50Mhz

sm7wcz

Well-Known Member
Har hört att en del har fått ett besked om att deras tillstånd upphör år 2004 och kan ej förnyas.Vad gäller sen? upphör det helt för radioamatörerna eller blir det ett band som tillfaller radioamatörerna ?
 
Har också fått nämnda brev, och det enda besked jag fått hittills tyder inte på några ändrade villkor, bara att tillståndet inte automatiskt förnyas och därför ska skickas om. PTS får tåla en massa dumma frågor med tanke på den konstiga "standardformulering" brevet de skickade hade.
Om det hinner bli förändringar innan december 2004 vet man ju inte.
Mitt tips: ligg lågt till dess så får vi se, ingen fara på torpet än alltså!
//SM4VZK
(med tillstånd och rigg för 50Mhz men ingen antenn.....än)
 
Jag fick svaret att det är bara att skriva på brevet man fick från dem, att man vill ha fortsatt glädje av 50 MHz. Sen skriver man under och skickar in. Inga formulärbrev där inte.

Men jag instämmer i att vokabulären i brevet är väl byrokratisk.
 
Hur ligger det till på 50 MHz i SM4 med tanke på Lockhyttesändaren? År 2100 eller? ;)
Jag bor ju så jag ser sändaren, men jag har ingen aning om hur länge denna mast ska vara i bruk. Men det vore kul att prova 50 Mhz någon gång...
 
Ja, vad som händer när det analoga marknätet släcks ner vet jag inte, vad jag har förstått tidigare så finns det en fastställd tidsplan för att först få bort alla sändare i band I d.v.s. låga VHF
Med tanke på att digitala marknätet sänder företrädelsevis på kanaler med möjlighet till lite bredare spektrum (UHF) så borde 50Mhz kunna bli ett band som vi har tillgång till med lite högre effekter säkert.
I mitt tillstånd har jag 100W uteffekt angivet, men flera bekanta runt om kring har tidigare bara fått 10W och varför vet jag inte. Det verkar iallafall som om PTS inte är så restriktiva längre?!
Vad har ni andra fått för uteffekt?
 
Jag tror vi har 300w ERP på SK7CA.
Det innebär väl 100W till en -9dB koax till en 6 el Yagi, så brukar
grabbarna säga i alla fall, HI
/ Tommy
 
Max tilldelad effekt är 200W i Sverige. Mindre effekt beroende på hur nära aktuell tv-sändare du har ditt QTH.

Jan
 
Jag gjorde ett försök för några år sedan att få tillstånd från QTH i Askersund, minst 10 mil söder om Lockhyttan. Det var absolut nej.
Visste att en amatör i Motala, 3 mil söder om Askersund fått tillstånd med reducerad effekt.
För mig är det väl bara att vänta......
73 de Lars / SM4WGB
 
En liten koll! är det igenteligen det jag frågar om som ni svarar på?? ;) för det står ju att det INTE går att söka nytt tillstånd på grund av förändrad användning av frekvenserna
 
Klart vi svarar på din fråga!
Det står såhär "På grund av förändrad frekvensanvändning kan nytt tillstånd med, i förhållande till tidigare tillstånd, oförändrade villkor inte medges."
Altså: det står inte att nytt tillstånd inte kan ges.

Vad gäller sen?
Ja det vet vi ju inte, se TV-diskussionerna ovan.
Som sagt: enligt samtal med PTS så finns inga skillnader i frekvensanvändningen på 50Mhz, iallafall inte nu.
Pratade också med en som haft tillstånd en längre tid som sa att ett brev av denna typ dyker upp med jämna mellanrum.

Naturligtvis så vore det kul om det blev ett amatörband på sikt, vi får väl hoppas på det!
MVH Andreas
 
Jo efter att man läst texten ett x antal gånger så kan man få ut vad det handlar om.typisk byråkrat svenska
 
Har inte sett till brevet ni talar om, men det kan ligga till så att PTS måste gå ut och göra så här innan användningsområdet på nämda band ändras.

En lite kommentar ang. maxeffekten kan jag oxo kosta på mig.
på mitt tillstånd står 500W ERP och vad jag erfarit är det max och inga dispanser ges för högre effekter.

73´s es CU on SIX
 
Har vart i kontakt med PTS för att reda ut det hela. Det är en standardtext. Olyckligt forumulerad. Det är bara inkomma med ansökan om förlängning så är det inga problem. Så tillvida inga nya KANAL2 (TV1) sändare har dykt upp i närområdet

//SM0TSC
 
50 Mhz tillstånd

Vill bara meddela att jag fick själv detta nämnda brev vid slutet av förra året,
Skickade in tillståndet för nyande för två veckor sedan och fick svar och nytt tillstånd av Per Kjellin efter bara en 1 1/2 vecka. Nu får jag fortsätta köra 50 Mhz till nyårsafton 2006.

Ha en bra sommar.
 
Jag hade tillstånd för 50MHz för några år sedan, men körde knappt något. Så jag struntade i att förnya. Men vad händer nu när avgifterna för det vanliga tillståndet tydligen skall tas bort? Blir det "gratis" på 50MHz med?
(Jag är en tvättäkta Smålänning :)

73 de Anders, SM7TJC
 
Var finns det PDF-blankett för tillståndsansökan?/info om hur ansökan skall se ut?
 
Det behövs ingen blankett. Du skriver ett vanligt brev där du uppger ditt QTH i longitud och latitud tillsammans med en enkel ansökan om att du vill komma ut på 50 mHz.

73
Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Ja är bohusläning men undrar oxå, blir det gratis att köra 50MHz? :)

73 Christian -6VTZ
 
Back
Top