7/8" kontakter

SM4WII

Well-Known Member
Någon som vet var man hittar kontakter som passar på 7/8" kabel?
Vad skall man ha? Verkar finnas en uppsjö.
Har sökt runt utan resultat.
 
Annars är väl dom där mycket billigare nu än vad dom va förr, jag menar dom finns ju att köpa på Ahlsell, Selga osv

73 SJR
 
Det kan dock vara lite lurigt att köpa gamla kontakter, även om dom ej är uppackade så att dom så att säga är "nya". Jag tänker på att en del gamla modeller av dom där kontakterna kan vara en mardröm att kontaktera.
 
Om det handlar om Andrew Cables...

DigiKey och Mouser har också visat sig ha kontakter till Andrew kablar.
Jobbet har köpt från den svenska ÅF (Rosenberger) men dom säljer
inte såvitt jag vet till privatpersoner. Söker man på Andrews partnummer
kan man hitta kontaktens partnummer och sedan söka på någon
av distributörerna ovan. Prisbilden är "varierad". Man kan få kontakter
för någon hundring eller lusentapp beroende på vem man får "träff" på
så leta runt.

En del av dessa kontaktkit innehåller en plastmassa för fuktförsegling
i form av en tub med tillhörande "vev". Begagnade kontakter
kan hittas på loppisar men av naturliga skäl utan tuben.
 
Anledningen till att det finns en uppsjö av kontaktdon till 7/8" är att det OLIKA mått på kablarna beroende på vem som tillverkar kabeln... Ta reda på fabrikat och typ av kabel först, sedan är det bara att matcha ihop den med rätt kontaktdon... Det är bra med standarder alla borde ha en egen...
 
Aha, det ligger till på det viset... har massa olika varianter på kablar, en del kommer nog från försvaret och andra har jag köpt på loppisar.
Får se om det går att hitta någon text nånstans, annars så får jag väl ta lite bilder på dom så finns det ju många kunniga här :)
Har kollat på Ahlsell men där finns bara kabel-TV-grejor.
 
Salig blandning...
Den längsta som är 40m heter OKIA RF 91/23.5-50
Sedan var det någon snutt Cellflex L6F-7/8 C24
En är helt slät och omärkt men med kontakt i ena änden som heter KM 154 204 01 (troligtvis en militär sladd).
Två stycken är armerade med en fläta och har en kontakt i ena änden som heter 91836 MS91239 167E UG-167E/U

Får söka runt lite och se om man blir någe klokare...
 
Salig blandning...
Den längsta som är 40m heter OKIA RF 91/23.5-50
Sedan var det någon snutt Cellflex L6F-7/8 C24
En är helt slät och omärkt men med kontakt i ena änden som heter KM 154 204 01 (troligtvis en militär sladd).
Två stycken är armerade med en fläta och har en kontakt i ena änden som heter 91836 MS91239 167E UG-167E/U

Får söka runt lite och se om man blir någe klokare...

Nu var du nog lite snabb på tangenterna..
Som -KYH ovan påpekar bör det vara Nokia, de "tillverkade" egna koaxialkablar men jag har ingen aning om var kabeldelen av Nokia Networks försvann (in i Alcatel eller Siemens kanske?)

Cellflexen skall inte vara L6F utan LCF-7/8 (minns jag rätt står L för Low-loss, C för Corrugated och F för Flameproof (ingen halogen heller så "plenum rated" per automatik)

Den armerade kabeln kan möjligen vara en udda fågel som heter RG-219 (om den är runt 24-25mm tjock och har Al-armering, den sägs vara flexibel men nja, du känner ju själv, det är en sån där kabel som får SWR-metern eller radion att väva fritt ovanför bordet. (lägg gärna in en bild på den kabeln!)
Armerade kablar, oavsett om det är aluminium- eller stål-armering är ovanliga, förekommer oftast då i militära och maritima sammanhang.
Till exempel våran kära RG-213 finns en i armerad version med stålfläta och särdeles tålig gummimantel.
 
RG217 och 219 hade om jag minns rätt solitt dielektrikum där innerledaren kunde röra sig
vilket ibland fick till följd att ett till innerledaren pålött mittstift kunde glida bakåt
varpå förbindelsen bröts med det mötande donet...
 
Hej,

Lite Off Topic men beroende vad Du ska använda kabeln till, så ibland behövs inga kontakter. Åtminstone inte på KV banden där jag håller till. Dessutom är ju 7/8" inte så enkel att ha ända in i schaket till radion eller förbi en rotor till en antenn i masten. För det mesta vill man ha en mjukare kabel sista biten. Jag har skarvat genom att löda ihop 7/8" direkt mot RG-214 utan att det påverkar
SWR eller förluster. På bilden ska en Nokia LCF 7/8" skarvas med en RG-214. På 7/8" slitsar jag upp skärmen , och sågar upp ett spår i mittledaren. Då passar RG-214 mittledare direkt att pressas in i röret på 7/8" kabeln.
Runt skärmen på RG-214 brukar jag linda några varv RK tråd, och löda fast den. Sätt ihop kablarna och löd ihop mittledarna på RG-214 och 7/8". Linda "lagom" mycket vulktejp, så det blir bra stöd när man viker med den uppslitsade 7/8" skärmen över RG-214 skärmen. Löd ihop, Man får prova sig fram lite första gången till man vet hur mycket man ska ta till när man skalar kablarna. Vulka över skarven så det blir vattentätt.

73 Classe



F8twYSesRmHEloRQTKOQgTlf8whtWOl8yBpJYipKPChqhWB0YaWAnfFg33iurvtMBsirfiNQLwQEM72UntJSRRWk3GlOwCPAq_waelvFVXyHk4E5sETbNqcLuzg0Ft8lZKrx1M5rDic7f4dw8Vj2BNHN6pReBQOXncljmjOOVAe8gPsJs2Ga4xClF35fYqt3iOvMYQZH184HUGHvrM3Jkvo5wTNjLlGK9QtZ3NSnzw9bFYBk459Su5OKrEow_9uKW2DDZipAigK0wjM5jfQPTps8ZUvTKs9wwzkhQ56UYYQJyYJg_3Z4YgDdY2d24Bqd1KWrPYoG2NgIopoS51T0hAHuBoGuvmcBIS0JGI9sb7TOSb-aEFRDAcM40Xf5Or_QEYUWcQfGAoZr1NqKohXFB1VkzVpvgYZ3a2s6iOIA1wJI1ZqzUTua25VDV7Q4DUg3y54Zmp9ejl5iTtprhTuOwTlkGHrOvatCFa44ukJKIoZ-rHfqjQiq95097o3SmOyzlvbFpT3gK0ipXV4bBy_nmMaBB_lUBOqd8kU6IY_S0H7SF4kLgizveH5kMMsPetoE9kihmPPFnL5BTErX47c3qkXUbWJyec1r9jpiAfBnAHRoSfH8cuqpNkjg8hYFXMyAAhuOiNTYjyXwMYioj-3fdbzdKUZqZekdyp8I-eiMRAYHWgI9PjcdNA=w537-h954-no
 
Hej,

Lite Off Topic men beroende vad Du ska använda kabeln till, så ibland behövs inga kontakter. Åtminstone inte på KV banden där jag håller till. Dessutom är ju 7/8" inte så enkel att ha ända in i schaket till radion eller förbi en rotor till en antenn i masten. För det mesta vill man ha en mjukare kabel sista biten. Jag har skarvat genom att löda ihop 7/8" direkt mot RG-214 utan att det påverkar
SWR eller förluster. På bilden ska en Nokia LCF 7/8" skarvas med en RG-214. På 7/8" slitsar jag upp skärmen , och sågar upp ett spår i mittledaren. Då passar RG-214 mittledare direkt att pressas in i röret på 7/8" kabeln.
Runt skärmen på RG-214 brukar jag linda några varv RK tråd, och löda fast den. Sätt ihop kablarna och löd ihop mittledarna på RG-214 och 7/8". Linda "lagom" mycket vulktejp, så det blir bra stöd när man viker med den uppslitsade 7/8" skärmen över RG-214 skärmen. Löd ihop, Man får prova sig fram lite första gången till man vet hur mycket man ska ta till när man skalar kablarna. Vulka över skarven så det blir vattentätt.

73 Classe

En av kablarna hade faktiskt en ditlödd RG-213 då det kanske är lite av standard :)
Hade en knippe med 2m långa 1/2" helix-kablar med 7/8"-kontakter på som jag hade tänkt använda som anslutningkablage faktiskt... var ju som bättre än att kassera dom tyckte jag...
 
Back
Top