5 MHz bandet i Norge bl.a.

SM4FPD

Well-Known Member
Det här är en länk till en Norsk sammanställning av 5 MHz användandet i världen.
http://folk.uio.no/tomvs/la4ln/60m-bandplan-NRRL_2009_v1.pdf
Vi ser att minst 10 länder får köra på bandet. De flesta dock endast på enstaka kanaler, eller rättare sagt delband på 2,7 kHz.
Aktuellt band i Norge är 5260 - 5410 kHz de får köra med bandbredden 6 kHz, enligt PT, dock visar länken ovan något annat vad gäller frekvensplaneringen.
Hur man tolkar detta vet jag inte, eller vad färgerna betyder?
Men det kan säkert LA killarna.
Stor aktivitet var det i alla fall under den gånga helgen, jag hörde trafik på exvis: 5340, 5341, 5350, 5390, 5300, 5406, 5393, OBS att man kör övre sidbandet, USB vid telefoni. Morse trafik förekommer oxo. Kvällstid har jag ännu inte lyssnat.
Och 5398,5 kHz verkar vara någon form av anropsfrekvens.
Utöver detta har man i Norge 5410 - 5420 kHz för räddningstrafik.

Lyssna kan vi i alla fall i SM, och det kan var kula tt höra hur bandet beter sig. Min uppfattning efter helgen är att det är tyst, väldigt få stationer av icke amatörradiotyp, samt många Norska rdioamatörer som experimenterar med antenner mobilt etc.
Engelskmännen hör man på 5258,5 kHz USB.

Någon som har hört OH stationer på 5 MHz?

Här finns en sammanställning av 70 MHz bandet i LA landet:
http://folk.uio.no/tomvs/la4ln/BANDPLAN-NRRL-70MHz_091106.pdf

De
Roy SM4FPD
 
10,7 MHz är ju, eller var åtminstone förr en vanlig mellanfrekvens för BC-mottagares FM-band.
Andra övertonen från en sådan 5 MHz-sändare kan ju ställa till det för grannarna. Fast de lyssnar kanske inte längre på radio utan ser mest på TV.

/ Ingvar
 
FM mottagare har en ganska kraftig undertyckning av sin MF på 10,7 MHz.
Experiment med en mobil TX, på 10,7 MHz med WFM för att höras i andra bilars FM radio har gjorts och det lyckades inte.

Preskiberat hoppas jag.

de
Roy
 
Jag har lyssnat nu på småtimmarna, men inte hört mycket, förutom bokstavsfyren "V" på 5342 kHz.
Det vore kul om vi i SM också någon gång fick tillgång till 5 MHz.
Apropå tidigare diskussioner om att öppna sin TX utanför de ordinarie banden, hur skulle min IC-706MKIIG uppföra sig på 5 MHz?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
IC-706MKIIG är utvecklad en gång i tiden när det inte var tal om 5 MHz.
IC-706MKIIG är typgodkänd för de amatörband den är utvecklad för en gång i tiden. Dvs CE märkt, R&TTE typad, RoHS, och har E-mark.

E-mark betyder att bilbranchen godkänner att radion i fråga får installeras i en modern bil. Ehuru det innefattar sändning på 5 MHz får man fråga bilbranchen om. Det är inte självklart att E-mark innefattar detta, dvs framtida amatörband. Då det ju inte var aktuellt den dag IC-706MKIIG blev standard för E-mark i bilar.

En radioamatör får modifera sin radio, men han förväntas kunna den teknik som behövs för att verifiera att han inte ställer till med något jävelskap i sådant fall. Exvis sprider övertoner, spurrar etc. men så har det ju alltid varit. Samma princip som vid hembygge, eller att man kör med sändare och mottagare avsedd för annan marknad. Detta är inget nytt.
Efter modifiering är den inte längre typgodkänd. Men har samma spec som före.
Om man sänder på 5 MHz med en IC-706MKIIG kommer dess 7 MHz lågpassfilter att arbeta, spektrumanalys visar att exvis övertoner håller sig på en tillräckligt låg nivå.
Med en antennavstämmare har vi mycket god undertryckning, (ytterligare) av icke önskade toner.
IC-706all lämpar sig därför utmärkt att använda som TX den dag vi kanske får köra på 5 MHz.
Att öppna TX på IC-706all, påverkar inte några som helst andra specifikationer på de övriga banden. det gör endast att TX går på fler frekvenser.

Som radioamatör har man ett mycekt stort ansvar, även om man sänder med typgodkänd utstyr.

Att det finns burkar av fabrikat både med och utan fejkat CE märke som jag uppmätt som inte alls lämpar sig är ingen hemlighet. Det är inte bara övertoner utan även oönskade blandningsprodukter det handlar om. Enklare och äldre sk enkelsuprar, eller premixerstationer kanske inte alls lämpar sig för 5 MHz. Ex en DRAKE LINE. det finns riggar med MF på 5 MHz, eller 3995 kHz. Olämpliga då för 5 MHz med största sannolikhet.
Varför tänkte de inte på att 5 MHz skulle bli ett amatörband på den tiden?

de
Roy
SM4FPD
 
Nu är det dags för OZ att få 5 MHz.
I Danmark får de köra 5220 - 5450 kHz.
När bandet öppnas och vilka bandbredder de får köra, effekt etc vet jag ej än men återkommer.

Tur att vi SM har så många frekvenser redan och inte behöver, eller kan tillgodogöra oss fler. (ironisk)



Norrbaggarna kör i bandet 5260 - 5410 kHz USB


de
Roy
SM4FPD
 
Svenskarna är mer konservativa än de flesta vill erkänna.
Ta bara den allmänna rösträtten i Sverige, där var vi 8 år efter Norge och hela 15 år efter Finnarna.

Vi kommer nog få köra 5MHz en dag om en så där 10år eller mer.
Tills dess är de gamla banden mer än nog, men någon måste ju driva frågan.
Någon i det här fallet borde ju vara SSA.

/Emil
 
Här kan man läsa mer om 5 MHz i OZ:
DTRF - båndplan 60m HF/5Mhz
Tydligen måste man ansöka om specialtillstånd för att få sända där och det kostar 300 dkr.
Av dokumentationen finner jag inget om effekt, och varför Hz ibland i dokumentet skrivs med litet h, går ej heller att uttyda.

Det är i alla fall kul att vi får lyssna helt fritt i SM. de tär inte alla länder som får det.
Att lyssna är ju halva hobbyn, och ger då halv tillfredställelse och halva experimentlusten tillgodosedd.
Halv amatörradio är lärorikt även om man vill studera vågutbredningen, halva vågutbredningen.
Att studera vågutbredingen med hjälp av fyrarna som finns med i dokumentet, i egenskap av halva hobbyn är givande.
Ha så kul med att lyssna på OZ och LA på 5 MHz.
Med en gammal klassisk mottagare kan vi utöva halv, "klassisk amatörradio" på 5 MHz bandet.

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top