600 ohms högtalare köpes

SA0BLI

Well-Known Member
Söker en 600 ohms högtalare till en av mina SP-600.
Se efter vad du har i gömmorna och ring, sms:a eller maila.

73 Fredrik / sa0bli
070 728 1648

Mail
fredrik punkt grefberg snabel-a telia punkt com
 
Finner du ingen så kommer jag att sälja några trafos på TRADERA framöver 8 ohm till 1200 CT (600 + 600 Ohm)
Men sådan trafos finns även på andra ställen. E-bay kanske och en del Kinesställen.
Tror att BHIAB har sådana kvar, kan heta ST-32 https://www.bhiab.se/perl/index.cgi

Att idag hitta 600 Ohm högtalare är nog väldigt svårt.
De gjordes en kort tid då man byggde stereoförstärkare med rör och utan utgångstrafo.
Men de ersattes snart av transistorförstärkare.

Att linda en lämpligt trafo låter sig förstås göras.

Förmodligen hade även Halicrafter en trafo i sina högtalarlådor.
600 Ohm var på den tiden avsett för längre linjer.


SM4FPD
 
FPD de BLI

Tack för svaret.
Ja, det är riktigt. De är svåra att få tag på numera.
Ett bra exempel är ju mellanregisterhögtalarna till Stig Carlssons "Kolboxen".
Ca 800 ohm och nästan omöjliga att uppbringa.
Philips gjorde flera varianter av dessa, men de "rätta" ska ha de magiska bokstäverna "am" efter typnumret.
Trägen vinner, eller så...

73 Fredrik / sa0bli
 
Lindar du själv en trafo skall den vara ungefär 24 V till 2,8 V om vi ligger på 1 W nivån.
Får du tag på en trafo 110 V till 12 V bör det gå rätt bra. Om än med lite förluster, men nån dB här betyder inget.
23o V till 24 V jo det bör även det duga.
Men hör av dig här om du får tag på högohmiga högtalarelemement, som inte gummikanten har ruttnat på.....
Ibland kan man hitta högtalare som varit i PA anläggningar, korridorhögtalare från nån skola eller allmän plats.
I dessa finner man en trafo för lite olika anpassning som i det fallet används för att ställa in individuell nivå i ett 600 Ohm system.

de
SM4FPD
 
Jag tror att Edgar Audio har universaltrafos ifrån Hammond som är universella med olika omsättningar.

Sm0ydo
 
FPD & YDO de BLI,

Tack för bidragen.
Jodå, nog har jag hållit på och brottats med linjetrafos mm, och har nog igång nåra på ett 20-tal mottagare jag kör kontinuerligt, har tappat räkningen.
Det är rätt o riktigt i era svar, fast jag börjar bli gammal, och med åldern följer att jag börjat bli "purist', dvs jag ser mottagaren mer som ett instrument, och idealet blir då slutrör direkt ut till högomhig högtalare, därav min tämligen utsiktslösa jakt.

73 de BLI
 
Jo jag har provat att plocka transformatorer ifrån gamla högtalare med flera ellement i rad
Till mina slutsteg med EL 84 men det låter inga bra ljudet blir platt fast
Belastningsimpedansen ifrån Trafon är rätt inget hifi ljud traforna verkar ha begränsat
Frekvensområde.

Mvh sm0 ydo
 
Back
Top