5 MHz bandet, lyssnartips

SM4FPD

Well-Known Member
I SM har vi bandet 5351,5 - 5366,5 kHz, vanliga telefonifrekvenser med USB blir då 5360 och 5363 kHz.
Har märkt att 44 gänget, har börjat köra på 5360 kHz USB.
Vi får köra USB med 15 W EIRP, vilket borde bli c:a 9 W till en dipol, (om jag tänker rätt)

Norrmännen har mycket större band och det är trevligt att lyssna på 5375 kHz USB.
Varje dag kl 10.00 SNT kör dom Ishavringen.
Dvs Nordnorska stationer.
Den nordligaste jag hört med god hörbarhet är LA5SL i Tromsö.
Ibland är JW4IUA igång, som sänder från Longyearbyn, dvs på norra Svalbard. Detta är ju DX för oss med vanliga antenner. Men han kan höras som en andeviskning.

Själv har jag en förkortad dipol för 5360 kHz, c:a 2 x 4 meter (antennen längd) med förlängningspolar. Antennen sitter tre meter över nocken, och går bra, oftast bättre än 2 x 40 meter antennen med stege på högre höjd.... 2 x 4 meters (antennens längd) dipolen är gjord av DL-1000 tråd som även utgör spolarna. Dvs inga skarvar vid spolarna.

Väldigt sällan hör man någon SM station ropa allmänt anrop på våra frekvenser, på lägre delen körs Morse.
Tyska stationer kan droppa in väl hörbara.

För övrigt är 60 meters våglängd är 5000 kHz där en normalfrekvnsstation sänder. 60 meter var förr ett omtyckt rundradioband.
På 5195 kHz CW sänder en radiofyr telegrafi, ibland Morse ibland F1. Bra som konditionsvarnare.

de
SM4FPD
 
Hi,
har kört lite, då och då, fram för allt tyskar och någon dansk på detta band, som jag inte har ägnat någon större uppmärksamhet tidigare. Lyssnat en del lite högre upp på NAT frekvenserna för flyget.
Har ännu inte haft tid att ta reda på hur bandet fungerar tidsmässigt. Skall kolla om norrbaggarna håller sin ishavsring igång. Har vi några SM:are som kör regelbundet?.
de SM7DSZ
 
Back
Top