60m i Sverige

SA0BUX

Old Member
Är tydligen möjligt ifall man är norrbagge, lyssnar just på två LA på 60m
där den ena är SM4/LAxxxx med QTH Årjäng.
:confused:
 
Det där kan väl aldrig vara tillåtet? Jag är rätt säker på att jag _inte_ får köra 146--148 MHz som SM7/KG6POK ... Inte för att det skulle ge så många svar dock :D
 
Om det nu finns ett så stort intresse för 5 MHz, är det då någon som kan berätta lite om vad han har hört?
Själv har jag hört spännande QSO från vårt västra gannland, signaler från OZ och några engelskmän. Knappast annat är liknande man kan höra på 3,6 MHz bandet.
Förr kunde man höra DX rundradio på de här bölgerna, det sk tropikbandet. Där nationella rundradiosändningar fanns.
Visst kan man höra VOA och BBC riktat till Afrika, men något som utvecklar amatörradion? (frågetecken)
Förr byggde DX:arna antenner för 5 MHz både dipoler och vertikaler, samt man byggde preselektorer för att rensa speglar i bandet.

Eller tänker man sig ett "pratband" som 3760 kHz och 7080 kHz?
Någon som hört DX ?

Amatörradio är oxo bygg själv, någon som ligger i startgroparna med skojiga byggprojekt för 5 MHz?

Vågutbredningsforskning är även det amatörradio, vad kan vi förvänta oss där?
Dvs fakta, kunskap etc som inte går att få med bara mottagaren?

Eller är det så att man inte bryr sig att lyssna om man inte får sända?

Kort sagt vilka är förväntningarna på 5 MHz som amatörband?

Radiosamband, är något Norrmännen strävar efter med nödsambandsverksamhet.
Då skulle 5 MHz vara den "felande länken" mellan 3,6 och 7 MHz.

I SM har vi ju så stabilt telefonnät så nödsamband på radio är ju inte aktuellt.
Samt vi skall få trådradio, och DAB.

de
SM4FPD
 
De som hoppas på 60 m -bandet eller 5 MHz i SM kan läsa detta:

http://www.pts.se/upload/Domar/2009/Länsrättens mål nr. 22387-09.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Fast det där visar väl inget annat än att PTS inte begått något fel och har rätt att besluta i frågan. Sen att de både kan säga ja eller hålla sig till sin föredragna försiktiga hållning är en annan. Det finns ju gott om exempel på folk som fått avslag på sina tidigare 6m-ansokan, som numera tillhör alla de som får köra där.

Sedan till de domedagsprofeter och belackare som ojar sig över det stora frekvensområdena som vi har tillgång till eller tvingas bevaka så har det kommit nya "goda" nyheter. Vi har nämligen tappat över 99 MHz.

Saxat i från SSA under sektioner, VHF/UHF/SHF:

Ny undantagsföreskrift från PTS

Större delen av 13 cm är struket från och med 1/10-12.

Ny utgåva av undantagsföreskrift är beslutat av PTS.

Utrymmet för amatörradio har minskats med 99,92 MHz.

Som befarat, och som indikerat i remissutgåvan, har vi inte längre den låga delen av 13 cm tillgängligt.

"122 § 2400–2450 MHz: Radiosändare för amatörradiotrafik.
Högsta inmatad effekt till antennsystemet: 100 mW"

Vi har alltså endast den övre delen kvar av bandet, segmentet 2300-2400 MHz är struket.

Det finns några stationer som har sökt och fått högeffekttillstånd på 2320 +- till årets slut.

Vi har erhållit hela 160 m, men det hjälper ju inte oss som håller på med vågutbredningsförsök på höga frekvenser.

Antar att vi lättare kan leva med det utökade 150m nu samt att vi kan framstå som mera verklighetsförankrade i tillgång och krav på frekvensområde?
 
Man kan undra vilken trafik som svenska radioamatörer eventuellt skulle störa på 60m, men som inte störs av de länder som redan har fått tillstånd där. :rolleyes:
 
Fast det där visar väl inget annat än att PTS inte begått något fel och har rätt att besluta i frågan. Sen att de både kan säga ja eller hålla sig till sin föredragna försiktiga hållning är en annan. Det finns ju gott om exempel på folk som fått avslag på sina tidigare 6m-ansokan, som numera tillhör alla de som får köra där.

Det är viktigare än så.

Föreskrifterna i PTSFS är skrivna utifrån Lagen om Elektronisk Kommunikation,
men deras tolkningar är inte helt fastlagda förrän de har genomgått en domstolsprövning.

Det aktuella domslutet ger PTS rätt att inte tillämpa Artikel 4.4 i ITU-RR, som
våra grannländer åberopar för att ge tillgång till 5 MHz. Denna artikel lägger det fulla ansvaret för att undvika och lösa störningsproblem på den administration som använder Art 4.4. En sådan situation vill PTS inte hamna i.

Dessutom ger domslutet stöd till den uppfattning som finns inom myndigheten att svenska radioamatörer redan nu har fullt tillräckliga frekvensområden.

Specialtillstånden för 50 MHz var tidigare den enda form av tillämpning av Art. 4.4 som förekommit i "modern tid" för radioamatörer i Sverige, men sedan 50 MHz kom in i den Europeiska frekvenstabellen ECA finns inte behovet för detta längre.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
CZR de APQ

Du skrev:

Man kan undra vilken trafik som svenska radioamatörer eventuellt skulle störa på 60m, men som inte störs av de länder som redan har fått tillstånd där.

Bra kommentar CZR!


Med risk för att jag går lite utanför tråden vill jag ändå berätta följande.

År 1954 mönstrade jag på som telegrafist ett lastfartyg med destination Sydamerika. Det året var solfläckarna i minimum. 12 och 17-MHz gick mycket dåligt med Sverige (SAG) när vi passerat ekvatorn strax norr om Pernambucco, Brasilien.
Men - jag blev glatt förvånad att omkring 0100 GMT (2200 lokal tid) hade jag varje kväll utmärkta förbindelser med SAG på, just det, 5-MHz! Tror den exakta frekvensen var 5520-kHz för fartyget och för SAG 5727-kHz.
Använde sedan 5-MHz hela sydamerikaresan ända ner till Buenos Aires.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top