70.0 - 70.5 MHz

Jo jag såg det! Ville bara hälla lite bensin på brasan! Även SSA driver frågan / önskar sig70 MHz...
 
VKC, vad menar du egentligen med att 70MHz är ett "kommersiellt band"? I dagsläget ja, för att vi ännu innte fått en ynka KHz i det segmenet (66-88). Ser man till 2-metersbandet så sträcker det sig 136-174MHz, av det har vi ynka 2 MHz, det är nog i allra högsta grad ett "kommersiellt band". Likaså 70cm, vi har 6 MHz varav ett antal knappt är användbara p.g.a LDP och annan smörja. Bandet sträcker sig typ 100MHz, i till största del kommersiellt brukande.

Kortvågen är knappast heller exklusivt amatörradioband. Ser alltså inga skillnader när det gäller huruvida det finns blandat amatör/kommersiellt bruk inom samma band. Så varför skulle det inte fungera inom 66-88 Mhz, företrädesvis 70Mhz som i andra länder?

Jag skriver i realtid och nu är 70 MHz ett band som inte är tillgängligt för amatörer.
Sedan hur du spekulerar är en annan sak.
Vi har primär status på 2m bandet inom 144 till 146 MHz.
Du nämner kortvågen som ett band där vi inte har primär status... Vad menar du med "kortvågen" ??
Att ett frekvensband är delat mellan olika andvändare är väl inte konstigt?
Håll ordning på begreppen när du argumenterar.
Kolla bandplanen där du kan se var vi har primär status alternativt sekundär.

Jag står fast vid att vi primärt ska aktivera de band vi har, sekundärt kan man ju alltid önska.

73,s Peter
 
Av dom som vill ha 70MHz i denna tråden så är det bara dom som bor i Stockholms området (SM0/SM5), kan det bero på "bristen av lediga frekvenser"?

Amatörradion har väldigt många och stora frekvens områden, något som PTS inte får in några pengar på. I den världen vi lever i så får vi nog vara glada att vi inte blir av mer frekvenser istället för att få nya.

Om man nu är så intresserad av 70MHz så är det väl bara att ansöka om ett tillstånd från PTS? Är det någon som har gjort det?
 
. Men jag tror inte det finns två intressegrupperingar som kan kallas kortvågsamatörer respektive VHF-amatörer.

Jodå, ser vi historiskt så var ju T-certet begränsat till VHF/UHF! Finns säkerligen en hel uppsjö amatörer som endast kör kortvåg dessutom.
 
Jag skriver i realtid och nu är 70 MHz ett band som inte är tillgängligt för amatörer.
Sedan hur du spekulerar är en annan sak.
Vi har primär status på 2m bandet inom 144 till 146 MHz.
Du nämner kortvågen som ett band där vi inte har primär status... Vad menar du med "kortvågen" ??
Att ett frekvensband är delat mellan olika andvändare är väl inte konstigt?
Håll ordning på begreppen när du argumenterar.
Kolla bandplanen där du kan se var vi har primär status alternativt sekundär.

Jag står fast vid att vi primärt ska aktivera de band vi har, sekundärt kan man ju alltid önska.

73,s Peter

Håll ordning på begreppen själv! Jag har inte sagt något om primär status, och med kortvåg avser jag 3-30MHz. Och inom det området finns såväl amatör som kommersiell trafik.

Men vad är egentligen problemet? Ingen tvingar dig till att köra 70Mhz eller ens intressera dig för det bandet. Dock finns det andra amatörer som har det intresset...
 
Av dom som vill ha 70MHz i denna tråden så är det bara dom som bor i Stockholms området (SM0/SM5), kan det bero på "bristen av lediga frekvenser"?

Amatörradion har väldigt många och stora frekvens områden, något som PTS inte får in några pengar på. I den världen vi lever i så får vi nog vara glada att vi inte blir av mer frekvenser istället för att få nya.

Om man nu är så intresserad av 70MHz så är det väl bara att ansöka om ett tillstånd från PTS? Är det någon som har gjort det?

Det finns säkerligen amatörer utanför mälardalsregionen som intresserar sig för 70 Mhz också, bara att de inte hörs i den här tråden.

Jag skulle galdeligen betala både vanlig amatörlicens samt eventuell extra för 70Mhz om det så behövdes. PTS verkar dock inte villja ha med oss amatörer att göra...

Det finns - enligt PTS - amatörer som sökt specialtillstånd för 70MHz, men samtliga har fått avslag.
 
Förresten vad gäller skillnader mellan 50MHz och 70Mhz, så kan vi till 4-metersbandets fördel även tilläga att det är betydligt störningsfriare jämfört med 6 meter som är rena knasterbandet....
 
Jag förstår inte riktigt diskussionen. Är det så att en del av er inte vill ha tillgång till fler frekvenser? Märklig inställning i så fall.

Visst är det viktigt att försvara de band vi har, men att driva en ren uppehållande strid i väntan på det oundvikliga är inget för en gammal kavallerist. Man måste gå framåt också, eller göra kringgående rörelser och hitta nya angreppsvägar.

Jag skulle gärna köra 4 meter (också) eftersom jag pga att jag nu bor i lägenhet inte har särskilt stora möjligheter att köra kortvåg, något jag för övrigt säkert inte är ensam om.

Således får jag hålla mig på de högre frekvenserna, och ytterligare ett band vore givetvis trevligt, i synnerhet som det finns mängder med kommersiell utrustning att komma över för 4 meter.

Nu har väl både Norge, Finland och Danmark fått 4 meter, varför det verkar lite märkligt att vi inte skulle kunna få det. Rent allmänt är det inte särskilt mycket trafik på detta band längre, lite åkerier ligger väl kvar och system 70 lär bli kvar som reservsystem för RAKEL inom överskådlig tid, men de flesta nyttjare har flyttat uppåt i frekvens eller övergått till GPRS och liknande lösningar.

Att PTS således inte skulle kunna tilldela oss en halv MHz i ett ganska tomt band känns märkligt, när det uppenbarligen gått utmärkt i många andra länder.
Men vi betalar ju inget? Nej, men det verkar inte särskilt många andra heller göra för dessa frekvenser, så det gör ju ingen skillnad på PTS kassaflöde.

Vi får väl hoppas att IARU kan driva fram allokeringar på 4 meter, så kanske det går lättare.

Att aktiviteten på banden generellt är låg, som brukar hävdas, är ett problem, men ett annat problem.
 
Även Island har väl 4m, så det gör att Sverige är det enda nordiska landet som inte har det.

Vågutbredningsmässigt så skiljer ju sig 6 och 2m ganska mycket. Det är ju t.ex. mycket ofta sporadiska-E-öppningar på FM-bandet än på 2m. På 2m är det nästan omöjligt att köra SSB på AU, medans på 6m är det inga problem. Vore intressant att testa på 4m...

För FM-delen vore kanske crossbandsrepeatrar mellan 6 och 4m intressanta, då en äkta 6m repeater har lite bökigt stora filter...

Kan tänka mig att det finns ytterligare intressanta saker man kan göra.

de Anders SM4RNA
 
Det allmänna intrycket man får är att kommersiell trafik flyttar upp i frekvens. Hur är det nere på 4m bandet - finns det kvar någon sådan trafik att tala om där? Surplus finns det som sagt i mängder, skulle inte störa mig alls med tillgång till ett 4m band!

mvh
Bengt / KBW
 
Back
Top