6m FM kanalavstånd

Vet nån varför vi har en FM kanalavstånd på 10 KHz på 6m bandet? Jag skulle ha gissat 25 KHz som på andra NFM delar av spektrumet.
 
Det har historiska orsaker.
För riktigt länge sedan, så länge sedan att myndigheterna faktiskt fortfarande brydde sig om radioamatörer,
var "NBFM" med en bandbredd motsvarande AM, alltså 6-8 kHz eller "8F3", tillåtet på amatörbanden under 30 MHz.

1722528500083.png
1722528644297.png

50 MHz fanns inte i Europa (Region 1) vid den här tiden, och när 50 MHz FM omsider
kom hit valde man att använda procedurerna från frekvensbanden under 30 MHz.

"Kanalraster" för FM är annars ett rätt trubbigt begrepp, grannkanalundertryckningen hos varken sändare eller mottagare
är inte tillräckligt bra för att medge trafik i den närmast "grannkanalen", i synnerhet när det är finns stora nivåskillnader.

När man planerar t.ex. repeatersystem eller radionät för många samtidiga användare behöver man ta stor hänsyn till detta.
 
10 kHz frekvenssteg gäller väl även på 29 MHz FM delen.
Samma som på 27 MHz.
Då gäller väl +-2 kHz deviation

Men militära komradio, 30 - 75 MHz, RA-145 etc hade 50 kHz, med +-15 kHz deviation.

På 29 MHz FM del råder ingen som helst ordning på bandbredden.
Folk (radioamatörer) kör vad som helst, en del tyx tro att mikrofonavstånd spelar ingen roll, andra att max pådrag gäller , och hittar man en trimmer som ökar ljudet, deviationspotten, så skall den givetvis stå i bött.

SM4FPD
 
Det är olika generationer av militära transceivrar.

De allra äldsta hade 200 kHz, 180 kHz eller 100 kHz kanaldelning, men i samband med Korea-kriget blev
kraven 50 kHz, enligt landmobil kommersiell praxis. Sedan smalnade man rent allmänt av till 25 kHz under 1960-talet,
men militärerna fortsatte att använda 50 kHz kanaldelning för "arvet-materiel".
Ra145/146 eller PRC-25/77 är exempel på Korea-krigsgenerationen.

Hela floden av "taxi-stationer" som kom i slutet av 60-talet berodde på att man ändrade reglerna för yrkesradio så att
50 kHz inte blev tillåtet längre.

Kraven på amatörradiomateriel är numera helt orelaterade till kraven på kommersiella och militära radiostationer.
 
Last edited:
PRC-25 är äldre än man tror.
Specifikationen skrevs under Korea-kriget, och prototyperna kom i mitten av 50-talet.
Vietnam blev dock den första volymanvändningen.

F.ö. är Korea-kriget ännu inte formellt slut, utan endast en "vapenvila" råder.
 
Jag kanske borde skrivit att militära stn "hade" 50 kHz.

Men när fick vi 25 kHz frekvenssteg på 145 MHz?
Borde ha varit sent 70 tal? De gamla taxistn som KA talar om var ofta just 50 kHz...
Själv köpte jag en Storno Viking av Svebry, trimmade om och kunde kontera att den var för 50 kHz steg.
Men gick att modifiera för då gällande 25 kHz steg.

Sen kom ju 12,5 kHz.....

Minns när jag köpte min TRIO JR-599 för 100 år sen, den hade FM vilket gjorde att jag valde typen, då jag var nyfiken på hur FM skulle funka på HF. Radion var kass på FM med två spolar på 3,9 MHz MF, som kulle utgöra filter på FM, dvs den var hundratals kHz bred, tala om ladugårdsdörrar.
Vad skall man tro om amatörradio var vad jag tänkte då som oerfaren.

Jag har nämnt förut : vid telefoni med SSB är det superviktigt att stirra på uteffektmätaren justera micgain hela tiden etc .
Men vid FM då tyx det inte existera någon typ av modulationskontroll. deet skall höras oavsett om man håller radion 30 cm eller 2 cm från talhålet. Mumlar eller skriker.
Hör på 145 MHz allt från +-0,5 till +- 15 kHz deviation.
Det är inte roligt numera med FM.

SM4FPD
 
"Kanalplaner" på 2 m kom inte förrän kanaltrafiken slagit igenom.
Fram till revideringen av B:90 i slutet av 70-talet så var tillåten FM-sändningsklass
på 144 MHz 16F3, vilket grovt motsvarar en radio med 25 kHz kanaldelning,

1975 anpassades repeaterparametrarna för 25 kHz kanaldelning, men man valde att planera
frekvensanvändningen så att grannkanaler i närliggande geografiska områden undveks.

1722604177108.png

Planeringen gjordes av fackfolk på Televerket Radio, och SSA:s samordnare SM4COD gav input till denna.
En viss skillnad mot den lössläppta situation med överetablering som råder i dag.
 
Har införskaffat en Marconi TF2304 så att jag kan mäta på mina apparater.
Men jag har även tidigare mätt med en RTL-SDR och tongenerator och använt bessel 0 funktionen.
 
Att mäta deviation med användning av Bessel-funktionernas nollställen fungerar alldeles utmärkt.

1722614363113.png

Det krävs lite handlag och en bra och frekvensstabil mottagare för ett bra resultat, men man lär sig.
Dock är det en viss tröskel, och man får inte några omedelbara resultat.
Då kom bl.a. danska Radiometers AFM-1 och AFM-3 till serviceteknikernas räddning.

1722614108134.png

Dock är det så att även de bästa instrument och metoder är verkningslösa om de inte
tillämpas, antingen av okunskap, lättja eller en kombination,
 
Last edited:
Back
Top