5 hektar mark vad kan man bygga för antenn?

Min 4-square för 80 ser ut så här:

4 vertikaler i aluminium, 60 mm i botten och avsmalnande uppåt, stagade på 3 nivåer. I mittt fall är vertikalerna 20,54 meter långa och står en kvarts våglängd ifrån varandra..
För att kunna ”beama” i olika riktningar har jag en Comtek ACB-4 hybridkopplare. Hybridkopplaren består av en inomhusdel = manöverbox och en utomhusdel, hybridkopplaren. För själva swithningen av riktning används en 3-trådig styrkabel. Man kan ju givetvis bygga ett fasningssystem själv.
Från riggen till hybridkopplaren går en koaxialkabel på 50 ohm. Till varje veritkal går det en 75 ohm koaxialkabel från hybridkopplaren. Kabeln är en elektrisk kvarts våglängd lång. Det funkar inte med RG-11. Hastighetsfaktorn måste vara högre än RG-11:s 0,66 , annars når inte kablarna fram. Jag har koaxer med hastighetsfaktor 0,83, om jag minns rätt. Radialer dras från varje vertikal. Ju fler desto bättre, inom rimliga gränser förstås.
Med Comteks lösning behövs också en dummy load, helst oljekyld, som placeras ute vid hybridkopplaren.

Mycket jobb kanske, men det är ett kul jobb. Och vilken antenn sen!

73 Leif SM5KNV
 
Med den arealen kan du bygga vilken antenn du vill! Det kommer mest an på fantasi, tid och energi.

Själv har jag byggt och använt 4-square för 160m, 80m och 40m. En verkligt bra DX-antenn såväl för sändning som lyssning skulle jag säga. Ett rejält radialsystem förhöjer njutningen och i 160m varianten hade jag 100 1/4 vågs radialer under varje vertikal, som då var trådvertikaler, som bars upp av utspända linor från en mast i centrum. Har även kört med 3-4 eleverade radialer på 80 och 40 och även det ger ett gott resultat även om det inte slår ett rejält dimensionerat radialsystem på marken.

ON4UN:s Low band DX-ing, är en bra inspirationskälla och ger flera förslag på hur du matar en 4-square. Själv valde jag Hybrid-coupler och 75 ohms TV-coax till matning/matchning av vertikalerna. Enkelt att få att fungera och kräver ingen särskild trimning av matningssystemet bara du är noggrann med bygget. Det som är viktigt är trimning av varje enskild vertikal, då de kommer att återverka på varandra på grund av s.k. "mutual coupling".

Det finns en teknik för detta och man får även ha i minnet att resonansfrekvensen för hela systemet kommer att stiga c:a 4% när du kopplar ihop hela systemet, jämfört med varje enskild vertikal.

Men som sagt, jag tror inte du kommer att bli besviken på en 4-square för lågbanden!


73 & GL!

Lasse
 
Last edited:
Back
Top