6m bandet från lägenhet?

SM3WSV

Active Member
Hej forumet!

Jag funderar på att skaffa en liten antenn för 50MHz som går att använda i lägenheten. Vänder mig till forumets samlade kunskapsbank för att höra om någon har erfarenhet av 6m bandet och mindre antenner. Är det ens värt att fundera på?

Förutsättningarna är följande. Jag har ingen balkong och det finns mycket begränsade möjligheter att montera en antenn utanför på fasaden. Det jag har i tanken är någon typ av "vippa" eller teleskop på magnetfot, alternativt en antenn med spole och bnc kontakt i änden då jag har ett fäste på fönsterbrädan för det. Antennsprötet bör inte vara längre än 150cm, gärna kortare. Se ett exempel i länken nedan:

MRW HF6 50MHz Telescopic Antenna | eBay

Kan tillägga att jag kör ett kort 2m/70cm spröt med magnetfot på fönsterbrädan idag med goda resultat på FM simplex och repeatertrafik.
 
Kan du få plats med 150cm motvikt dessutom, så kan det väl vara idé att prova.
Själv har jag ingen erfarenhet av det bandet ännu. :)
 
Kan du få plats med 150cm motvikt dessutom, så kan det väl vara idé att prova.
Själv har jag ingen erfarenhet av det bandet ännu. :)

Jo, jag tänkte tanken att ha ett teleskop spröt uppåt och en 150cm högtalarkabel kopplad i skärmen hängade nedåt så att de bildar en vertikal dipol. Problemet är att kabeln hamnar mitt framför köksfönstret på de som bor under mig:) En något kompaktare lösning efterfrågas. En magnetfot på fönsterbrädet vore enklast ur monteringssynpunkt.
 
Ett hugskott, skulle du kunna rigga upp en helvågsloop - quadelement i fönstret?

Annars kanske en "small magnetic loop" skulle passa. Det finns de som gjort dem av en cykefälg. Jag har gjort en av bromsrör från Biltema. En sådan blir runt 1,5m i omkrets.

Googla för inspiration :)
 
Last edited:
Hej forumet!

Jag funderar på att skaffa en liten antenn för 50MHz som går att använda i lägenheten. Vänder mig till forumets samlade kunskapsbank för att höra om någon har erfarenhet av 6m bandet och mindre antenner. Är det ens värt att fundera på?

Förutsättningarna är följande. Jag har ingen balkong och det finns mycket begränsade möjligheter att montera en antenn utanför på fasaden. Det jag har i tanken är någon typ av "vippa" eller teleskop på magnetfot, alternativt en antenn med spole och bnc kontakt i änden då jag har ett fäste på fönsterbrädan för det. Antennsprötet bör inte vara längre än 150cm, gärna kortare. Se ett exempel i länken nedan:

MRW HF6 50MHz Telescopic Antenna | eBay

Kan tillägga att jag kör ett kort 2m/70cm spröt med magnetfot på fönsterbrädan idag med goda resultat på FM simplex och repeatertrafik.

Prova med en MAGNETIC LOOP,lätt att göra.

Stig SM7DYZ
 
Körde en online kalkylator för "small magnetic loop":

Matade in 1.4m omkrets, 0.47cm diameter (bromsrör), 50MHz och 100W. Sidan är inte svensk därför punkt istället för komma

Detta blev resultatet:

Antenna efficiency: 75% (-1.2 dB below 100%)
Antenna bandwidth: 645 kHz
Tuning Capacitance: 29 pF

Capacitor voltage: 924 volts RMS
Resonant circulating current: 8.39 A
Radiation resistance: 0.535 ohms
Loss Resistance: 0.175 ohms
Inductance: 0.350 microhenrys
Inductive Reactance: 110 ohms
Quality Factor (Q): 77.5
Distributed capacity: 4 pF

Antenna "circumference": 1.4 meters


Kom att tänka på att Biltema även har 8mm bromsrör, detta är med ett sådant rör, i övrigt samma:

Antenna efficiency: 84% (-0.8 dB below 100%)
Antenna bandwidth: 407 kHz
Tuning Capacitance: 20 pF

Capacitor voltage: 1,387 volts RMS
Resonant circulating current: 8.85 A
Radiation resistance: 0.535 ohms
Loss Resistance: 0.103 ohms
Inductance: 0.499 microhenrys
Inductive Reactance: 157 ohms
Quality Factor (Q): 123
Distributed capacity: 4 pF

Antenna "circumference": 1.4 meters



Antar att verkningsgraden är relativt en dipol.
 
Last edited:
En pinne på fönsterbrädan eller en vanlig inomhusdipol kommer ge dej lite Es-kontakter med EU, kanske EA8/CT-öarna också, och eventuellt nåt multihop Es till östra USA. F2-kontakter lär du inte göra med varken pinne eller dipol. Mer än 10W ut är inte att rekommendera, du kommer förmodligen få massiv LF-detektering och/eller TVI i kåken/hos grannarna.

Edit: Motvikten behöver kanske inte ens hänga utomhus. Dra in den genom fönstret o låt den ligga på golvet. Prova!
 
Last edited:
Hej forumet!

Jag funderar på att skaffa en liten antenn för 50MHz som går att använda i lägenheten. Vänder mig till forumets samlade kunskapsbank för att höra om någon har erfarenhet av 6m bandet och mindre antenner. Är det ens värt att fundera på?
med liten 50MHz antenn, typ teleskopantenn, är man i stort sett hänvisad till trafik via sporadiskt-E (Es) vilket sker på sommaren.
Började själv köra 50MHz med 50W och en dipol utomhus ca. 3m över marken och körde med den många Es kontakter sommartid.

Direktkontakter, tropo, aurora (Au) eller meteorscatter (Ms) var svårt med dipolen, ett fåtal kontakter endast.

I jämförelse med den lilla 4 el yagi som sattes ihop och som nu sitter på taket är skillnaden stor, man kan med riktantennen hitta Es reflektionspunkterna, Ms riktningar, och Au och det ger en helt annan utdelning i loggen.

50Mhz är ju VHF och då är antennhöjd & antennvinst väsentligt för att "komma nån vart".
 
Många fina tips som kommit in

En magnetisk loop ser spännande ut. Den skulle mycket väl kunna passa i fönstret, kanske till och med hänga på utsidan av det. Jag hittade den här byggbeskrivningen på svenska där en radioamatör har gjort en sådan av RG213 kabel. Då jag inte är så bevandrad i elektronik ser den dock något komplicerad ut att tillverka. Vilken typ av kondensator lämpar sig för detta bygge till exempel? Har tyvärr inget sådant elektronik "skrot" liggande hemma:)

Magnetic loop

En pinne på fönsterbrädan är dock mest tilltalande ur installationssynpunkt och enkelheten. Förstår att VHF ställer lite andra krav på antennerna och deras placering. Jag bor högt upp på 7:e våningen (ca 40m ovan mark) så kanske har jag lite fördel av det.
 
Det bästa är att göra dessa loopantenner i kopparrör. Det blir rätt höga strömmar i dem och de behöver ett så högt Q-värde (låga förluster) som det bara går. Du ser på de räkneaxempel som jag tog med i ett tidigare inlägg. Om du går från 4,7 till 8mm ger det nästan 10% bättre verkningsgrad

Det är så små kapacitanser det rör sig om för 6m så det är enkelt att fixa till en så kallad "trombone capacitor".

Nämnde att jag gjort loop av 4,7mm bromsrör, dessa har en innerdiameter som passar för en innerledare från en RG58. Det var bara att klippa till en lagom längd innerledare och löda fast den på ena sidan "gapet" och låta den slinka in i öppningen på andra sidan. Sedan får man fixa någon typ av isolerad skruv för att kunna justera det hela.
 
Last edited:
Det bästa är att göra dessa loopantenner i kopparrör. Det blir rätt höga strömmar i dem och de behöver ett så högt Q-värde (låga förluster) som det bara går. Du ser på de räkneaxempel som jag tog med i ett tidigare inlägg. Om du går från 4,7 till 8mm ger det nästan 10% bättre verkningsgrad

Det är så små kapacitanser det rör sig om för 6m så det är enkelt att fixa till en så kallad "trombone capacitor".

Nämnde att jag gjort loop av 4,7mm bromsrör, dessa har en innerdiameter som passar för en innerledare från en RG58. Det var bara att klippa till en lagom längd innerledare och löda fast den på ena sidan "gapet" och låta den slinka in i öppningen på andra sidan. Sedan får man fixa någon typ av isolerad skruv för att kunna justera det hela.

Låter som en vettig konstruktion. Antar att jag då bör tillverka antennen med 8mm bromsrör för bästa verkningsgrad. Biltema har jag i närheten så att införskaffa rören till ett rimligt pris är inga problem.

Så i fallet med de grövre rören är kapacitansen alltså 20pF? Jag vet dock inte om jag förstod beskrivningen av den hemmasnickrade vridkondingen. Är det följande procedur?

1. Slakta en bit RG-58 kabel och ta ut innerledaren?
2. Skjut sedan in ena änden av innerledaren i loopen/bromsröret och löd fast?
3. Den andra änden av innerledaren skjuts sedan in i den andra änden av loopen/röret men löds inte fast? Är tanken då att man ska skjuta innerledaren fram och tillbaka i röret på ena sidan och på så sätt justera kapacitansen?
 
Jo, helt korrekt, men det fungerar bara på bromsrören 4,7mm. De grövre rören, som nog kallas bränslerör, på 8mm får man hitta på en annan lösning för.

Får varna dig, provade att göra en sådan loop igen och nu passar inte innerledaren i röret. Måste ha haft en RG58 som var lite tunnare förra gången, det är inte reproducerbart tyvärr.
 
Last edited:
Jo, helt korrekt, men det fungerar bara på bromsrören 4,7mm. De grövre rören, som nog kallas bränslerör, på 8mm får man hitta på en annan lösning för.

Ok, får leta en tjockare tråd då antar jag? Det låter som om den där skruven du nämner för att justera "öppningen" i loopen skulle kunna vara en bit slangklämma, fast i plast då.
 
Ok, får leta en tjockare tråd då antar jag? Det låter som om den där skruven du nämner för att justera "öppningen" i loopen skulle kunna vara en bit slangklämma, fast i plast då.

Helst med någonn bra isolering som Teflon eller så. Någon annan kanske har en god idé?
 
Helst med någonn bra isolering som Teflon eller så. Någon annan kanske har en god idé?

Om jag skulle använda en RG58 för detta, ska plastisoleringen sitta kvar runt innerledaren på den sida där den inte löds fast?
 
Ja, du vill göra en kondensator. Innerledaren är den ena delen av kondensatorn och rörets insida den andra delen och de skiljs åt av isoleringen. Man kan använda koax som kondensator om man vill, just RG58 har 101pF per meter, bara att mäta och klippa till ;)
 
Ja, du vill göra en kondensator. Innerledaren är den ena delen av kondensatorn och rörets insida den andra delen och de skiljs åt av isoleringen. Man kan använda koax som kondensator om man vill, just RG58 har 101pF per meter, bara att mäta och klippa till ;)

Aha, jag googlade runt lite på olika hemmagjorda loopantenner. Många av dem har en mindre loop av RG58 inuti den stora loopen. Fungerar den lilla loopen som en konding? Du menar att jag kan mäta upp en längd RG58 med min Digitala Multimeter, trimma den tills jag får 20pF och sedan bara löda fast den?
 
Nej det var bara en sidokommentar. En vanlig multimeter är nog inte tillräcklig för att mäta så pass små kapacitanser.

Du behöver nog inte ens mäta kapcitansen det räcker med att mäta längden, 19,8 cm ska ge 20pF. (20 * 100) /101.


Den lilla loopen är för att mata antennen, den ska vara runt 1/5-del av den stora loopen. Du kan se det som en sorts transformator.
 

Den lilla loopen är för att mata antennen, den ska vara runt 1/5-del av den stora loopen. Du kan se det som en sorts transformator.


Korrekt. Den lilla loopen matar den stora loopen magnetiskt! Jag brukar fästa den lilla loopen mot den stora med en rostfri slangklämma. Genom att lossa försiktigt på klämman kan man vrida den lilla loopen åt sidan och på det viset minska/öka kopplingen tills minimum SVF erhålles.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top