50 MHz relästation?

SM4FPD

Well-Known Member
Har vi ännu någon relästation på 50 MHz FM i SM?
Någon som byggt en sådan?
Det finns ju några på 29 MHz FM i SM.

Förslag på prylar för att bygga sådan vore kul?
Surplus? Modifeirad komradio? Hembygge Tx o RX? 27 MHz rig med dubblare? Kanske någon grön radio?
Filter, blir stora om man skall ha samma antenn för Rx o TX.


de
SM4FPD
 
Enligt SSA repeaterlista finns ett halvdussin aktiva, men det kanske är oklart hur aktuell listan är...
I Upplands Väsby har i alla fall funnits en, jag tror att den fortfarande är igång.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Har vi ännu någon relästation på 50 MHz FM i SM?
Någon som byggt en sådan?
Det finns ju några på 29 MHz FM i SM.

Förslag på prylar för att bygga sådan vore kul?
Surplus? Modifeirad komradio? Hembygge Tx o RX? 27 MHz rig med dubblare? Kanske någon grön radio?
Filter, blir stora om man skall ha samma antenn för Rx o TX.


de
SM4FPD

SE0E /R 51.810 - 600 KHz som jag är inblandad i

Körs med en J-pole antenn (ca 2 dBd gain) och en Procom duplexer (stor som en attacheväska dvs med förkortade burkar)

Radion är en fullduplex moddad GE (General Electric) RANGRII som kan prutta ut 110W men vi kör den lite mjukt på 50W för duplexfiltret skall ha optimal prestanda. Denna radio finns att köpa färdigmoddad från repeaterbuilder.com (reservation för adressen) eller som surplus omoddad på ebay för ca 50 USD

Duplex-Filtret kostade runt 7000-10000 om jag minns rätt

73 de SM0TSC - Johan
 
Tack för inläggen.
Viss aktivitet förekommer då i alla fall.

Simplex FM ? Finns sådan?

Eller är 50 MHz ett band där man mest väntar på "öppningar". Inget ont, snarare tvärt emot om det.

Själv minns jag Polisradion på 42 MHz, och kommer ihåg lastbilar, elverkets bilar etc med 40 MHz komradio. Väldigt bra räckvidda verkar det ha varit.
Först när polisradion flyttade till 79 MHz började man flytta basantenner till höga byggnader och berg. Men detta kan ju även ha berot på att Polisen har fått större områden att täcka i och med utglesningen av personal.
Visst vore det med detta i minne att prova på lite mobilt 50 MHz, men det måste ju finnas motstationer. Även här borta i de västa glesbygderna.

Lite besviken är jag dock på radioamatörerna numera då experimentlusten verkar ha avtagit. Vore det i början av 70 och 80 talen skulle man ha gjort vad som helst för att börja experimentera på de nya band vi får.
Så man kan funderna på varför det är så tyst, och om vi skulle få 70 MHz, kanske bara fem aktiva i landet? Hela 5 MHz i Norge tvärtyst numera.


de
SM4FPD
 
Simplex FM ? Finns sådan?

Eller är 50 MHz ett band där man mest väntar på "öppningar". Inget ont, snarare tvärt emot om det.

Här i Ludvika testas det lite då och då på simplex. I Mora verkar aktiviteten vara betydligt större. Själv ligger jag på 51,510FM i bilen och ropar CQ. Oftast inget svar, men har kört en del på sporadiskt E. Vill man köra med någon i omgivningarna får man ropa upp på lämplig 2m repeter och "beställa" ett QSO.

Dock kör jag inte särskilt mycket bil då jag inte behöver det, och bensinpriserna inspirerar inte till någon nöjeskörning tyvärr.

de Anders SM4RNA
 
Back
Top