51 MHz

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att få information om hur mycket aktivitet vi har på 51 MHz. Vad jag ser i repeaterlistan på SSA så kan det vara en 5-6 repeatrar samt lite crosslänkar aktiva i SM.

Har ni någon aktiv repeater eller liknande i närområdet?.

Det känns som att vi var rätt laddade när vi skulle få tillgång till 6M utan specialtillstånd men det verkar inte ha blivit så mycket därefter.

Den vanliga DX trafiken på 50 MHz rullar ju på även om det här solmaxet än så länge inte varit lika bra som förra.

mvh Håkan SM7WSJ
 
51,510 är ju anropsfrekves för FM. Den ligger med i scanlistorna i mina apparater. Fler repeterkanaler känner jag inte nåt större sug efter och jag ser inte det heller som någon form av "aktiviitet". Intressantare vad man kan köra direkt i stället.
 
Hej!

Jo vi har ju alla olika syn på vad som är riktig aktivitet...

Det som jag är intresserad av är att se hur vi valt att utnyttja vårat nya HAM band sedan 4 år tillbaka. Om man tittar lite på jänkarna så verkar dom vara väldigt mycket mera för att bygga och experimentera än oss. (i alla fall inom detta område)

Southern California Six Meter Repeater Directory

Vad jag känner till så var det en 6M repeater i SM6 som släcktes pga dåligt nyttjande och det skulle vara väldigt intressant att höra hur det ser ut för övrigt i vårat avlånga land.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Det känns som att vi var rätt laddade när vi skulle få tillgång till 6M utan specialtillstånd men det verkar inte ha blivit så mycket därefter.

Ja jag kan ju bara prata för mig själv och inte var det ett nytt repeater band jag var sugen på att få tillgång till.

Vi har redan sveriges mest underutnyttjade 70cm repeater och en Dstar som 4 personer använder häromkring, samt ett analogt repeaternät på 2m som täcker stora delar av SM2 och till stor del står tyst.

Jag ser inte direkt vad en 6m repeater skulle tillföra, väldigt få människor har ens en handapparat/mobil station med 6m.
 
Tack för input!

Jag tror det ser likadant ut på repeaterfronten i hela SM.

50 MHz fungerar ju mkt bra och är väldigt intressant. Dock som tråden inleds så verkar det som att den delen av 6M (51 MHz) som vi också har tillgång till inte har fått något uppsving.

Jag tror personligen att vi måste tänka nytt!!

6M är svårt att köra mobilt pga antenninstallationer men 2M går fint med en liten diskret 1/4 på lagoom stora avstånd.

Mina funderingar ligger lite i tankarna att man på den lokala 2M repeatern skulle lägga en RX på 51MHz infrekvens repeater som ligger i bakgrunden och lyssnar men att man ligger och vidareutsänder all trafik som går på 2M rätt ut på 51 MHz repeater utfrekvens med en slavsändare någon km bort.

Det blir ingen stor investering och man får med det intressanta att vid sporadiskt E som går upp till 6M så kan man få lite intressanta anrop över 2M repeatern som annars är rätt tom på förbipasserande. (blir det för mkt trafik släcker man länken med DTMF)

Jag vet inte om det finns någon substans i påståendet use them or loose them men lite mer aktivitet (även sammankopplad sådan) kan nog inte skada.

mvh Håkan
 
Jag förstår hur du tänker (rent tekniskt) men samtidigt förstår jag inte alls hur du tänker?

Du menar alltså att vi ska spegla trafik mellan banden för att dom inte ska vara så tysta?

Är det ens önskvärt att få in brusiga Spanjorer Fransmän och Tyskar på 2m repeatersystemen?

Ska vi spegla trafik för att hålla frekvenserna upptagen så kan vi väl skyffla APRS eller något annat på dom frekvenserna?

Jag lyssnade lite på 10m repeatern i USA nu när det var öppet, men det är inte den typen av trafik jag vill få in när jag bevakar 2m repeatern på jobbet eller hemma i vardagsrummet, eller ens när jag kör bil.
 
Hej!

Jag tror dom flesta inte vill ha in någon oriktad trafik på repeatrarna (kan nog vara helt korrekt och kanske en fördel med CTCSS)

Jag däremot har börjat att ledsna på att så gott som aldrig få några kontakter då jag är en hel del i bilen. En väg vore att spegla trafik från och till 6M FM som också är helt tyst (utom vid lite sommar ES)

10 M skulle nog inte gå då det blir för mkt trafik (och pirater) En del har gått vägen att använda internet för att länka samman men jag är lite mera old school och vill köra via radion. (Dock känner jag inte för att klä bilen som en julgran...)

Jag är inte ens helt säker på att man får länka ut trafik från lägre band på 145 MHz så det blir till att läsa på innan dylikt påfund sätts i verket.

mvh Håkan
 
Du har alltså en 6m fm radio i bilen och tycker att det är för tyst?
Ett alternativ kan ju vara att sätta kortvågsradio i bilen, eller att lyssna på 2m fm.

Själv är jag qrv från (80m) 40m till 0.7m när jag kör bil och det är aldrig tyst om man vill det.
 
Hej!

Jag har bara 2&70 i bilen och vill inte ha några större installationer i bilen. Jag kan däremot tänka mig att bygga på lite länkning på lokalrepeatern om det skulle visa sig ge lite mer nöje mobilt.

tänkte det kunde vara intressant att se hur dom som har byggt något på 6M FM upplever aktiviteten men inga direkta uppslag ännu.

Trevlig helg tillönskas mvh Håkan SM7WSJ
 
Jag tycker att det låter som ett riktigt trevligt initiativ. 2-meters repeatern tjänstgör ju då som konditionsvarnare för sporadisk E, med större "risk" för att man låter en burk stå och lyssna på frekvensen. Det kanske till och med finns risk att det därmed blir något QSO över repeatern.
När HF-konditionerna så småningom faller så skulle det inte vara omöjligt att ha 10 meter med.
 
Lite lustigt att först i princip säga att ett till repetersystem inte är vad som behövs eller ens efterfrågas och sedan hänvisa till USA som där det byggs och experimenteras och byggs just ett sånt system. Däremot håller jag med om att det är just nytänkande som behövs. Även om risken är att nån ska yppa att det nu gått så långt att vi inte vet vad vi ska ha alla band till.

Liknande frågeställning och situation borde väl även gälla för 1297MHz? Alltså FM-delen på 23cm. Är det ens rätt att tilldela band FM-delar? Är FM den naturliga standardmoduleringen på högbanden? Eller låser man bara aktiviteten så det blir som nu nästan ingenting? FM-delar har ju repeterkanaler och finns inga repetrar så finns ju ingen aktivitet. och där står vi? Eller?
 
Näe för min del ser jag inga fördelar med ännu ett repeatersystem vare sig på 6m som har större räckvidd eller på 1296 som har mindre räckvidd än 2m.

Men det kanske bara är för att jag saknar handapparat på dom banden, och samma sak gäller nästan alla motstationer, man har i bästa fall en duobands 2/70 apparat både i bilen och som handapparat, så det lär inte bli någon massiv trafik på dom banden hursomhelst.

Jag övervägde Yaesus FM-quadbandare i bilen, men satte dit en Yaesu 857 istället och fick hela kortvågen och SSB/CW möjligheter också, för några hundralappar extra.
Jag föstår ärligt talat inte målgruppen för den radion?

Är 6/10m FM stort i Japan eller något annat stort land kanske?
 
Lite lustigt att först i princip säga att ett till repetersystem inte är vad som behövs eller ens efterfrågas och sedan hänvisa till USA som där det byggs och experimenteras och byggs just ett sånt system.


Hej!

Jag är inte säker att jag förstår om du menar mig eller om jag uttryckt mig oklart på något vis?

Jag är för att vi borde experimentera som aldrig förr med våra underutnyttjade FM delar. Det finns dock vissa delar i landet där man gått för långt och bryter mot bandplan och andras trivsel.

Mitt USA exempel var bara för att visa på hur roligt man kan ha med att bygga system även på FM. Annars så håller jag med att det är jätteroligt att köra direkt och är rätt nöjd med att kört alla kontineter på 144 MHz CW.

Det ena intresset förtar inte det andra.... Det är en bred hobby.

mvh Håkan
 
Jag övervägde Yaesus FM-quadbandare i bilen, men satte dit en Yaesu 857 istället och fick hela kortvågen och SSB/CW möjligheter också, för några hundralappar extra.
Jag föstår ärligt talat inte målgruppen för den radion?

Målgruppen är mig. :D

Jag tänker att en mera komplex radio kan vara svår kanske farlig att hantera mobilt?

I Texas vet jag att de kör en del 6 och 10m FM-trafik. Både direkt och via repeter. Men de lyckas även "aktivera" 1,25m och 23cm. Men USA är ju inte lika i en ände som den andra. Storstad till ödemark.
 
Målgruppen är mig. :D

Jag tänker att en mera komplex radio kan vara svår kanske farlig att hantera mobilt?.

Nja, jag tycker inte att 857'an är besvärlig att hantera medans man kör, jag kör ju då nästan bara kortvåg/SSB med den (jag har ju ändå med mig handapparaten också så den får passa 2/70 även i bilen).
Det enda som kan vara lite besvärligt är DX som kör split, då blir det en del knapptryckning, så det brukar jag strunta i, eller så ställer jag in splitet när jag står stilla.

Jag körde faktiskt TO2TT två gånger från bilen, ena gången på väg hem från jobbet, men då blev jag felloggad, andra gången på väg till jobbet, precis innan jag kom in i stads-qrmet, så jag fick vända i en rondell och åka åt andra hållet :D

Tilläggas bör att jag har 8 minuter pendlingsavstånd till jobbet :D Det gäller att vara snabb!
 
Köra radio när man kör bil ...... jag häpnar!

Ja och jag har hört att en del faktiskt avänder TELEFONEN när dom kör bil också, eller byter mellan P1 och någon annan kanal på BILRADION.

Huga!
 
-VJX Kollar du PM någon gång?
Du svarade inte, så jag vet ju inte om du har läst!

Oj, ja ditt läste jag nog på mobilen (inte medans jag körde bil) så det var nog därför det blev obesvarat, jag fick ganska många PM den dan :D
 
Skillnaden i pris mellan Yaesu 8800 och Yaesu 8900 är 300 kr. Fast ska man ha antenner som passar fyra band så blir det dyrare. På 10-metern blir det bra räckvidd från bilen. Testade senast idag ett QSO på 28 MHz. Det var svårt att hitta en ledig frekvens eftersom halva Europa var där samtidigt.
 
Back
Top