70.0 - 70.5 MHz

sm5ybe

New Member
Ett tråkigt mail från PTS angående 70.0 70.5 MHz
----------------------------------------------------------------
Hej

I dagsläget och så långt vi ser idag, finns inga planer på att göra 70 -70.500 MHz bandet tillgängligt för amatörradioverksamhet. Ansökningar för amatörradioverksamhet i dessa band avslås regelmässigt eftersom bandet i ITU region 1, liksom i den Svenska frekvensplanen, är avsett för fast och mobil radio/Landmobil radio, dock ej för amatörradio.

I dagsläget delas inga dispenser ut för amatörradio på aktuellt frekvensband.

mvh
Anna-Maria Lann
Tillståndshandläggare

PTS - kommunikationsmyndigheten
Frekvensavdelningen
Landmobil radio
 
Vad är 70punkt0 ?
Menar man decimal så skall det enligt SI systemet, lagstadgat i EU, SM etc vara komma.
England har dispens för att använda punkt som decimal en tid, USA skiter i internationell standard, och kör med bl.a punkt ibland som decimal, ibland punkt i midjenivå.

Vad har ni för förväntningar på 70 MHz?
Någon som hörde en Amerikanska QRO fyren som var igång där?
Någon som hört något om andra EU länders aktivitet på 70 MHz?
Kan detta vara en inledning på att inga nya amatörband överhuvudtaget kommer att ges i framtiden? Och att de som finns kommer att säljas till annan?
Duger inte 50 MHz?
Svårfyllt även där.


de
SM4FPD
 
Last edited:
Vad är 70punkt0 ?
Kan detta vara en inledning på att inga bya amatörband överhuvudtaget kommer att ges i framtiden?
de
SM4FPD

Och bya, vad är det?
--------------------
Ett stavfel som herr FPD har rättat nu tydligen.
Kasta inte sten i glashus...
 
Last edited:
Jag tycker vi ska börja använda de frekvensområden vi har, innan vi, som det verkar, reflexmässigt kräver mer och mer. Jag har inget behov av 70 MHz, och hoppas det finns vettigare sätt att använda frekvensområdet än att dumpa det till amatörradioanvändning. ;-)

Istället borde vi börja diskutera hur vi höjer kvaliteten på vårt användande av det redan tilldelade frekvensutrymmet,,,,,,.

Sture
 
Jag tycker vi ska börja använda de frekvensområden vi har, innan vi, som det verkar, reflexmässigt kräver mer och mer. Jag har inget behov av 70 MHz, och hoppas det finns vettigare sätt att använda frekvensområdet än att dumpa det till amatörradioanvändning. ;-)

Istället borde vi börja diskutera hur vi höjer kvaliteten på vårt användande av det redan tilldelade frekvensutrymmet,,,,,,.

Sture

Dumpa? Låter som om du menar slask/skräpfrekvenser.
Då många blåljusmyndigheter som idag ligger på 78-79 MHz överger detta band till fördel för RAKEL/Tetra så kommer det att bli många riggar "över" som går att använda som ham radio, så jag hoppas att PTS släpper till en liten del av det bandet.

73 de SM5YBE
 
Jag satte dit en ;-) pga ordvalet.

Ja, du kan ha rätt i att bandet kan vara intressant just för att det finns gamla trx:ar som går att använda. Det kan också bli läge för att bygga antenner. Så, visst, experimenterande med sändare och antenner är förstås amatörradio.

Annars är väl själva frekvensen inte så intressant, då vi redan har 50 MHz och 144 MHz. Knappast några nya vågutbredningsformer att utforska och att ha ytterligare ett band med FM kanaltrafik känns lite onödigt. Det finns gott om utrymme på de befintliga banden.

Vi kanske ska nöja oss någon gång och vänta med nya krav tills det är mer angeläget? Ungefär så tänkte jag.

Sture
 
Jag tycker vi ska börja använda de frekvensområden vi har, innan vi, som det verkar, reflexmässigt kräver mer och mer. Jag har inget behov av 70 MHz, och hoppas det finns vettigare sätt att använda frekvensområdet än att dumpa det till amatörradioanvändning. ;-)


Jag har inget behov av kortvågen, så vi kan överge kortvågen till vettigare ändamål också!

Samtliga tilldelade amatörband överstigande 2,4 GHz kan vi också skänka bort!

Jag ser i vart fall användningsområden för 70 MHz, dels som redan nämnts så finns det burkar i överflöd. Och dels så är frekvensen vettigare för mobil trafik än jämförelsevis 50 MHz. Antennerna blir överkommliga i storlek osv. osv.

Jag har också drivit frågan med PTS några ggr men fått samma tråkiga svar som YBE.
:(

PTS verkar hålla hårt av rena principer på detta frekvensområde. Det kan inte finnas många användare kvar inom detta segment. Säkerligen finns det utfärdade tillstånd där tillståndsinnehavarna inte ens har koll på att de fortfarande har tillståndet i fråga... Lyssnar man på frekvensområdet så är det ju knäpptyst!
 
Jag har skickat ett svar till vederbörande om vilka som brukar dessa frekvenser mellan 70,0 - 70,500 och hoppas på ett svar snart.
73 de 5YBE
 
Jag tycker vi ska börja använda de frekvensområden vi har, innan vi, som det verkar, reflexmässigt kräver mer och mer.
Sture

Instämmer! Vi utnyttjar inte dom frekvenserna vi har, varför skall vi då begära fler? Och jag tror knappast det blir bättre att mailbomba PTS.
 
Jag har inget behov av kortvågen, så vi kan överge kortvågen till vettigare ändamål också!

Samtliga tilldelade amatörband överstigande 2,4 GHz kan vi också skänka bort!

Jag ser i vart fall användningsområden för 70 MHz, dels som redan nämnts så finns det burkar i överflöd. Och dels så är frekvensen vettigare för mobil trafik än jämförelsevis 50 MHz. Antennerna blir överkommliga i storlek osv. osv.

Jag har också drivit frågan med PTS några ggr men fått samma tråkiga svar som YBE.
:(

PTS verkar hålla hårt av rena principer på detta frekvensområde. Det kan inte finnas många användare kvar inom detta segment. Säkerligen finns det utfärdade tillstånd där tillståndsinnehavarna inte ens har koll på att de fortfarande har tillståndet i fråga... Lyssnar man på frekvensområdet så är det ju knäpptyst!

Hej.

De argument du har för att få 70MHz som amatörband torde sig stå sig slätt mot PTS.
Jag tror inte dom bryr sig om att det blir kortare antenner än på 50 MHz bandet...
Vi är ju expimenterande amatörer, ofta opraktiska vad gäller antennlängder mm.
Vill jag köra på 160m får jag finna mig i att det blir långa antenner.
Vad gäller vågutbredning och experiment 50 MHz kontra 70 MHz så är ju banden nästan snarlika i form av vågutbredning mm.

Att det finns "burkar" i överflöd torde inte PTS bry sig om heller.
70 MHz bandet är ett komersiellt band och det är säkerligen inte principer som styr PTS
tyckanden och ageranden.

Det är inte läge för oss att strida för nya band, vi måste visa att VI aktiverar de band vi har.
Likt den kommentaren du skrev, citat "Det kan inte finnas många användare kvar på 70MHz...osv..."
Kommersiella krafter kan ju , med all rätt, hävda att vissa av de frekvenser som vi amatörer har primär status på inte aktiveras och kan överlåtas till kommersiella operatörer.

Jag ( liksom -VTT och flera) tycker du bör lägga ner din energi på att få oss amatörer att aktivera de band vi redan har istället för att med dåliga argument försöka få ett nytt band.

Jag ställer mig själv frågan, är det ironi det du skriver eller är det seriöst?
Om det är det sistnämnda tycker jag verkligen att du är "ute och cycklar".

73,s de Peter SM6VKC
 
Last edited:
Jag har skickat ett svar till vederbörande om vilka som brukar dessa frekvenser mellan 70,0 - 70,500 och hoppas på ett svar snart.
73 de 5YBE

Det lär dröja, eftersom frekvensdatabasen numera är helt sekretessbelagd.
Tidigare var den delad i en "öppen" och en "hemlig" del, men intresserade kunde genom uteslutningsmetoden komma fram till vilka frekvenser som var "hemliga", varför den blev helt sekretessbelagd för några år sedan.

Anledningarna till att andra länder får tillgång till t.ex. 5 MHz och 70 MHz är i huvudsak två; förhållandet mellan frekvensmyndigheterna och radioamatörerna är bättre, och amatörradio betraktas i dessa länder fortfarande som en tillståndspliktig och avgiftsbetalande radiotjänst enligt ITU-definitionen.

I Sverige har som bekant amatörradion avreglerats, vilket gör förhandlingsläget mycket sämre. Amatörradio har fått samma "status" som t.ex. hundpejlar och jaktradio.

Sett i längre perspektiv så är det inte frågan om utan när som amatörband kommer att förloras i Sverige. Det har redan börjat med 2300 MHz, som avses att auktioneras ut till 4G mobiltelefon inom kort, och 1296 MHz samt 432 MHz står nog på tur. 10 GHz är även hotat, men primärt från korthållsradiolänkar.

Anledningen till att man kunnat avvärja hoten mot dessa band så här länge är primärt att de sedan införandet genom Atlantic City-konferensens radioreglemente 1947 delats med "radiolokalisering". Inga mobiltelefonisystem klarar delning med radar, och så länge som radarsystemen låg ganska lågt i frekvens har intresset varit relativt litet från andra användare.

Numera flyttar radarsystemen allt högre i frekvens och P-band (70cm) och L-band radar (23 cm) börjar bli omoderna. Det är ganska troligt att när dessa system till slut försvinner flyttar snabbt andra kommersiella användare in i de frigjorda banden, och dessa kommer inte tolerera delning med amatörradio.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
JAg är själv helt ointresserad av att bli aktiv på 70 MHz men
jag tittade på diverse frekvenslistor på nätet på scannerforum mm.
Det finns väldigt lite noteringar om mottagen trafik på 70,0-70,5.
Enstaka företag och något blåljus...

Man kan fundera på om det området är reserverat för militär eller polisiär verksamhet som gör mindre väsen av sig i lugna tider eller om det är tomt för att frekvensförvaltningen håller på att tömma för nya spännande "hyresgäster".

Förresten, försvaret finns väl inte kvar i sverige?!
 
Jag ( liksom -VTT och flera) tycker du bör lägga ner din energi på att få oss amatörer att aktivera de band vi redan har istället för att med dåliga argument försöka få ett nytt band.

Jag ställer mig själv frågan, är det ironi det du skriver eller är det seriöst?
Om det är det sistnämnda tycker jag verkligen att du är "ute och cycklar".

73,s de Peter SM6VKC

Nu ät det ju så här att alla amatörer inte har förkärlek till kortvågen! Det är säkert svårt att förstå för en del av er....:(
Kortvågsbanden har ju utökats ett par gånger, ska vi dra tillbaka det? Ni använder ju inte banden säger du? Varför så oerhört många olika kortvågsband? Räcker det inte med ett eller två?

Är man VHF/UHF intresserad så begränsans man i praktiken till 2 &70, och numera även 6 då. 70cm-bandet är dessutom helt nedgegat med massa LPD-smörja....

Tycker du verkligen att det är så konstigt att VHF/UHF-amatörer vill ha lite fler band att leka på? Principen är ju densamma för kortvågsfreak som vill ha fler och fler frekvenser, likt samma frekvensspektra som amatörer i övriga världen.

Vad ska du ha alla kortvågsband till? Skillnaden lär ju vara minimal mellan en hel del av dem...
 
Jag tror inte det är finns några skilda intressen bland kortvågsamatörer och VHF/UHF-amatörer. Jag tror inte ens det finns nåra sådana grupperingar. De flesta av oss kör väl både och? Jag skulle tycka det vore kul om man oftare fick svar på anrop på 6 meter eller 2 meter, även då det inte är test.

Som person har man förstås sin fulla rätt att ställa frågor om och försöka påverka PTS att släppa 70 MHz. Och all respekt för dina synpunkter, VDT! Men för vår organsiation SSA tycker jag det gäller att välja striderna med omdöme. Kanske är det nu försvaret av 1296 och 2300 som är mest väsentligt?

Sture
 
Last edited:
Jodå, det finns helt klart skilda intressen bland radioamatörer. Konstigt vore det annars. Se på diskussionerna om D-Stjärna t ex. ;)

En del kör bara CW, en del kör ingenting utan experimenterar "bara", och andra har förkärlek till att jaga sateliter eller "träffa" månen.

Klart det finns skilda intressen!

Vad gäller SSA så ska jag kanske vakta tungan lite, men för att vara lite diplomatisk så är inte det en organsiation som imponerar på mig...!
Och på vilket sätt skulle det vara dåligt att "fristående" amatörer driver 70- MHz frågan utan att SSA är inblandat? Vad är det för strid du pratar om?
Någon nämnde mailbombning tidigare i tråden. Har ni belägg för att det förekommit någon form av mailbombning i sakfrågan?

Sedan ser jag inte riktigt sambandet mellan att vi ska aktivera redan befintliga band. Det är väl närmast en fråga om inaktiva amatörer. Varför ska vi "aktiva" amatörer "drabbas" för att det finns en hel uppsjö av amatörer som aldrig skickar ut en bärvåg? Som jag skrev tidigare så har väl de flesta sin "nisch" inom hobbyn, ska jag tvingas köra 80-meter i tre år nu för att få tillgång till 70 MHz, eller?
 
VKC, vad menar du egentligen med att 70MHz är ett "kommersiellt band"? I dagsläget ja, för att vi ännu innte fått en ynka KHz i det segmenet (66-88). Ser man till 2-metersbandet så sträcker det sig 136-174MHz, av det har vi ynka 2 MHz, det är nog i allra högsta grad ett "kommersiellt band". Likaså 70cm, vi har 6 MHz varav ett antal knappt är användbara p.g.a LDP och annan smörja. Bandet sträcker sig typ 100MHz, i till största del kommersiellt brukande.

Kortvågen är knappast heller exklusivt amatörradioband. Ser alltså inga skillnader när det gäller huruvida det finns blandat amatör/kommersiellt bruk inom samma band. Så varför skulle det inte fungera inom 66-88 Mhz, företrädesvis 70Mhz som i andra länder?
 
Jag var nog lite otydlig där, VDT! ;-)

Ja, självklart finns det olika intressen bland radioamatörer. Men jag tror inte det finns två intressegrupperingar som kan kallas kortvågsamatörer respektive VHF-amatörer.

Jag har inte skrivit att jag tycker det är "dåligt att fristående amatörer driver 70- MHz frågan utan att SSA är inblandat". Men, jag tycker föreningen SSA ska prioritera och välja i vilka frågor de vill försöka påverka PTS.

I SSA finns ett antal människor som jobbar ideellt till nytta för oss andra. Det tycker jag är imponerande.
 
På SSA.se kan man idag läsa följande:

"PTS tillmötesgår oss och vi får bli kvar på 2,3 GHz. Vi får heltäckande 160 meter och full effekt på alla band. Vi får dessutom ett nytt band runt 70MHz!"

Bara hoppas att det är med saningen överrensstämmande... :cool:

Gott Nytt år!

// VDT
 
På SSA.se kan man idag läsa följande:

"PTS tillmötesgår oss och vi får bli kvar på 2,3 GHz. Vi får heltäckande 160 meter och full effekt på alla band. Vi får dessutom ett nytt band runt 70MHz!"

Bara hoppas att det är med saningen överrensstämmande... :cool:

Gott Nytt år!

// VDT

Men det är ju en *önskelista* bara. Så det är med sanningen överensstämmande att SSA önskar ett 70 MHz-band. Och det kan man ju alltid önska sig.

/Micke
 
Back
Top