6 Element Yagi för 70cm

SA0CNH

Well-Known Member
Byggde mig en kompakt Yagi idag av några skrotdelar ja hittade i mitt källarförråd.

PV rör från Biltema som bom. Tillklippta bromsrör av koppar för elementen.
Som mastfot använder jag min gamle magnetfot :) på en bakplåt , ( syns ej i bild )

Enligt designen ska den ge 10 dBi och förvandla mina 5W från Baofengen till 40W ERP.. Hm..?

Den verkar ju funka! Repeatrarna kommer nu in så starkt att de som QSOar låter lätt övermodulerade..

Men vad kan matningsimpedansen ha blivit?
Inga instrument att mäta med just nu.
Lägre än 50 Ohm tror jag.

tmp_15791-2017-04-21 20.01.47748597139.jpg
 
Last edited:
Det är väl en 8 elementare, eller räknar jag så galet?
För övrigt så är det ett snyggt bygge med enkla medel.
 
Det är väl en 8 elementare, eller räknar jag så galet?
För övrigt så är det ett snyggt bygge med enkla medel.

Nädå. Du räknar rätt :D Det verkar blitt en 8 elementare..

Jag trodde man bara räknade elementen efter drivningen,.:rolleyes:

O det ska vara 10.5 dBd inte dBi
 
Häng upp matarledningen på bommen lite bakom reflektorn så stör den antennen mindre. Simulatorprogrammet du använde, eller designen du hittat, borde ha angett en matingsimpedans för antennen. Som DK7ZB gör kan man anpassa med kvartsvågor av parallellkopplade coaxer. http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm

Mina nu ganska gamla erfarenheter av bärbart är att i alla fall på 2m även en dipol är väsentligt bättre än gummipinnen på apparaten. Gick en gång i fjällen med en dipol fasttejpad på metspöt av bambu, fastspänd på baksidan av ryggsäcken som mest innehöll kläder, dvs isolatorer. Dipolen gick mycket bättre än kompisarnas otympliga ändmatade ½-vågsspröt, och ändå matade jag med nån meter RG174= dämpsats och utan balun.

/Jan
 
Hej enligt DK7ZB så ligger matningsimpedansen på 28 ohm för en yagi antenn eller har jag fel ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej enligt DK7ZB så ligger matningsimpedansen på 28 ohm för en yagi antenn eller har jag fel ?

mvh Lasse sm0ydo

Hej Lasse

Ja det är ett värde jag sett på nätet också.. Så om jag antar att det är kring 30 Ohm och för enkelhetens skull utan någon imaginär del
Så blir ståendevågsfaktorn med lite formeltrixande ca 1.7 ( om jag fattar rätt )

mismatch_calculator_formula2.gif
mismatch_calculator_formula3.gif

reflectedpowerpercent.gif


Så med 5 Watt kommer endast 0.3 W tillbaka mot radion.
 
Last edited:
Hej är det där en komplex ekvation med vad heter det två olika svar som man kan rita eller räkna ut .
Imaginär eller realdel eller vad det nu hette

Det var länge sedan jag höll på med sånt

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej är det där en komplex ekvation med vad heter det två olika svar som man kan rita eller räkna ut .
Imaginär eller realdel eller vad det nu hette

Det var länge sedan jag höll på med sånt

mvh Lasse sm0ydo

Jo samma här :D Bra med lite Yagi matte för att motionera huve..
 
Jag har oxå gjort två 70 cm yaggis efter dk7zb beskrivningar på en metersbom för att få plats med dom
på en rotor på versndaräcket också så gjorde jag stackningskablaget själv med 75 ohm s N kontakter
 
Jag har oxå gjort två 70 cm yaggis efter dk7zb beskrivningar på en metersbom för att få plats med dom
på en rotor på versndaräcket också så gjorde jag stackningskablaget själv med 75 ohm s N kontakter

OK, Antar att du kör dem horiz polariserade för SSB då ? Vad kan man höra & köra med 2 stackade Yagis ?

Min är det ju vertikal pol. på. Har bara FM
 
Jag vet inte jag har inte testat dom ännu jag måste köpa mig en 2 och 70 cm radio med antingen Vfo ellet kanalradio ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag vet inte jag har inte testat dom ännu jag måste köpa mig en 2 och 70 cm radio med antingen Vfo ellet kanalradio ?

mvh Lasse sm0ydo

Oh spännande. Då har du nog någet att se fram emot! Du ska def. försöka få tag på nån bra beg eller prisvärd med VFO och SSB. kanalkörning näe...
 
Funderade på Icom 910 eller en Icom 201 så att jag har någonting att skruva och att löda på
 
Lägg en 'wanted' blänkare här på ham.se. Måste ju finnas många radios som står oanvända gömda någonstans.
 
Om du får för dig att sätta ellementen på ett fyrkantigt aluminiumrör så behöver du
plastdistanserna för att isolera spröten ifrån bommen.
Dom köper man ifrån Nuxom i Tyskland och betalar med Paypal dom har en hemsida på
internet.
 
Hm, tur att det fanns en knapp för engelska på deras webbshop.
http://shop.nuxcom.de/index.php?cPath=113_71

Ah, Jag är jättenöjd med Yagin jag fixade ihop. Kostnad 0 kr, och slår magnetfotsantennen med hästlängder. Kul att magnetfoten ändå ingår som just fot. Passande straff..

tmp_4160-2017-04-23 00.05.371543818994.jpg

Får laborera lite med vad jsg har nu. Och ska ropa lite CQ i veckan på 433.500 FM. Kanske nån hör och svarar
 
Last edited:
Back
Top