50 Mhz och enkel yagi.

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Vad jag förstår så är det bara att köra 50 Mhz nu utan att ansöka om specialtillstånd?

Går det att köra DX (utanför EU) med en enkel yagi exempelvis 3 ele. Jag har förstått att bandet har likheter med 10m speciellt med e-skippen sommartid.

Hur beter sig 50 Mhz vid solfläcksmaximum ? Vad kan man förvänta sig att höra då? Är det som 10m bandet, att Australien går in 5/9+ utan någon antenn inkopplad :)

Tack!

73s de Loic, SM3VFE

För det mesta lär du ha kontakt med medelhavsregionen, typiskt avstånd vid bra konditioner, England, Rumänien etc.

Nu kan vi köra 50-52 MHz enligt undantagsföreskriften. Upp till 200 W ERP är tillåtet.

Följande finns nu publicerat på PTS hemsida:
_ _ _ _ _

Nyhet amatörradio
2009-01-29

PTS utreder möjligheterna till ytterligare undantag från tillståndsplikt för användning av radiosändare för amatörradio i frekvensbanden 7100-7200 kHz (1000W) och 50-52 MHz (200W). Bakgrunden till detta är en ändring i ITU:s Radioreglemente från den 1 april 2009 då frekvensbandet 7100-7200 kHz enbart allokeras (tilldelas) för amatörradio.

Frekvensbandet 50-52 MHz är under utredning efter att den analoga TV-sändningen upphört i Sverige. Bandet är internationellt koordinerat och det finns fortfarande andra länder som sänder s.k. '"broadcast". Denna primära radioanvändning måste Sverige ta hänsyn till. Av denna orsak ingår en begränsning av uteffekt till 200 W ERP i förutsättningarna för PTS utredning.

Innan utredningen är avslutad kommer PTS inte att ta ut några avgifter för amatörradioanvändning i dessa frekvensband.

_ _ _ _ _

På SSA.SE finns en förklaring på att det inte är 200 ERP som gäller. I begreppet ERP ingår även antennvinst i en viss rikting, vilket få personen har möjlighet att kunna mäta. I stället avses 200 W uteffekt.

På SSA.SE finns en förklaring på att det inte är 200 ERP som gäller. I begreppet ERP ingår även antennvinst i en viss rikting, vilket få personen har möjlighet att kunna mäta. I stället avses 200 W uteffekt.

Den enda s.k "förklaringen" är att ordförande påstår att han vid muntlig kontakt med PTS fått 200W som gräns.

Om man tittar på PTS hemsida så står det klart och tydligt att det är 200W ERP som gäller på grund av ev störningsrisk.

Vad gäller att beräkna "antennvinst" så ska alla amatörer klara av det. Alla antenner som saluförs har med uppgift om "db-förstärkning".

Sedan ska vi göra klart att PTS har släppt 50 Mhz temporärt med hänvisning att det försigår en utredning om bandet.

Sedan att ordförande inte klarar av att läsa på PTS hemsida utan hänvisar till Seven Eleven får stå för han själv.

Den enda s.k "förklaringen" är att ordförande påstår att han vid muntlig kontakt med PTS fått 200W som gräns.

Om man tittar på PTS hemsida så står det klart och tydligt att det är 200W ERP som gäller på grund av ev störningsrisk.

Sedan ska vi göra klart att PTS har släppt 50 Mhz temporärt med hänvisning att det försigår en utredning om bandet.

Då är det ju givetvis PTS skriftliga besked som gäller. Men finns det några andra begränsningar tro? Det har väl tidigare inte varit tillåtet att köra mobilt?

SA6APZ

Tidigare kunde man bara köra från en "fast punkt i terrängen", dvs longitud och latitud skulle anges samt antennhöjd. Detta gav olika resultat vad gäller tilldelad effekt för olika amatörer. Max var 200W ERP och en del fick 10W ERP.

Den enda begränsningen PTS angett är 200W ERP så jag förmodar att mobiltrafik är godkänd numera.

Huruvida detta stämmer efter PTS "utredning" vet jag inte. Förmodligen blir bandet helt fritt då, med ev neddragning av effekten. Så länge TV-sändarna fortsätter att användas i våra grannländer på 50 Mhz så tror jag att låg effekt blir resultatet. Det är ju inte bara Sverige som styr detta och jag tvivlar på att ev störningar tolereras av TV-bolagen.

Vad gäller att beräkna "antennvinst" så ska alla amatörer klara av det. Alla antenner som saluförs har med uppgift om "db-förstärkning".

Hur gör man med hembyggda antenner?

Dessutom om man ska följa reglerna exakt, ska man vara 100% säker på att uppgifter på antennvinst stämmer eller att man uppskattar värdet korrekt.

Jag tror att att en effektgräns, definierad med ERP, inte fungerar i praktiken och att regeln kommer att skrivas om så småningom.

Hur gör man med hembyggda antenner?

Dessutom om man ska följa reglerna exakt, ska man vara 100% säker på att uppgifter på antennvinst stämmer eller att man uppskattar värdet korrekt.

Jag tror att att en effektgräns, definierad med ERP, inte fungerar i praktiken och att regeln kommer att skrivas om så småningom.

Framför allt så tillkommer ett antal dB när antennen inte längre är i "free space" och får marken under sig.

Då är det ju givetvis PTS skriftliga besked som gäller. Men finns det några andra begränsningar tro? Det har väl tidigare inte varit tillåtet att köra mobilt?

SA6APZ

Jag ställde frågan om det även var tillåtet att köra mobilt till IMJ.

Visst,
Det är ett amatörradioband precis som alla andra numera...

//Hasse

"Hur gör man med hembyggda antenner?"

Det enda du ska följa är 200W ERP. Kör du mer kör du olagligt och riskerar att störa TV-sändningar. Kan du inte hålla dig inom den gränsen ska du inte köra på 50 Mhz. Det är inte PTS som ska kontrollera att du kör med laglig effekt, det är du iom att du är radioamatör och ska enligt ditt tillstånd ha kunskap om detta.

"Jag tror att att en effektgräns, definierad med ERP, inte fungerar i praktiken och att regeln kommer att skrivas om så småningom."

Denna gräns har funnits så länge jag kört 50 Mhz på separat tillstånd och har fungerat.

Är det lite konditioner behövs det inte så hög effekt, själv har jag med framgång använt en hembyggd deltaloop i ett äppelträd och det fungerade utmärkt trots att jag inte matade på med mer än ca 10 watt, som mitt tillstånd jag hade då tillät.

Hej,

Hur beter sig 50 Mhz vid solfläcksmaximum ? Vad kan man förvänta sig att höra då? Är det som 10m bandet, att Australien går in 5/9+ utan någon antenn inkopplad :)

Jag körde USA och Canada för 4-5 år sedan och det var 59 signaler så det går riktigt bra när det väl öppnar upp. DÅ hade jag en 5 elements beam. En stor fördel är att antennerna inte blir så stora. Det är absolut ett av dom roligaste amatörradio banden om man vill köra dx

Last edited:
dBd och ERP

För att försöka vara lite konstruktiv, så vill jag här framföra lite ang. ERP.

Som det visar sig ovan, så skall varje amatör veta detta.
I händelse av att minnet sviker, som det göt här ibland, så kommer här en liten tumregel.

Om du har 10W uppe i din feeder vid antennen och antennen ger 9dBd förstärkning, så kan du anta följande.
3dBd motsvarar en fördubbling av effekten.
6dBd ytterligare en fördubbling.
9dBd ytterligare en fördubbling

Således ger en antenn med 9dBd en antennförstärkning i beamriktningen 80Watt vid 10Watt inmatad effekt

10W 0dBd = 10W ut.
10W 3dBd = 20W ut.
10W 6dBd = 40W ut
10W 9dBd = 80W ut

73 KTC

För att försöka vara lite konstruktiv, så vill jag här framföra lite ang. ERP.

Som det visar sig ovan, så skall varje amatör veta detta.
I händelse av att minnet sviker, som det göt här ibland, så kommer här en liten tumregel.

Om du har 10W uppe i din feeder vid antennen och antennen ger 9dBd förstärkning, så kan du anta följande.
3dBd motsvarar en fördubbling av effekten.
6dBd ytterligare en fördubbling.
9dBd ytterligare en fördubbling

Således ger en antenn med 9dBd en antennförstärkning i beamriktningen 80Watt vid 10Watt inmatad effekt

10W 0dBd = 10W ut.
10W 3dBd = 20W ut.
10W 6dBd = 40W ut
10W 9dBd = 80W ut

73 KTC

Likadant är det när man stackar antenner för att vinna 3dBd (en fördubbling)

En riktantenn som ger 9dBd förstärkning som stackas med en likadan antenn så får man 12dBd.
För att få yttrligare 3dBd så måste man dubbla antalet antenner till fyra stycken o.s.v.

I all välmening istället för att .............
KTC

En riktantenn som ger 9dBd förstärkning som stackas med en likadan antenn så får man 12dBd.
För att få ytterligare 3dBd så måste man dubbla antalet antenner till fyra stycken o.s.v.
Dessa 3 dB per dubbling är i praktiken lägre pga förluster och eventuella fasfel i delningskablaget, men använt för att beräkna ERP duger det alldeles utmärkt och bidrar till en god säkerhetsmarginal.

/ Göstha

Hej,

Vad jag förstår så är det bara att köra 50 Mhz nu utan att ansöka om specialtillstånd?

Går det att köra DX (utanför EU) med en enkel yagi exempelvis 3 ele. Jag har förstått att bandet har likheter med 10m speciellt med e-skippen sommartid.

Hur beter sig 50 Mhz vid solfläcksmaximum ? Vad kan man förvänta sig att höra då? Är det som 10m bandet, att Australien går in 5/9+ utan någon antenn inkopplad

Tack!

73s de Loic, SM3VFE

när man pratar om den mest förekommna vågutbredningstypen på 6M bandet benämns det vanligen som "Sporadiskt-E", eller "ES", "Es".

"E-skippen" det är nåt jidder från kanylerna på 27 ;)

Dessa 3 dB per dubbling är i praktiken lägre pga förluster och eventuella fasfel i delningskablaget, men använt för att beräkna ERP duger det alldeles utmärkt och bidrar till en god säkerhetsmarginal.

/ Göstha

Det finns vad jag förstår undantag då det ger mer än 3dB om man stackar t.ex. två turnstile eller halo:s.

Back