5 hektar mark vad kan man bygga för antenn?

sm7tvj@

Well-Known Member
Hej har flyttat ut i skogen o har tillgång till mycket blöt betesmark o vill gärna få lite input på vad man kan bygga för antenner när man har tillgång till dessa arealer.

Är intresserad av kanske en four square för 40m osv.

Några tankar kring detta eller förslag på antenner man kan bygga på denna mark?
 
Du verkar ha bestämt dig. :) Bara att köra igång. Dela gärna med dig av antennval och resultat!
 
Jo, men en four squere är dels en DX-antenn och dels en enbandsantenn. Är det det som är målet?
 
Om jag hade så mycket utrymme skulle jag överväga en långtrådsantenn. Till exempel en V-stjärna (Rothammel s175 7 uppl). SM5TA hade en beskrivningen i QTC för en massa år sedan (80-talet?)


/Arne
 
Last edited:
Jag har ungefär samma förutsättningar och har monterat en horisontell deltaloop med omkrets 240 meter och fästpunkter ca 20- 28 meter upp. Balanserad stegmatning och en balanserad matchbox. Fungerar utmärkt från 160-10 meter.

SM7IWG Carl
 
Jag har bara 2/5 delar av din problematik :)

Precis som NFT, Arne och IWG, Carl skriver så är det bara att experimentera.
Har provat både V-stjärnan och den långa loopen, just nu är det bara en
medelång loop som sitter uppe.

Leta gärna i äldre litteratur från tiden då folk inte levde så tätt, där kan man
hitta roliga antennsystem att testa. En modern bok är ON4UN om DX på
lägre band.
 
Horisontell delta loop låter bra.men finns det nån på forumet som kan med four squre för 40m?
 
Om du inte redan har boken, som nämndes tidigare, "Low Band DXing" av ON4UN, så borde du kanske skaffa den. Den innehåller mycket info om 4-square antennsystem och hur man matar dem.

Jag har bara kört med 1 st 10m hög vertikal på 40m. Det är en bra DX-antenn. Jag har också kört med en halvvågsvertikal på 40m. Den bestod av några meter alu-rör längst upp i en björk, sedan wire ner till matningspunkten. Totalt ca 20m. Också bra antenn, som förstås gick att köra som kvartsvågsvertikal på 80m.

Kanske börja med en vertikal och skaffa lite erfarenhet (om du inte redan provat det?). Och har du möjlighet att få en 20m hög vertikal så har du en bra DX-antenn för både 40 och 80m.

Inte av mig heller fick du ren erfarenhets-info om just 4-suare. Sorry!

Sture
 
Horisontell delta loop låter bra.men finns det nån på forumet som kan med four squre för 40m?

Som jag och nu Sture nämner så är ON4UN boken en bra källa till kunskap.

När du ger dig in på sådana här större system så finns det inte fix färdiga
system att köpa utan du får läsa in en hel del och även prova dig fram lite.
Kort sagt - vara amatör ut i fingerspetsarna ;)
 
Last edited:
Har "forskat" en del på nätet om vertikaler och 4-sq och det finns hur mycket som helst om du Googlar runt lite. Ersätter på intet vis att läs böckerna som föreslås här tidigare i tråden, men kan väl vara ett litet komplement.

Du skall få en bra sida att börja med: 4-Square Site - Known 4-Squares här hittar du rätt många som kör 4-sq för olika low bands.

Har testat några ggr mot stationer med 4-sq både på 80 o 40m, från lite längre såväl som kortare distans (SM2 land) och det är våldsam skillnad när de ändrar riktning på dem, särskilt på lite större avstånd. Skulle jag få råd o ork, ja då åker det upp en sådan någon gån ;)

Lycka till! å 73 de Johan / SA3BYC
 
Hej!

Om du har möjlighet att sätta upp en 4-square så kan jag verkligen rekommendera den. Har en 4-square för 80 och tycker att den verkligen är bra! Sopar banan av de flesta antenntyper på låga band. Ja, inte en yagi förstås, men det är utom räckhåll för de flesta.

Lycka till!

73 Leif SM5KNV
 
Var kan man köpa själva antennerna?.för elektroniken finns o köpa. De bli 4 square på 40 o 80..
 
Det du behöver förutom själva fasningselektroniken är bara 4st 1/4 våglängder långa rör, ett fäste i marken och radialer. Många köper rör via en mekaniskverkstad eller välsorterad järnhandel och bygger själv. Annars har exempelvis DX-Engineering färdiga kit exempelvis denna..

DX Engineering 40 Meter Fast Taper High Performance Vertical Antennas DXE-40VE-1 - Free Shipping on Orders Over $99 at DX Engineering

Nackdelen är att det blir ganska kostsamt med frakten över Atlanten.

73 Kent SM7MMJ
 
En four square för 40m få ju plats i köksträdgården. Bättre att nyttja den yta du har till antenner för 80 och 160. Vertikala naturligtvis om det är DX du söker. Läs Antennas By N6LF här finns det mesta du behöver veta. Bättre att bygga och lära än att köpa och bränna pengarna.
 
Det låter ju fantastiskt. Börja enkelt. Läs på och och lär och bygg ut efter hand. Något annat än material till antennerna behöver man inte köpa. Lite instrument underlättar så du vet lite vad som händer.

/Roland
 
Back
Top