5 element yagi för 10m plus 4 element på 15m

SM4WII

Well-Known Member
Köpte en gammal 5-elementsyagi för 10m-bandet och en 4-elementare för 15m, men jag har inte en susning vad avståndet mellan elementen skall vara på dom, någon som har några idéer på fabrikat eller t.o.m. nån ritning på hur det skall vara?

Är gamma-matning på den och elementen är färgkodade med en tapebit på mitten.

Bommarna kan man sätta ihop till 7.07m respektive 6.7m, vet inte vilken som hör till vilken där heller, skulle man kunna sätta dom på samma bom och få en kombinerad yagi?
 

Attachments

  • 10-5.png
    10-5.png
    2,2 KB · Views: 199
  • 15-4.png
    15-4.png
    1,7 KB · Views: 143
  • DSC_9246.JPG
    DSC_9246.JPG
    98,5 KB · Views: 209
  • DSC_9258.JPG
    DSC_9258.JPG
    99,2 KB · Views: 162
Ser ut som monobandare från Cue Dee. Jag har ritningen på 5 el för 10m någonstans. Ska leta. Återkommer om jag hittar den.
Sture
 
Förresten ... syns det inte på bommen var elementen har suttit?

Det är tyvärr märken på många ställen på bommen, vet inte ifall bägge antennerna suttit på samma bom en gång i tiden kanske?

Är fyra bom-bitar också som jag inte vet vilka som hör ihop, vore ju toppen om det gick att hitta en ritning!
 
Hej!

Vi har nåt liknande på SK4AO, fast 5 el för 14 MHz och 4 el för 21 MHz. 14 MHz har fungerat oklanderligt sen den kom upp första gången ca 1982. 21 MHz hade bra anpassninge på åtminstone en del av bandet men funktionen var sådär. I slutet av 90-talet var antennerna nere för översyn och jag lyckades övertyga övriga i klubben att ändra 21 MHz-delen. Efter att ha kört antennen i simulatorprogram såg jag att 14 MHz såg bra ut och inte påverkades nästan alls av om 21 MHz antennen var på plats eller inte. 21 MHz-antennen såg bra ut ensam men monterad med 14 MHz-elementen på plats blev vertikala strålningsdiagrammet intryckt rakt fram, max hamnade i runt 30 grader elevering. Jag fick tillåtelse av de övriga i klubben att flytta befintliga element men inte ändra längden. Efter att ha kört några varv i Omnec fick jag gain rakt fram och flatare SWR-kurva. Med ändrade elementlängder hade det blivit en dB till eller två.

Omnec (SM5BSZ Home Page) optimerar till skillnad från de flesta andra på att minska gainet i de riktningar man inte vill använda, det som blir över hamnar framåt. Gammamatningar har jag aldrig simulerat. Eftersom jag hade en antenn att utgå ifrån så kollade jag impedansen i modellen av ursprungsantennen med dipol som matarelement på den frekvens anpassningen var bäst. Sen satte jag det som önskad matningsimpedans på 21050 och 21350 med ganska hög vikt i optimeringsparametrarna. På så sätt slapp jag justera gamman alls, man är ju lat...

Gainet blev betydligt bättre, strålningsdiagrammet mer normalt för 4 element och anpassningen blev bra på hela bandet. Nu verkar det fungera som det ska mot DX på 21 MHz men fortfarande är 14 MHz det band som fungerar bäst.

Kontentan är: Använd inte gamla måtten, utan optimera om antennen. I alla fall den för högre frekvensbandet.

73! /Jan
 
Ok, tänkte testa med att sätta eligt 9m-varianten här. Skiljer det mycket mellan 11 och 10m på hur elementens placering skall vara?

Yagi 5 element

Har du någon aning om vad det var för avstånd mellan elementen på era 15-element om man ska utgå från något?
 
Last edited:
Skiljer det mycket mellan 11 och 10m på hur elementens placering skall vara?

Nej, även om du har lite SWR så går det ändå bra, men 11m.....låter lite larvigt om du ursäktar skämtet Kristoffer.

Du får säkert ihop antennen! :)
 
Hej!
Jag plockade ner min 4 el. Cue Dee för 15 m för ett par år sedan. Nu passade jag på att mäta upp och skriva ner elementlängder och avstånd på en brädlapp (som fanns kvar) innan jag monterade isär den.
Uppmätta avstånd c/c mellan element på bom i mm:
Reflektor - DE ---- 2095
DE - Dir.1 -------- 1510
Dir.1 - Dir.2------- 1985

Längd på element i mm och färgmärkning:
Reflektor -------- 7390 svart
DE -------------- 6850 gul
Dir.1 ------------ 6530 orange
Dir.2 ------------ 6440 grön

Jag köpte den här antenn begagnad för flera år sedan och det var nog originalmåtten på den.

Du får ursäkta om min presentation av mått inte är så elegant med skisser och sådant men jag tror att det framgår ändå hur det var på min antenn.

73 och lycka till de SM5EPC/Anders
 
Hej!
Jag plockade ner min 4 el. Cue Dee för 15 m för ett par år sedan. Nu passade jag på att mäta upp och skriva ner elementlängder och avstånd på en brädlapp (som fanns kvar) innan jag monterade isär den.
Uppmätta avstånd c/c mellan element på bom i mm:
Reflektor - DE ---- 2095
DE - Dir.1 -------- 1510
Dir.1 - Dir.2------- 1985

Längd på element i mm och färgmärkning:
Reflektor -------- 7390 svart
DE -------------- 6850 gul
Dir.1 ------------ 6530 orange
Dir.2 ------------ 6440 grön

Jag köpte den här antenn begagnad för flera år sedan och det var nog originalmåtten på den.

Du får ursäkta om min presentation av mått inte är så elegant med skisser och sådant men jag tror att det framgår ändå hur det var på min antenn.

73 och lycka till de SM5EPC/Anders

Å fan! Perfekt!! Tackar och bockar!
Får testa att klämma på elementen på bommen och se vad som händer :)

Får nog ta en resa till biltema sen och köpa nya klamrar... lite svinto på så är den i toppskick :)

Kanske kan testköra den lite i helgen om allt går bra...
 
Nu har jag hittat några gamla papper om min Cue Dee 5 el för 10m. Hittar inte elementlängderna, men väl avstånden mellan elementen. Först lämna 5 cm i varje ände av bommen.
Reflektor-driv 179 cm
driv-direktor1 149 cm
direktor1-direktor2 155 cm
direktor2-direktor3 173 cm
 
Last edited:
Nu har jag hittat några gamla papper om min Cue Dee 5 el för 10m. Hittar inte elementlängderna, men väl avstånden mellan elementen. Först lämna 5 cm i varje ände av bommen.
Reflektor-driv 179 cm
driv-direktor1 149 cm
direktor1-direktor2 155 cm
direktor2-direktor3 173 cm

Hmm, det stämmer ju med den ena bommen det...
Perfekt, då har jag lite att labba med i helgen!
 
Hittade bilder från 2011 när jag tittade lite på den senast... hängde nog upp mig lite på att jag hade 35 ohm i matningspunkten. Är det närheten till marken eller är det något annat tok?

Minns att jag pratade med en engelsman på FM med en handapparat för 27 MHz som jag kopplade in i antennen fast den var resonant på 28MHz och pekade mot söder så lite funkade den nog ändå...
 

Attachments

  • DSC_9377.JPG
    DSC_9377.JPG
    521,4 KB · Views: 23
  • DSC_9379.JPG
    DSC_9379.JPG
    586,7 KB · Views: 22
Ett gammalt trix för att ha antennen åtkomlig och den ändå tycker att den sitter högt är att peka rakt upp, med reflektorn en bit från marken. Jag har bara tillämpat det på 2m, vet inte hur mycket över mark reflektorn behöver vara innan antennen inte märker av den. På 2m är det aldrig för lågt.
/Jan
 
Tack för tipsen... vet dock inte riktigt hur det skall gå till när halva bommen är 3,3m.
Får kanske hitta på något med frontlastaren på traktorn...
 
Menar du hur du ska få antennen att peka uppåt?
Bind ihop bommen i reflektoränden med en träbit, kanske 45 x 45 eller två tum två för oss gamla, eller en hässjeroa. Bind fast några linor några meter längs bommen från reflektorn och sätt som stag. Res upp antennen och sätt an stagen. Är du själv använder du 4 stag. Sätt fast 2 och res antennen så den lutar och håller de två stagen spända. Knyt fast de andra två på motsatt sida och res till sist härligheten rakt upp. Så har jag rest 10 m rör med 15 el för 2m på egen hand. Träbiten bestämmer hur högt över mark reflektorn kommer. Du når att justera gamman med en liten trappstege.
Lycka till!
/Jan
 
Det brukar funka bra att ha en KV beam stående med reflektorn på marken och pekande rätt upp, Så har vi trimmat in många antenner.
Dock har det varit monobandare och inga med förkortade element.

73 Classe
 
Eminent!
Får testa det när jag får ihop allt igen, har tagit isär hela gamma-anpassningen och putsat upp med svinto.
Lyckades borra ur skruvarna ur klämmorna så nu får det bli genomgående skruv genom klämman och mutter påbaksidan.
 

Attachments

  • DSC_3598s.JPG
    DSC_3598s.JPG
    624,8 KB · Views: 23
Omnec (SM5BSZ Home Page) optimerar till skillnad från de flesta andra på att minska gainet i de riktningar man inte vill använda, det som blir över hamnar framåt. Gammamatningar har jag aldrig simulerat. Eftersom jag hade en antenn att utgå ifrån så kollade jag impedansen i modellen av ursprungsantennen med dipol som matarelement på den frekvens anpassningen var bäst. Sen satte jag det som önskad matningsimpedans på 21050 och 21350 med ganska hög vikt i optimeringsparametrarna. På så sätt slapp jag justera gamman alls, man är ju lat...

Kontentan är: Använd inte gamla måtten, utan optimera om antennen. I alla fall den för högre frekvensbandet.

73! /Jan
Testade att kompilera Omnec i Linux men jag lyckas inget vidare med detta, någon som haft bättre lycka?
 
Back
Top