70-talsnostalgi

sm0ngl

Well-Known Member
Snurrade runt på 27 MHz nu.
Det låter som när jag var tonåring i slutet av 70-talet och var stolt ägare till radio för detta band.
Störningar och 10 italienare som skriker i mun på varandra med eko. S-mätaren går aldrig under 8 på någon kanal.
Lokal kommunikation går bara att utföra inom högst 100 meters radie...

Ah...det var härliga tider... ;)
 
SM0NGL de SM0APK
"Härliga tider" skriver du. Då skulle du ha varit med i mitten av 60-talet, när man verkligen kunde ha nytta av privatradion. Solfläckarna såg till att det var dödstyst på 27 MHz, så när som på PR-sändare på max ett par mils avstånd. Framför allt var det båtsporten som hade direkt nytta av det då ganska nya sambandsmedlet, mobiltelefoner fanns ju inte och marin-VHF var inte ekonomiskt tänkbart för båtägare utan smällfet plånbok. Själv jobbade jag på att försöka sprida privatradion som säkerhetsutrustning framför allt inom sjöscouting.
DET var tider det! Inga gallskrikande övermodulerade italienare och (nästan) inga PR-innehavare som trodde att de var sändarmatörer!
73
SM0APK
Stig
 
Det som slog mig idag var att det just lät exakt likadant idag. Trodde italienarna skaffat mobiltelefoner.
Men icke -det skriks på med eko-eko-eko.... då som nu.

Men mitt 70-tals kvällar/nätter var mer som du beskriver. Folk hade dessutom varken switchade nätaggregat eller plasma-tv på den tiden så då kunde det gå kristallklart även när signalen var nere runt S1 (AM kan vara väldig trevlig mode).
Familjen hade båt från 70-talet och framåt, med 27 MHz radio i såklart, samt antenn i toppen på 7 metersmasten. Det kunde gå riktigt bra därifrån vissa år också minns jag.
 
Ja störläget var helt klart annorlunda förut, i staden där jag då bodde störde det (ordentligt) på 27 på en enda plats i hela stan, och det var utanför en bank.

Efter anmälningar till "Televerket Radio" om saken så stod deras vita buss utanför banken en hel dag, och sedan var problemet borta.

Så vissa saker fungerade bättre förr!
 
Störningar och 10 italienare som skriker i mun på varandra med eko. S-mätaren går aldrig under 8 på någon kanal.
Lokal kommunikation går bara att utföra inom högst 100 meters radie...

Det var likadant under min första höst med 27 MHz 1989. Jag kunde inte riktigt förstå hur man kunde ha någon praktisk nytta av detta kommunikationssätt...
Några år senare, i mitten av 90-talet när solfläcksaktiviteten var väsentligt beskedligare, var bandet ganska användbart. Vi var några klasskompisar utspridda i stan som körde PR-radion som snabbtelefon och det var ganska sällan som italienarna upplevdes som störande.
 
På eftermiddagen kommer signaler in från andra sidan atlanten.
Där har man tydligen åkeriradio med 27 MHz och fortfarande bara AM.
Jämför med Svenska åkeriradion 84,3125 85,9625 och 85,9375 MHz på vilken åkeriradion är verkligt seriös.
Hur kan amerikanska lastbilchaffisar vara så otroligt barnsliga som där på andra sidan Atlanten????

Nå, jag har försökt mig på att skanna över banden 29,7 - 35 MHz, där finns mycket rysk komradio, men fin FM -modulation.
relästationer. Men en massa underlig telemetri eller datakommunikation.?????
Förra maxet, brukade jag höra Amerikansk polisradio i området 30 - 45 MHz, ingen trafikdisilpin där inte och knappast dataöverföring etc. Men bandet ger dem god räckvidd, och man kör 100 W mobilstationer.

28 MHz amatörband QSL....... QSL jag heter Roy QSL..... QSL Roy jag bor i Blfff QSL ..... QSL temp i 5 Centigrade QSL.......
Ja så låter ett QSO numera från de förr så seriösa radioamatörerna.
QSL betyder tydligen numera "kom". Och förekommer mer än övriga ord.
Och amatörradions FM del 29,6 - 29,7 MHz är översållad med felaktiga deviation, en del så breda att det täcker flera kanaler. relästationer som har 3 kHz deviation på bara subtonen.

Mycket går snabbt utför...

De
SM4FPD
 
Back
Top