50MHz tillstånd!

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej alla!

Är det nån som vet om även 50MHz tillståndet är borta?
Alltså ingen avgift för detta?
Är nu QRT på 50MHz, men har tillstånd för bandet.
Behöver jag säga upp tillståndet eller är det fritt?

Tacksam för tips!

73 de SM6VTZ/Christian
 
Hej Christian!

Så vitt jag vet är 50MHz fortfarande inget amatörband. Därmed är det tillstånd och tillståndsavgift som gäller. Vill du inte betala måste du alltså säga upp det.

Fast det är förstås bättre om du blir QRV igen.

73 de SM4RPQ/Leif
 
Det är fortfarande så att man behöver specialtillstånd på 50Mhz. Man kan ju hoppas på att man slipper det då TV bandet stänger ner 2008
 
SM6VTT said:
Det är fortfarande så att man behöver specialtillstånd på 50Mhz. Man kan ju hoppas på att man slipper det då TV bandet stänger ner 2008


Japp, kollade med PTS häromdagen & dom sa att det kostar 136:- per år att ha tillståndet, plus att dom måste ha in uppgifter på hur hög antenn du har & vilka kordinat du bor på!!
 
Visst är det löjligt? Dom 136kronorna kunde dom skippa. Ge sändningsförbud på dom orter och ev. angränsande orter med tv sändare på det bandet.

Eller som dom har/hade i Norge, ge sändningsförbud om du stör.
 
50mhz

Slutkört på 50 MHz?
"PTS har av regeringen fått i uppdrag att utreda vilket frekvensutrymme som kan frigöras i samband med att de analoga markbundna tv-sändningarna upphör och för vilka användningsområden det kan utnyttjas. I uppdraget ingår att belysa olika konsekvenser av alternativa användningar, bl.a. hur befintliga och nya frekvensanvändare påverkas, möjligheterna att utnyttja gjorda investeringar i infrastruktur samt förutsättningarna för att utveckla tjänster och produkter för en internationell marknad"

Jag hänvisar till DL7 sidan för vidare förfäran!!

Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
SM7WSJ said:
Slutkört på 50 MHz?
"PTS har av regeringen fått i uppdrag att utreda vilket frekvensutrymme som kan frigöras i samband med att de analoga markbundna tv-sändningarna upphör och för vilka användningsområden det kan utnyttjas. I uppdraget ingår att belysa olika konsekvenser av alternativa användningar, bl.a. hur befintliga och nya frekvensanvändare påverkas, möjligheterna att utnyttja gjorda investeringar i infrastruktur samt förutsättningarna för att utveckla tjänster och produkter för en internationell marknad"

Jag hänvisar till DL7 sidan för vidare förfäran!!

Håkan SM7WSJ

*****************************
051128

Läste nyss på DL7 sidan att SSA lämnat in en intresse anmälan!! mkt bra,, kommer att betala medlemsavgiften även nästa år. (70mhz ska man väl bara drömma om nu men en endaste liten del skulle vi väl kunna få även om jag inte har något bra argument för det,,)

73 Håkan
 
Last edited:
Back
Top