50Mhz

kanske dax att döpa om 50MHz NAC till ´"WSJT 6m challenge" ?
hörde endast fem stn på CW/SSB markvåg under kvällen....

Jag är helt och hållet beredd att hålla med! Det börjar bli riktigt tråkigt att försöka köra utan dator nu. Körde 8 qso, hörde en i JO57 men som vanligt inte hör mig trots att han går bra, missade en tysk (grattis WET som lyckades) och snabb qsb ställde till det med de få långväga man hörde men det är ju ok. När man kikar på clustret via mobilen blir man däremot inte så munter när nästan allt är jt6m...
 
Körde en hel del SSB/CW och bland annat S57RR ropade in på mig på 155. Nån Engelsman hade hört mig i IO91 enligt clustret. En annan Engelsman mejlade mig och sa att jag kom igenom med burstar då och då. Ganska kul tycker jag men tråkigt att folk inte tjoar tillbaka.
Det är aningen för tidigt för att säga att detta var årets sämsta test men jag är mycket besviken på aktiviteten och även kondsen för de var faktiskt dåliga men brusnivån var även hög.
Körde faktiskt nån ny station men var var alla SM7or? Ropade länge mot Stockholm men fick ingen SM0a, och Södermanland och Östergötland..... Finns 6m där?
JT6M.... Ja, ibland är det lite mycket JT6M men när man ropat i 2 timmar och det börjar bli en kvart mellan QSOen så börjar det bli dags att gå JT6M. Det fungerar ju uppenbarligen men inte alltid.
Provade med OY3JE men vi fick avsluta, började find med fina och hela calls dök upp i rutan, sen hände inget och 17 minuters testtid var förlorad. Provade också med SM2A men SM2 var svårt igår.
Fick till slut SK2AT men oj vad vi fick hålla på länge innan det ville sig. Det verkade som om de hade AU däruppe för han fick massor med pingar men svårt att decoda.
73 Magnus
 
Körde en hel del SSB/CW och bland annat S57RR ropade in på mig på 155. Nån Engelsman hade hört mig i IO91 enligt clustret. En annan Engelsman mejlade mig och sa att jag kom igenom med burstar då och då. Ganska kul tycker jag men tråkigt att folk inte tjoar tillbaka.
Det är aningen för tidigt för att säga att detta var årets sämsta test men jag är mycket besviken på aktiviteten och även kondsen för de var faktiskt dåliga men brusnivån var även hög.
Körde faktiskt nån ny station men var var alla SM7or? Ropade länge mot Stockholm men fick ingen SM0a, och Södermanland och Östergötland..... Finns 6m där?
JT6M.... Ja, ibland är det lite mycket JT6M men när man ropat i 2 timmar och det börjar bli en kvart mellan QSOen så börjar det bli dags att gå JT6M. Det fungerar ju uppenbarligen men inte alltid.
Provade med OY3JE men vi fick avsluta, började find med fina och hela calls dök upp i rutan, sen hände inget och 17 minuters testtid var förlorad. Provade också med SM2A men SM2 var svårt igår.
Fick till slut SK2AT men oj vad vi fick hålla på länge innan det ville sig. Det verkade som om de hade AU däruppe för han fick massor med pingar men svårt att decoda.
73 Magnus

Au dök in runt innan 22 SNT enligt Kiruna mag.meter, men jag hörde inget av Au i SM0.

Eftersom det var så låg antal aktiva, blev det mest CW-CQ på SSB delen (tills man skaffar CQ-DigitalVoice).

Hörde inget på JT6, mest QRN mot Syd och Norr - i bästa riktningarna :-(

Bästa dx blir ofta SA6A som alltid(?) går att köra, sen sydliga SM3 och nån OH.
 
Fick till slut SK2AT men oj vad vi fick hålla på länge innan det ville sig. Det verkade som om de hade AU däruppe för han fick massor med pingar men svårt att decoda.
73 Magnus

Vilken mode och vilken vågutbredningstyp? Var det på norrskenet?

Jag hörde dig här nere i Falkenberg men svagt nere i bruset. Jag har å andra sidan bara en dipol för 20 m att lyssna med...

SA6APZ
 
Eftersom jag inte kör JT65 då jag anser att det är en Fusk mode.
Undrar jag är det olika klasser i NAC eller går all under samma?
När man kör CW så decodar man ju själv men med JT65 skiten så är det ju datorn med hjälp av en databas och även internet.
Skall vi tävla så låt oss tävla på samma villkor.
 
Det påminner mig im en artikel som jag läste i CQ för 10-15 år sedan. Där spekulerades om hur contesting skulle se ut om 30 (?) år.

Artikelförfattaren spekulerade i att det skulle finnas en obemannad klass där man då och då under testen kunde kolla hur det gick för den egna datorn. Efter testens slut skickades sedan resutatet automatiskt in till testledaren.

Mina egna erfarenheter av "datormottagning" inskränker sig till några QSO:n med PSK31 när detta dök upp. Att, i contestsammanhang, blanda sådant med "riktig" radio verkar ju vara rena vansinnet. Men gärna en egen klass till sådant. Det skulle ju t.ex. kunna ge döva en chans att vara med.
 
hur ska man reglera den inbyggda databasen i hjärnan - alla hjärnor är ju olika ?
den databasen innehåller ju signal, lokator, och antennriktning....vid större HF contest är detta inte så avgörande, men i NAC och andra få-antal-QSO tester.

läste K1JT's svar i senaste DUBUS ang. deep search vs. fusk via databas.....
 
Vilken mode och vilken vågutbredningstyp? Var det på norrskenet?

Jag hörde dig här nere i Falkenberg men svagt nere i bruset. Jag har å andra sidan bara en dipol för 20 m att lyssna med...

SA6APZ


Hej Fredrik!
De var på JT6M som vi körde SK2AT och utbredningsformen var MeteorScatter med inslag av Ionoscatter om jag kommer ihåg rätt.

73 de Magnus
 
Eftersom jag inte kör JT65 då jag anser att det är en Fusk mode.
Undrar jag är det olika klasser i NAC eller går all under samma?
När man kör CW så decodar man ju själv men med JT65 skiten så är det ju datorn med hjälp av en databas och även internet.
Skall vi tävla så låt oss tävla på samma villkor.


Nja, det finns nog de som fuskar men det finns dom som gör genom att köra klusterDX med utan att vara säkra på att det verkligen är DXet de hör så kör de stationen emellan alla TU UP innan stationen identifierat sig.

Dock är ju det som att fuska med sig själv.
Jag vill ha båda hela callen
Jag vill ha rapport eller Rrapoort
Sen skall jag ha RRRR och vara säker.
Sen skall man skicka 73.
Det finns de som fuskar, men "in the end of the day" fuskar man med sig själv.

73 Magnus
 
Den enklaste lösningen på det här med JT6M/digitalmoder måste väl ändå vara att göra som på NAC28 där man kör olika klasser vid olika tider. Som någon skrev kan det ge hörselskadade en möjlighet att vara med men kanske också öka intresset för digitalmode.

Tävlar på lika villkor gör man väl dessvärre aldrig. En del har mycket pengar och kan då skaffa sig en "värstingradio" med en mast som är högre än allt i omgivningen etc, men jag förstår vad du menar.

I somras upptäckte jag att det fanns något som hette JT6M för att jag via min mobiltelefon lyckades komma åt ett cluster och såg då nästan enbart sådana spottar. Jag fick aldrig radion att fungera tillsammans med datorn så jag gav upp försöken att ge mig på det och efter att ha läst artikeln om Deep scan kan jag minst sagt säga att jag tycker det verkar urlöjligt. Varför inte köra qso via Skype istället?
 
Vad jag syftade på var JT6M Deep search. Det kanske inte framgick så väl. Jag är annars positiv till digitaltrafik där man utbyter information "på riktigt" (t.ex. psk31) och kan mycket väl tänka mig det som en separat klass i tävlingarna. Såg att det startats en annan tråd om just JT6M Deep search så vi får väl hålla igen med åsikterna om det i den här tråden.
 
Last edited:
En helt annan inriktning av 6m tråden.

Fick ett infall vid nyår och sökte 6m tillstånd igen. Hade det på 90-talet. Någon som vet hur lång handläggningstiden är?
Det vore ju kul att få tillståndet snart. Det är ju faktist en del Es och Au öppningar där. Var en fin öppning på 10m ikväll.

Och ja.. jag har noterat att det finns dom som tycker att man inte behöver söka tillstånd. Men jag föredrar att ha det i tryck.

73 de Örjan
 
Hej,


Jag sökte ett tillstånd i höstas för en experiment beacon och det tog ungefär en månad innan det började hända saker.

Lycka till, 73 Håkan SM7WSJ


PS: Lugnt på 50mhz hos mig i kväll även om det har karaktär att vilja öppna. LA och OZ är rapporterade på clustret.
 
Last edited:
I vår och sommar får ni spotta i lurarna och lyssna efter mig på 6m. Konfigurationen just nu är en M3 yagi och IC706MKiiG plus ACOM-1000. Planer finns på att förlänga boomen på M3:an och haka på 2-3 direktorer till. Till sommaren kommer jag även att ha en 3-el SteppIR på separat mast och den går också att använda på 6 meter.

Så, gräv vaxet ur öronen och lyssna efter HM77es. Förra sommaren körde jag 23 svenskar på 6M och då med 100W och den handroterade M3:an bara 6 meter ASL. Nu kommer den upp 15m och är försedd med rotor.
 
ES säsongen i full gång

Hej,


Det har vaknat till rätt ordentligt på 50mhz med stora delar av EU aktivt. Man kunde även idag se att en del EA stationer har kört Jänkare så nu börjar det.


Om man vill se vad som är på gång för tillfället är länken nedan lämplig.

V-UHF QSO real time maps



Håkan SM7WSJ

PS: ännu inget ES på 144mhz
 
Sådär, då har man debuterat på 50 MHz. Det var inte alls meningen egentligen. Jag klippte till en trebandsdipol för 14, 18 och 28 MHz i helgen och la ut (dipol-) benen på ett plasttak knappt tre meter över mark, och hade ju tänkt köra just de banden. Men eftersom 6 meter var öppet och SWR:en var låg nog att köra på så provade jag att svara på ett CQ. Så nu har man fått sina första 6 m QSO i loggen. Mallorca och Kroatien blev det.

SA6APZ
 
Sådär, då har man debuterat på 50 MHz. Det var inte alls meningen egentligen. Jag klippte till en trebandsdipol för 14, 18 och 28 MHz i helgen och la ut (dipol-) benen på ett plasttak knappt tre meter över mark, och hade ju tänkt köra just de banden. Men eftersom 6 meter var öppet och SWR:en var låg nog att köra på så provade jag att svara på ett CQ. Så nu har man fått sina första 6 m QSO i loggen. Mallorca och Kroatien blev det.

SA6APZ

EA6VQ ????
 
Back
Top