6-meters GP för 10m.

SM0VDT

Well-Known Member
Jag har tänkt stämma av en vanlig 1/4 GP för 6-meter med en tuner så den även fungerar på 10 Meter.

Jag har ställt frågan till LDG som tillverkar Autotuners, och de tror att den hamnar utanför tunerns avstämmningsområde? Vad tror ni?
Vad kan en 1/4 Gp för 6m tänkas få för imnpedans på 10M? Den fysiska längden överstiger ju i vart fall en 1/8 våglängd på 10 meter.

// VDT
 
En grov uppskattning är att impedansen i matningspunkten blir c:a 20 -j 200 ohm, alltså
lägre realdel och kapacitiv imaginärdel. Detta kommer sedan att transformeras i matarkabeln,
och är den lång nog så kommer man att få alla fasvinklar på impedansen.

SWR i antennens matningspunkt ligger i häraden 1:50, så en "autotuner" riskerar att få en svår uppgift på 28 MHz. Vid dessa frekvenser är anpassningsområdet inte så stort i dessa typer av "tuners".

Om man bara vill använda GP:n på 10 m så är nog det enklaste att sätta ett matchningsnät bestående
av en serieinduktans på c:a 1,6 uH och en parallellkapacitans på c:a 140 pF mellan antennen och matarkabeln. Detta måste tas bort när antennen används på 50 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svaret! Förmodligen enklare (för tunern) att stämma av det omvända - en 10M GP för 6M.

Å andra sidan ska ju dessa autotuners enligt specarna klara 6 - 1000 Ohm, så jag tycker det borde fungera. Beställer nog den billigaste bara för att testa. Fungerar det så fungerar det helt enkelt...

Ska även prova att montera min mobilpinne (CR-8900) på ett GP-fäste med jordplansspröt och se hur den fungerar.

Återkommer med testresultat!

// VDT
 
Fick min LDG Z-11 PRO igår. Det verkar fungera. Den stämmde av min trebandsantenn för 6/2/70 även på 10 meter. SWR under 1,4. Det sitter säkert massa spolar, kondingar och annat tjafs i antennen så jag trodde inte tunern skulle fixa det. Verkningsgraden på 10-meter är förmodligen snutt på obefntlig...

Kul pryl i alla fall!
 
Nu har jag mekat ihop en Gp för 6-meter och det var inga som helst problem att stämma av den på 10 meter med autotunern. SWR från 10 till 1,5 med tuner är helt okej!
Antennen funkar så klart finfint på 6-meter, mäte även på 2 meter, men ajabaja, där fungera det inget vidare. Förvånade mig lite, tredje övertonen hamnar ju på 150 MHz. På 70 cm gick det bättre, mellan 434 - 437 knappt någon SWR alls. Verkningsgrad urusel förstås...

Smackade även ihop min mobilpinne på GP-fäste med 1,4 meters jordplansspröt. Den fungerar bra den med, SWR 1,5 på störrre delen av 6m. 2,3 på delar av 10m. 1,3-1,4 på 2m och ingen alls på 70cm. Nu ska bara snöstormen förrsvinna så åker den upp i masten...

Ska se om jag kan ladda upp lite bilder senare på skapelsen...
 
Har man en tillräckligt lång och klen koaxialkabel till en antenn med högt SWR så löser sig
ofta anpassningsproblemet av sig själv...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag fick en gång ett råd angående att använda en antenn på flera band:

Se till att den inte är i resonans på något amatörband. Då blir det inga extrema impedanser på amatörbanden.

Det låter ju faktiskt lite logiskt. En helvågs dipol eller en halvvågs GP är ju inte så rolig att brottas med....
 
Har man en tillräckligt lång och klen koaxialkabel till en antenn med högt SWR så löser sig
ofta anpassningsproblemet av sig själv...

73/

Karl-Arne
SM0AOM


Dessvärre uppstår ju ett annat problem istället då.... I alla fall på högre frekvenser...:(
 
Back
Top