50 eller 75 Ohms koax till dipol?

SM4VYS

Active Member
Hej! Ber om ursäkt om detta har avhandlats många gånger, men det var svårt att göra träffsäkra sökningar i forumet med de sökord jag kunde komma på...
Jag undrar en sak. Om jag gör en halvvågsdipol för 145 MHz så har ju den 70-75 Ohm i matningspunkten. Om jag nu vill ha exempelvis sju meter koax mellan den och en 50 Ohms utgång på en transceiver, vad blir skillnaden mellan att använda 50 och 75 Ohms koax? Utan tuner tänker jag nu. SWR borde ju bli 1,5:1 i båda fallen, men blir förlusten ändå större i det ena eller andra fallet beroende på var man "förlägger" missanpassningen? Hoppas jag gjort mig förstådd.
Mvh Kalle
 
Missanpassning i den "långa" kabeln ger mer förluster.

Jag löste det så här.
2m dipol.jpg
Jag vek ihop dipolen så fick jag 50 ohm.

En annan variant är att anpassa med en 1/4-våglängd 60ohm koax.
 
Man kan helt bortse från skillnaden i praktiken.

Lite beroende på exakt hur många "strömbukar" som kommer att finnas i kabeln så är ibland 50 ohms kabel "bättre" än 75 ohm och omvänt.

Skillnaden är ett par tiondels dB.

Dessutom blir realdelen av matningsimpedansen hos en halvvågsdipol i fri rymd med realiserbart tjocka element på 144 MHz lägre än 70 ohm än de nominella 73 ohm vilket minskar skillnaden ännu mera.

Med en diameter av 10 mm hos dipolen och en längd av 975 mm får man en impedans av 69-j1 ohm på 144 MHz, beräknat genom en numerisk lösning till
Halléns integralekvation:

1620041538144.png

Omgivningen samt gapet mellan dipolhalvorna för matarledningen torde sänka impedansen lite ytterligare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top