50 MHz fyrar?

SM4FPD

Well-Known Member
Jag lyckas inte bra med att Googla fyrfrekvenser på 50 MHz amtörband.
SSA hade en lista sen 2014.....
Så jag undrar om någon har några bra fyrar att ha koll på.
Verkar finnas fyrband på dels lägsta delen dels runt 50,2 MHz.
Jag är intresserad av fyrar som det finns chans att hör under dennna extremt låga solfläckstid.
Med enkel antenn.
Vad hållar ni passning på?

SM4FPD
 
De finns OZ7IGY på 50,471 MHz. Repetören SK7REE 51,850, har en del trfk och den kör jag mobilt från Falkenberg.

SM6DIQ
 
Jag tänkte mer på fyrar som man kan höra och som är aktiva i vår världsdel.
Världslistan är tydligen förlegad då SK2CP inte är med på 50,052 MHz.
Har för mig jag hörde en OK fyr på lägsta delen av 50 MHz i fjol sommar.

SK3SIX har jag noterat skall sända på 50,468 MHz

Tydligen en blandning av fyrar på lägsta delen och mellan 50, 4 och 50,5 MHz.

SM4FPD
 
Listan är från 20 mars 2020. Om inte SK2CP finns med så beror det förmodligen att ingen bemödat sig att rapportera in fyren. Vad du kan göra är att kopiera in listan i Excel och sen sortera på call mm. Om du har avståndsformeln (LA0BY har en bra "template") kan du sortera på avtånd och rensa bort de som är ointressanta. De fyrar du kan höra på tropo med hjälp av flygplan kanske ligger normalt på 300-600 km max avstånd. Sen så kommer ju de fyrar som hörs vid Es. De ligger ju normal på avstånd runt 600-2200 km för enkelhopp. För aurora har man ju en annan utbredning.

Alla fyrar skall ligga mellen 400-500 men många har inte flyttat, därför finns en hel del kvar under 100 kHz.

Exempel på lista….

beacons.PNG
 
Det finns "aktuella" eller åtminstone officiella listor att tillgå från IARU R1
https://iaru-r1-c5-beacons.org/
Och där finns mycket riktigt SK2CP med

Men som tidigare nämnts, så är inte listorna aktuellare än indatan.

Jag står i begrepp att försöka kontakta alla fyrvaktare i SM för att reda ut vilka fyrar som är aktiva, och därmed göra IARUs, www.beaconspot.uk samt SSAs databas så aktuell som möjligt.

Annars gäller generellt att alla 50 MHz fyrar i Region 1 skulle varit flyttade +400kHz innan 31/12 2015, med undantag av SBP (Syncronized Beacon Project) som i R1 har ett allokerat utrymme 50.000 - 50.010.

/Micke
 
beaconspot.uk
som nämns tidigare i tråden är bra. Där finns för varje fyr redovisat "latest spots" och man ser lätt om respektive fyr är aktiv och även vilken frekvens de hörts på. Dessutom finns "beacon map" med massor av fyrar på 50 MHz.
Förnämligt.
 
beaconspot.uk
som nämns tidigare i tråden är bra. Där finns för varje fyr redovisat "latest spots" och man ser lätt om respektive fyr är aktiv och även vilken frekvens de hörts på. Dessutom finns "beacon map" med massor av fyrar på 50 MHz.
Förnämligt.
Den är riktigt bra!
 
KUL!
Tack för all info!
Börjar få ihop lite fakta nu.
Frågan är bara var SK3SIX ligger, på 50,070 eller 50,468 MHz ?
 
Back
Top