51 Mhz mobilt

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Bytte ut min gamla ICOM H2200 i bilen till en trebandare, 51/145/432 Mhz. Innan jag företar ett mer avancerat antennbyte, skruvade jag av min 1/4 våg 145 Allgon-pinne och satte, på test, dit en gammal mobiltelefonpinne som låg i garaget. Ni som var med då, minns ni? En ca 700 mm lång allgon-pinne med stor öppen spole på mitten, som är lindad både med- och motsols. Underdelen är 230 mm och överdelen är 460 mm. Om jag minns rätt, var det en 1/4, med en 5/8 över, för ca 460 Mhz.

Till min förvåning funkar den "operativt" ganska bra. kör 6 m mobilt i Helsingborg över vår repeater på Söderåsen och även Köpenhamnsrepeatern. 2m och 70 cm funkar också OK. Har inte mätt den ännu.

Men så min fundering: Man kan ju förlänga både under- och överdelen på denna gamla antennen. Skulle man kunna "trixa" till detta så att den får den rimligt avstämd. Har dessutom fler sådana här antenner, med fler sådana öppna spolar. Kanske en spole till?
//Bengt
 
Mina antenner.
Vilken variant har du?

two collinear antennas.jpg
two stubs.jpg

Den blanka har samma mått som du anger i den nedre delen men den övre är kortare.
 
Tack för din fina länk. Har suttit med räknaren och lekt. Jag har den vänstra. Alltså den med stor stubb.
Om man vänder på den och tänker sig att nedre delen blir 1/4 på 145 Mhz, skulle man då kunna förlänga övre delen med ca 870 mm, varvid hela antennen då blir ca 1390 mm, 1/4 på 51 Mhz.
Då skippar man 70 cm.
 
På 2m blir ju antennen ca 3/4 wl och då strålar antennen nästan rakt upp.
För att då få fasvridningen korrekt mha stubben så måste den vara ca 50cm lång men ihoplindad givetvis.
Den nu lite för korta stubben som är ca 17cm räcker inte till och med toppsprötet justerat till resonans på 145MHz så hamnar 6m resonansen på 65MHz.
Det känns för svårt att simulera den ihoprullade stubben, jag kan inte säga att jag litar helt på resultatet.
 
Tack för dina tankar. Jag börjar med att ansluta instrumentet och sen kan man ju labba lite med olika längder, både under och över.
Här nere har vi, än så länge, 5-6 +grader, så det blir till ut och labba lite i morgon. Återkommer med kommentarer efter detta.
 
Då blev det så här:
Efter labbande, räknande och mätande med spröten enligt ovan, utan positiva resultat, och därefter lite radiokörning med 6m killar i Köpenhamn och inte minstSM6DIQ mobilt i Halland,
rotade jag fram mitt 5/8 spröt för 2m i garaget. Ni som minns, stor spole i botten och ca 1300mm långt. Voala! Perfekt avstämt för 145 Mhz, blir detta helt OK avstämt på 51 Mhz.
Dessutom OK även på 70 cm, även om vi inte länge kör detta band så mycket analogt mer. Så det blev beställning på ytterligare ett 5/8 spröt för jobbilen och programmering av 6m kanalerna där också.
 
En sådan antenn har jag liggande i förrådet. Den satt bak på min röda Volvo 142-68. ;)
 
Nä, det är den kompaktare spolen. Här i en magfot, men sitter i ett vanligt allgon fäste på biltaket. Din spole funkar säkert lika bra. Har haft en sån också.
Se nedan. Sorry, lite för "tung" bild.
Blev förvånad, men även bekräftad, att när det gäller antenner så kan man inte bara räkna, utan måste även labba. Mycket gott resultat.
Så en uppmaning: Kör mer 6m! Helt annorlunda vågutbredning än 2m. Hur kul som helst.

58anten.jpg
 
Du får gärna ge oss måtten på det hela.
Toppsprötet var visst 1300mm
Spole 5 varv.
Spolens höjd?
Spolens diameter?
Avstånd från spole till jordplan?
 
Tot höjd från jordplan: 1300 mm
Spole 5 varv
Spolens höjd: 45 mm
Spolen diam: 30 mm
Avstånd spole, jordplan: 10 mm

Tillverkade, mest för test, en till, från mina gamla mobilpinnar enl följande:
Klippte nederdelen 20 mm från spolen/stubben och satte dit en 6 mm hona. Förlängde överdelen med ett tunt spröt, så att tot längd jordplan topp blev 1300 mm.
Alltså, kan man säga, hemtillverkad 5/8 145 Mhz. Denne funkar, i stort sätt, lika förträffligt som original 5/8, bilden.

Konklusion: Antenner är ett härligt område att labba med!
 
Absolut, pekfingret slant. Skall vara 100 mm.
Nedan ser du mitt test-hemkok, som, som sagt, funkade lika bra som org ovan.


IMG_20191206_135142.jpg
 
Back
Top