran -lm

 arc.o : header.inc prec.inc data.inc
 atgn2.o : prec.inc
Jag tog bort lite gamla kompilatorflaggar, ignorerade varningar och bytte fortranlib så fick jag en binär som spottar ur sig grejer
 
Tackar! Fick länka in libgfortran.a i katalogen sedan gick det :)
Nu ska man bara försöka fatta hur man ger programmet input :D
 
Hej Kristoffer!
Jag har bara kör i Windows. Felmeddelanden är inte alltid så tydliga...
http://sm5bsz.com/antennas/omnec.txt innehåller vad som raderna innehåller. Det känns som att varje rad är ett hålkort i forntiden.
LD-raderna kan man ersätta med en rad genom att skriva 0 istället för numret på elementet, det hittade jag i nån NEC2-manual.
Input innehåller antennmått och egenskaper, Parnr vad som ska justeras och vikter för målet med optimeringen.
I windows eller egentligen DOS har jag gjort några genvägar för att underlätta användningen. En för att starta programmet, en för att starta editor för input, parnr och omnec, filen jag länkade till ovan. Även output och geometry öppnas då, och bara att växla mellan dem i klassikern Edit.
Sen har jag en genväg jag döpt till o2i som kopierar output.nec till input.nec.
Hittills har jag bara kört i Windows XP och äldre OS, har inte provat i senare. Och aldrig i Linux...
För optimering av en yagi behövs inte så många vinklar i raden RP, som det står i textfilen. H-diagrammet eller vertikala diagrammet för en horisontellt polariserad yagiantenn är viktigast. Horisontella strålningsdiagrammet är i stort sett det vertikala multiplicerat med diagrammet för en dipol. Vill du ha en lista på det horisontella diagrammet får du välja theta 1 och max theta 180.
/Jan
 
Hehe, ja det känns som en liten tröskel man måste över innan man har fått fart på en första fil :D
 
Hej!
Här är de filer jag använde för många år sen, hoppas de går att använda. Döp om dem till input.nec resp parnr.nec
Frekvensraden har bara en frekvens som är utanför bandet, det var nog för att ta ut resultat vid många frekvenser. Med 0.1 MHz steg och 7 frekvenser får man ganska bra uppfattning hur den fungerar. Har för mig jag hade två vid optimeringen, 21.05 och 21.35 vilket gav jämn impedans över bandet. Siffran på rad RP pos 5 styr vad programmet ska göra. 0 går in i optimeringssnurran, annat ger olika strålningsdiagram eller resultatlistor.
/Jan
 

Attachments

  • 2G.zip
    713 bytes · Views: 4
Tackar! Perfekt att ha å titta i!
Får man itterera sedan mellan optimering av de två olika banden? Eller hur bär man sig åt där?
 
Jag märkte ingen större skillnad på 20 m när jag ändrade eller tog bort 15 m i simuleringarna så börja med lägsta frekvensen och ta den högre när den lägre är färdig. Naturligtvis kontrollkör man lägre frekvensen efteråt men ny optimering där påverkar den högre. Jag rörde som sagt inte 20 m alls för vår antenn på klubben och fick bara tillåtelse att flytta elementen för 15, andra var rädda att det skulle bli fel. Jag fick flytta sista direktorn till andra sidan ett 20 m-element manuellt, det klarade inte programmet av.
/Jan
 
Back
Top