Hej Lasse!
Jag har kört 4-65A i över 15 år på 144, fast på "Philipska" heter de QB3/200. Jag har kört halvledarregulator på både skärmgaller och styrgaller. Med två rör i push-pull har jag åstadkommit lite över 400W ut i lyckliga stunder, för närvarande kör jag 100-150W pga att jag har fel på drivsändaren, den ger bara några watt ut. Jag har inte kunnat se någon negativ skämgallerström på mitt PA, men det är nog vist att ha shuntreglering trots det. I G1 har jag bara en emitterföljare (NPN) på en pot som har zenerstabbad spänning strax över vad jag behöver. Minns inte på rak arm, men tror det är runt -90V på G1 för klass B. På G2 är det 4-500V för att köra för fullt. På anoderna ligger 2,5 kV lastat. Med 400W ut blir det inga extralånga streck på CW, FM är inte att tänka på...
Tänk på att 4-65A värms upp snabbt, tar nån sekund bara att starta. Så gallerförspänningar mm bör också komma snabbt, det var orsaken till att jag byggde med halvledare. Då blir det operativt som ett transistor-PA, man knäpper på det först om och när det behövs. Inga fläktar behövs heller i tomgång om man har lite självdrag runt rören. Som jag kör nu använder jag aldrig fläkt. Kör man hårt är det bra med lite hjälp med luftväxling, men man slipper de fläktar som krävs för t ex 4CX250B, som jag också kört.
Lycka till!
/Jan